Architektura i design to dziedziny, które szczególnie silnie poddają się trendom z innych branż, ale i same je wyznaczają. Od mikroapartamentów po przedmioty na abonament, wydruki wieloformatowe, udomawianie przestrzeni publicznych czy ekologia. Podczas lutowego Wieczoru de Luxe z designem poznaliśmy mapę trendów na rok 2020.

W stylowej restauracji Moje Miasto w Gdyni odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Wieczór de Luxe. Tematem przewodnim eventu były trendy w designie i architekturze, o których dogłębnie opowiedział Jan Sikora, dyplomowany architekt wnętrz oraz profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

- Trendy zaczynają się w kulturze, trendy to jest świadomość, to jest obraz nas wszystkich - podkreślał prof. Jan Sikora. -  To co w trendzie jest ważne to przede wszystkim fakt, że rozumiemy go bardzo powierzchownie. Patrząc na definicje trendu ważne jest z jakiej perspektywy na niego patrzymy. Czy wskakujemy w ten nurt czy go obserwujemy. Pewne jest, że nurt pod względem m.in. społecznym, kulturowym, politycznym, jest i gdzieś nas niesie.

Jan Sikora na bazie przykładów artystów z różnych dziedzin - przekazywał jak tworzą się trendy, udowodnił, że trendy to liczby, matematyka i obserwacja, czego następstwem są trend forecasterzy i trendbooki, z których korzysta dzisiaj większość dużych marek. Wniosek z tego taki, że dzisiejsza moda to wynik chłodnej kalkulacji, a trend to wręcz kaganiec założony na projektanta. Trendem mogą być też zdarzenia, których nie można przewidzieć, jak chociażby panujący obecnie koronawirus.

- Koronawirus może wyznaczać trendy w przyszłości i mieć wpływ na to jak w przyszłym roku możemy się ubierać. Ponadto zatrzymanie ruchu samolotowego do Chin może mieć wpływ na osłabienie gospodarki, co będzie wyznaczać kolejne. Trend to kierunek, zmiana wartości i potrzeb, na którą realny wpływ ma ekonomia i polityka - podsumowuje Jan Sikora.

Nie zabrakło też zestawienia światowych trendów, które zdominują branżę architektury i designu w 2020 roku. Są to koncepcje, które pojawiły się już kilka lat temu, jednak ich rozwój odbywa się właśnie teraz. Wśród wymienionych znalazły się: przedmioty na abonament, wydruki wielkoformatowe, mikroapartamenty, udomawianie przestrzeni publicznych, czy stylizacja błędem, naturą i przypadkiem, gdzie przypadkowość jest ciekawsza niż skalkulowany projekt.

- W architekturze następuje powrót konstruktywizmu i brutalizmu, natomiast we wnętrzach trendem są kolory, łuki, lastrico, modernizm i art. deco, cukierkowość i butikowość. Bardzo ważnym trendem, który przejawia się w każdej przestrzeni jest ekologizm - mówił Jan Sikora.

Z kolei o trendach w małych produktach wykończeniowych na podstawie designerskich włączników dotykowych opowiedział Jakub Wyrębski z firmy Livolo, właściciel największego w Polsce i jednego z największych w Europie sklepów internetowych marki Livolo. Marka ta w 100% potwierdza proekologiczny nurt, ponieważ sama minimalizuje zużycie plastiku - każdy panel pakowany jest w pudełko z tektury i wykonany ze szkła hartowanego. 

Nie zabrakło też niezwykle barwnej prelekcji przedstawicieli studia KBCUT o projektowaniu i możliwościach technologicznych maszyn CNC. Ten niezwykle kreatywny team swoją ofertę kieruje w szczególności do biur, architektów i projektantów wnętrz, generalnych wykonawców inwestycji i firm deweloperskich, muzeów, artystów oraz projektantów wystaw. Głównym napędem firmy jest połączenie pracy z pasją. O tym opowiedziała PR Manager firmy Katarzyna Smoła przedstawiając realizowane zabudowy do camper-vanów i wycinane fronty do gitar Polarum.
Podczas wieczoru zaprezentowane zostały ciekawe realizacje konceptów wizualnych m.in.  dla salonów sklepów grupy LPP.

- Jesteśmy od rozwiązywania problemów. Często i chętnie podejmujemy się wykonania rzeczy nietypowych i mogłoby się wydawać wręcz niewykonalnych. Budujemy prototypy, projektujemy i dobieramy materiały - opowiadał Jakub Tułowiecki, dyrektor handlowy KBCUT. 

Firma pod marką Escape Vans, posiada również komfortowe, bezpieczne, w pełni wyposażone vany, które dają szerokie możliwości i ogromny komfort podróżowania.

Wieczór zakończył się interesującą dyskusją, po której rozpoczęła się nieformalna część spotkania. 

- Wieczór de Luxe to cykliczne, kameralne spotkania poświęcone designowi, architekturze i sztuce. Na każdym ze spotkań poruszane jest inne zagadnienie, które daje możliwość zaobserwowania co się dzieje nie tylko w branży na rynku Trójmiejskim, ale i na świecie. Głównym celem naszych wieczorów jest zdobycie wiedzy, poznanie ludzi i zapamiętanie chociażby jednej wartościowej myśli, która pozytywnie wpłynie na nasze życie. Uważam, że ten cel po raz kolejny został osiągnięty - mówi Aleksandra Staruszkiewicz, organizator eventu.

Spotkanie poprowadził wieloletni dziennikarz TVN24, Marcin Żebrowski. Partnerem wspierającym wieczoru była firma STO, specjalista w dziedzinie izolacji cieplnych elewacji, budownictwa i domów oraz firma Henkell Freixenet Polska Sp. z o.o. producent i dystrybutor napojów alkoholowych. Fundatorami nagród byli: Centrum Medyczne Dr Kubik, Day Spa Vitao, Body & Mind Clinic z Gdańska, BodyInVest z Gdyni oraz Escape Vans. Organizatorem Wieczoru de Luxe jest MS Group - wydawca czasopisma Prestiż oraz Linia, który jest źródłem wiedzy i inspirującym przewodnikiem po świecie wnętrz, designu, sztuki i architektury.