Harry Potter by Balenciaga i następujące po nim serie zdjęć oraz filmików realnie wyglądających sławnych postaci w strojach tej marki zapowiadały początek nowej ery w świecie mody. A nowojorski AI Fashion Week niejako nobilitował projekty tworzone przez sztuczną inteligencję. Sztuczną inteligencję wykorzystują z powodzeniem także polskie marki.
AI wkracza do coraz to innych obszarów naszego życia, dynamicznie zmieniając to, co wiemy o świecie, markach czy pracy. Obecnie możliwości sztucznej inteligencji sięgają o wiele dalej niż założenia sprzed kilku lat, a nawet miesięcy. Branża fashion zawsze wyprzedzała trendy, nic więc dziwnego, że sztuczna inteligencja znalazła tu podatny grunt.
AI wpływa zarówno na sposób w jaki produkty są projektowane, jak i produkowane oraz sprzedawane. I tak algorytmy analizujące duże ilości danych mogą prognozować trendy. Bazują tu na informacjach pochodzących z mediów społecznościowych, blogów, nawyków zakupowych. Na podstawie podobnych danych są w stanie projektować bądź tworzyć pewne sugestie dla designerów, co wiąże się z oszczędnością czasu. Idąc dalej, same linie produkcyjne dzięki sztucznej inteligencji mogą być optymalizowane, odpady redukowane, a łańcuch dostaw lepiej przemyślany, wszystko to zmierza do zwiększenia efektywności. Docelowo sztuczna inteligencja może także wesprzeć zrównoważony handel, identyfikując niepotrzebne koszty transportu, magazynowania czy też nieekologiczne materiały oraz nadprodukcję dwutlenku węgla.
Nie bez znaczenia jest także samo doświadczenie zakupowe, które z pomocą AI może być jeszcze lepsze. To dzięki niej marki wiedzą więcej o swoich klientach i mogą im zaproponować bardziej zindywidualizowaną ofertę. Chatboty udzielają coraz to sprawniej odpowiedzi na pytania dotyczące sprzedaży czy produktów, sztucznie wykreowany doradca zakupowy zapewni nam trafne rekomendacje, bazując na naszej budowie oraz wcześniejszych wyborach. A nasze wątpliwości rozwieją narzędzia do mierzenia ubrań online oraz rozszerzona rzeczywistość.
Według raportu KPMG „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu. Edycja 2023” poziom cyfryzacji w Polsce postępuje wolniej w stosunku do innych gospodarek wysoko rozwiniętych. Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) plasuje Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej. Natomiast indeks transformacji cyfrowej biznesu KPMG obniżył się z zeszłorocznego 4,8 do 4,4 w skali
od 1 do 10. Bierze on pod uwagę strategię cyfryzacji, implementację technologii, cyberbezpieczeństwo oraz potencjał do transformacji.
Niemniej jednak według tego samego źródła: „Dynamicznie rośnie znaczenie i popularność sztucznej inteligencji w polskich firmach. Technologie AI są wykorzystywane najczęściej w marketingu (50% form) oraz produkcji (46%) i planowaniu łańcucha dostaw (42%). Jedynie 23% firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami. To zastanawiające, bo zwrot z inwestycji w AI w tym ostatnim obszarze jest największy i najszybszy.”
Jakie więc ciekawe sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji znajdziemy wśród marek znanych na rynku polskim?