Różne bukiety, szczepy, apelacje i destylacje… świat alkoholi jest pełen smaków! Kuba Szłapka, właściciel gdańskich salonów AlkoSpot z wysoko półkowymi trunkami, przekonuje, że chcąc wybrać dla siebie najlepszą opcję, warto postawić na profesjonalne doradztwo. W rozmowie z Halszką Gronek opowiada o najlepszych polskich winnicach, zaskakujących wyzwaniach i o nowym typie klienta.
Prowadzenie sklepu z alkoholami to chyba bardzo wdzięczna praca? [śmiech]
Oj tak! Świat alkoholi jest ogromny i niesamowicie ciekawy. Zagłębianie się w detale produkcji, poznawanie nowych szczepów oraz gatunków win czy udział w niezwykle dynamicznym rozwoju polskiego rynku piw rzemieślniczych daje mnóstwo satysfakcji.
To ciekawość pchnęła cię do otworzenia biznesu w tej branży?
Prawdę mówiąc, pierwotna przyczyna była inna. Od ponad 10 lat jestem związany biznesowo z nadmorską miejscowością Jantar. Tam wraz z żoną prowadzimy sklepy spożywcze. Lokal usługowy w Gdańsku był sposobem na dywersyfikację działalności gospodarczej. Szybko jednak okazało się, że z pozoru zwykły biznes może być naprawdę bardzo pasjonujący. Nawet kontakt z producentami potrafi być niesamowitą przygodą. Ich pasja do swojej pracy jest bardzo zaraźliwa.
Mówią, że jak jest pasja, to biznes sam się kręci…
Coś w tym musi być! AlkoSpot jako salon alkoholi premium został ciepło przyjęty zarówno przez okolicznych mieszkańców, jak i turystów. Udało nam się zbudować grupę stałych klientów. Postawiliśmy na bogatą ofertę, przystępne ceny i oczywiście wykwalifikowaną kadrę. Kolejnym krokiem w rozwoju było otwarcie drugiego salonu w gdańskim kompleksie DeoPlaza, a pod koniec 2020 planujemy ruszyć z trzecią lokalizacją – tym razem na osiedlu RiverView przy
Angielskiej Grobli. Do naszych salonów bardzo łatwo dojechać samochodem, a miejsca parkingowe znajdują się przy samych wejściach.
Imponujące jest, z jak dużym sukcesem odnaleźliście się na trójmiejskim rynku. Było ciężko?
Jak każda firma zmagamy się z różnymi wyzwaniami. Największym okazał się ogrom wiedzy niezbędnej do zdobycia, by zapewnić odpowiednią obsługę naszych gości.
Alkohol to skomplikowany świat?
Zagadnienia związane z winem czy whisky są znacznie bardziej wymagające, niż mogłoby się wydawać. Aby zapewnić profesjonalną obsługę, szybko wzięliśmy się do roboty. Kursy WSET, liczne degustacje oraz szkolenia, wyjazdy na targi i imprezy branżowe… To wszystko pozwoliło nam uzupełnić wiedzę. A że w tej branży apetyt rośnie w miarę picia, to wciąż prężnie się rozwijamy.
Chcecie przebić sieciówki?
Trzy lata działania na tym rynku pokazały nam, że są dziedziny, w których z racji statusu małego gracza nie ma lekko. Dziś wiemy jednak, jak działać w sąsiedztwie marketów oraz dyskontów, i znaleźliśmy obszary, w których jako mała firma świetnie sobie radzimy.
Wasz target to pewnie koneserzy, smakosze?
Bardzo często mamy do czynienia ze świadomym konsumentem. Do AlkoSpotu przychodzą goście, którzy szukają ulubionych apelacji win lub regionów w przypadku whisky. Często na podstawie opisu ulubionych smaków dobieramy odpowiedni trunek. Coraz rzadziej natomiast poszukiwana jest "najtańsza flaszka".
To chyba nie tylko dowód na to, jakich macie klientów, lecz szerzej – na zachodzące w naszym kraju zmiany społeczne.
Obserwacje branży wyraźnie pokazują, że wśród Polaków rozwija się nowa kultura spożywania alkoholu. Podobnie jak w wielu rozwiniętych krajach, tak i u nas najważniejsza staje się przyjemność z delektowania się trunkiem oraz możliwość spędzenia czasu w gronie bliskich osób.
Widzimy również wzrost zainteresowania polskimi produktami. To bardzo cieszy! Zachwycamy się europejskimi winami, nawet nie wiedząc, jak znakomite wino robi nasz rodzimy Turnau, Kojder czy Silesian…
Jak pokaźnym asortymentem możecie się pochwalić?
W swojej ofercie posiadamy obecnie około 350 etykiet whisky, 450 win, 350 piw, 200 wódek, 100 rumów, 100 ginów oraz liczne koniaki i likiery. Do tego sporo narodowych, unikalnych trunków, jak pisco, cachaca czy ouzo.
A coś dla najbardziej wymagających koneserów?
Wśród naszych zbiorów można znaleźć takie perełki, jak whisky Brora czy Port Ellen z nieczynnych już destylarni. Jest Chivas Icon, czyli ikona szkockiej, 9-litrowy szampan Mumm czy likier z liści koki. Mamy też najlepsze szampany, jak Dom Perignon P2, Armand de Brignac czy Krug. Dla koneserów mocnych trunków proponujemy bogatą ofertę whisky Signatory Vintage, których moc beczki średnio wynosi ok. 57%. No i oczywiście nie zabrakło u nas humidora z bogatym asortymentem cygar.
Czy nasi czytelnicy znajdą u was coś w sam raz na święta?
Czas bożonarodzeniowy to znakomita okazja do obdarowania bliskiej osoby. Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty zestawów prezentowych. Na ten sezon poza standardowymi paczkami przygotowaliśmy sporo nietuzinkowych upominków. Kosze zamieniliśmy na blaszki do pieczenia, durszlaki czy miski… Poza oryginalnym wyglądem, zaskakują praktycznością.