11811 - właśnie tak nazywa się najnowsza kolekcja trójmiejskiej projektantki Ewy Bednarskiej. Całość inspirowana jest słynnym filmem Fritza Langa „Metropolis”, a nazwa kolekcji wzięła się od jednej z postaci filmu – Georgy 11811. Jest futurystycznie, neonowo i surowo.

Kolekcja 11811 premierowo zadebiutowała na finale międzynarodowego konkursu Łódź Young Fashion. Jak mówi projektantka Ewa Bednarska, całość inspirowana jest miastem, a w szczególności filmem „Metropolis” Fritza Langa z 1927 roku, , gdzie nurtującym problemem staje się pytanie o naturę bytu, świadomość i zachowanie człowieczeństwa we współczesnym społeczeństwie technologicznym. 

- Futurystyczne ukazanie metropolii z nowoczesnymi budynkami i święcącymi neonami oraz kontrastującego z nimi podziemia robotników stało się dla mnie punktem wyjścia do zgłębienia tematu urbanizacji i technicyzacji, które mogą doprowadzić do konsumpcjonizmu, materializmu a nawet postludzkiej przyszłości. Stworzona przeze mnie kolekcja przywołuje mi na myśl ogromne azjatyckie miasta, które miałam okazję zwiedzić i jednocześnie jest punktem wyjścia do podjęcia dyskusji na temat roli jednostki w wielkiej metropolii - podkreśla Ewa Bednarska.

Nazwa kolekcji została zaczerpnięta od jednej z postaci filmu – Georgy 11811 - to prosty chłopak, który zachłysnął się wspaniałością życia w Metropolis. Jest on postacią symboliczną, z którą współcześnie wiele osób żyjących w metropolii, czujących się niczym trybiki w wielkiej maszynie, może się utożsamiać.

Materiały, które wykorzystano w kolekcji to z jednej strony naturalne tkaniny - satyny, żakardy jedwabne czy wełna, z drugiej zaś tkaniny nietypowe dla odzieży, takie jak syntetyczna siatka nazywana również tkaniną 3D, z której powstał przestrzenny płaszcz będący lustrzanym odbiciem popularnej w produkcji masowej kurtki bomberki. Według projektantki, właśnie ten płaszcz ma symbolizować współczesne społeczeństwo klonów, gdzie większość ludzi chce się do siebie upodobnić nosząc odzież, która nie wyróżnia z tłumu. Z kolei neonowe akcenty w postaci fragmentów tkanin, podszewek czy ręcznie malowanych wzorów nawiązują do świateł metropolii oraz do graffiti, które jest nieodłącznym elementem miasta. Zmultiplikowane na jednym z płaszczy linie proste i użycie bieli i czerni nawiązuje do kodu kreskowego - kolejnego symbolu konsumpcjonizmu. W innych zaś strojach jak suknia, która powstała poprzez upinanie tkaniny na manekinie czy otwarty płaszcz o kształcie litery O, proste linie przechodzą w obłe kształty wijąc się wokół sylwetki.

Zdjęcia powstały w industrialnej przestrzeni dawnej Stoczni Gdańskiej, która idealnie wpasowała się w estetykę kolekcji. 

 

Zdjęcia: Kinga Jankowska 

Retuszerka: Aleksandra Buca 

Projektantka: Ewa Bednarska 

Makijaż: Izabela Jurczak Makeup 

Modelka: Roxy / MalvaModels 

Obrazy: Kuba Mach 

 

 

Ewa Bednarska

Z wykształcenia i z zawodu jest projektantką ubioru. Od 6 lat rozwija swoją własną markę Ewa Bednarska. Ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu w specjalności projektowanie ubioru. Na swoim koncie ma zwycięstwa w konkursach tak jak: Heart Fashion, Carlo Rossi Refresh Awards czy międzynarodowym Łódź Young Fashion 2019, gdzie miała okazję przedstawić swoją najnowszą kolekcję 11811. Projektantka obecnie mieszka w Gdańsku.