Letnie miesiące okazały się dobre dla trójmiejskiego rynku apartamentów. Po wiosennej blokadzie wywołanej Covid-19 branża zanotowała wysokie poziomy sprzedaży.
- Pierwsze tygodnie rozprzestrzeniania się Covid-19 spowodowały wtrzymanie sprzedaży na rynku nieruchomości – mówi Bartłomiej Oset, wiceprezes zarządu NDI Development. - Rozwój sytuacji spowodował jednak bardzo dynamiczne odbicie rynku i rekordowe poziomy sprzedaży w czerwcu, lipcu i sierpniu, dzięki czemu liczba transakcji pozostała na tym samym poziomie, jak w 2019 roku.
Z analiz NDI wynika, że inwestorzy traktują nieruchomość jako jeden z najbezpieczniejszych sposobów na lokowanie kapitału w czasie kryzysu.
- Obecnie klienci decydują się na zakup apartamentu również jako swojego drugiego miejsca zamieszkania. W obliczu pandemii chcą zabezpieczyć się na czas ewentualnego lockdownu, inwestując w komfortową przestrzeń wypoczynkową, która daje im możliwość zmiany miejsca pobytu na ten czas. Druga znacząca grupa klientów podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o wzrost popularności najmu krótkoterminowego apartamentów. Przyczyną są obawy znaczącej części podróżujących przed spędzaniem urlopu w dużych obiektach hotelowych, wymuszającym kontakt z dużymi grupami gości hotelowych. Apartamenty zapewniają kameralność, bezpieczeństwo i pełną infrastrukturę, dzięki czemu nawet rodziny mogą spędzić okres izolacji w komfortowych warunkach – dodaje Bartłomiej Oset.
Botega i coworking
Z ankiet przeprowadzonych wśród kupujących wynika, że ponad połowa z nich decyduje o wyborze apartamentu z uwagi na dobrze zaprojektowane i komfortowe części wspólne, pozwalające nawet w okresie lockdownu korzystać ze świeżego powietrza na tarasach widokowych na dachach czy części zielonych na patio osiedla. To oznacza, że deweloperzy i architekci w niedalekiej przyszłości będą coraz bardziej skupiać się na oferowaniu kolejnych typów nowatorskich części wspólnych. Podobnego zdania jest Mateusz Sabak, współzałożyciel firmy RentPlanet, zajmującej się zarządzaniem apartamentami w największych miastach Polski.
- Widzimy większą liczbę zapytań o potencjalne inwestycje w nieruchomości w kontekście second home – mówi Mateusz Sabak. - Klienci zwracają uwagę na loggie, tarasy widokowe czy tereny zielone. Wartość dobrze zaprojektowanych części wspólnych jest nieoceniona, zwłaszcza w dobie pandemii, kiedy wiele osób pracuje w trybie home office, a mimo to chce mieć dostęp do przestrzeni rekreacyjnych.
Deweloperzy znajdują coraz nowsze rozwiązania, pozwalające ich wyróżnić na rynku nieruchomości premium. Jedna z oliwskich inwestycji zakłada stworzenie prywatnej bodegi, w której mieszkańcy będą mogli raczyć się winem i integrować. Inwestycja w Letnicy, firmowana przez Robyg proponuje z kolei przestrzeń coworkingową, którą z pewnością docenią w obecnych czasach nie tylko freelancerzy czy osoby na co dzień pracujące zdalnie. Czas pandemii uczy, że chyba większość pracujących będzie musiała pomyśleć o dobrze zaaranżowanej przestrzeni do pracy w domu, co nie zawsze jest łatwe, więc takie dodatki jak przestrzeń coworkingowa czy dobrze zaaranżowana strefa biznesowa będą z pewnością w cenie.
Chlebova przyszłością dzielnicy
Dobrym przykładem inwestycji odzwierciedlającej najnowsze trendy jest Chlebova Apartamenty zaprojektowana przez sopocką pracownię Roark Studio.
- Inwestycję tę cechuje wyjątkowa lokalizacja – mówi Jakub Bladowski, prezes zarządu Roark Studio. - Usytuowana jest nad Motławą, więc bezpośrednio przylega do naturalnego szklaku pieszego prowadzącego z Głównego Miasta w kierunku Stoczni Cesarskiej, czyli przyszłej dzielnicy Młodego Miasta. Chlebova stanowi więc pewną zapowiedź architektury, czy sposobu myślenia o przestrzeni miejskiej, jaka powinna charakteryzować nowo powstającą dzielnicę. W parterach przewidziano lokale usługowe, a na dachu zaprojektowany został taras widokowy. Budynek wyposażono również w bogaty program funkcji uzupełniających – fitness, strefę biznesową czy salę zabaw dla najmłodszych – opisuje.
Jak informuje zarząd NDI Development inwestycja Chlebova cieszy się dużym zainteresowaniem.
- Lokalizacja obiektu zapewnia inwestorom wiele korzyści między innymi dostęp do wodnych atrakcji, zabytków Gdańska czy obiektów kultury i sztuki. Prestiż miejsca i wysoki komfort inwestycji bezpośrednio przekładają się na dobre wyniki sprzedaży, a uzupełnienie oferty dodatkowymi korzyściami pozwala nam zapewnić klientom prawdziwą satysfakcję – podsumowuje Bartłomiej Oset z NDI Development.