Finansowanie sportu
Mecenat czy sponsoring
Finansowanie sportu
Mecenat czy sponsoring
Finansowanie sportu może się opłacać i na pewno opłaca, bo z roku na rok rośnie sponsoring. Wg wyliczeń Sponsoring Insight w 2022 roku wartość rynku w Polsce wynosiła 1,2 mld zł. Na pierwszym miejscu są piłka nożna, skoki narciarskiej siatkówka i lekkoatletyka. Na Pomorzu prominentnych sponsorów mają kluby piłkarskie, ale też dyscypliny sportów halowych jak siatkówka czy koszykówka oraz sporty wodne.
Sportem interesuje się 89% Polaków, w tym 49% i 51% mężczyzn. Top znanych sportowców to Robert Lewandowski, Kamil Stoch i po raz pierwszy Iga Świątek. Co więcej - siedem spośród dziesięciu najważniejszych zdaniem Polaków osiągnięć w polskim sporcie w 2022 roku należało do Igi Świątek. To wyniki raportu Sponsoring Monitor jaki opracowuje Instytut ARC Rynek i Opinia
- Mimo, że tenis ziemny nie należy do dyscyplin, którymi najbardziej interesują się Polacy, to jednak zarówno sukcesy Igi Świątek jak i jej osobowość, wyważenie, kultura osobista czy zaangażowanie społeczne powodują, że zyskała wielką popularność i znalazła się w gronie najbardziej znanych oraz lubianych sportowców, obok gwiazd związanych z piłką nożną czy skokami narciarskimi, czyli dyscyplinami, którymi od lat najbardziej interesują się Polacy – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - Sukces Igi Świątek nie wynika z zainteresowania tenisem, który do tej pory postrzegany był jako sport elitarny. Jest to też dyscyplina indywidualna, a te zawsze budziły mniej zainteresowania. Tutaj stało się inaczej – międzynarodowe sukcesy charyzmatycznej zwyciężczyni przyczyniły się do większego zainteresowania dyscypliną. Patrząc na aspekt sponsoringowy – z pewnością duży sukces odnotowało PZU, które już jakiś czas temu postawiło na Igę Świątek i teraz to zaangażowanie bardzo procentuje.
Potencjał Igi Świątek dostrzegła szwajcarska firma odzieżowa ON, której udziałowcem jest Roger Federer. Wcześniej tj. do marca bieżącego roku Igę ubierał japoński Asics. Na tenisistkę postawił także producent napojów OSHEE, który wcześniej przez trzy lata wspierał Roberta Lewandowskiego. Z resztą już od kilku dobrych miesięcy memów z rzekomymi docinkami Igi Świątek pod adresem najbardziej znanego polskiego piłkarza nie brakuje.
Miliony na Lechię i Arkę
Choć Iga Świątek, a obok niej także Hubert Hurkacz, a wcześniej Agnieszka Radwańska wprowadzili tenis w Polsce do pierwszej dziesiątki top dyscyplin, to niekwestionowanym liderem jeżeli chodzi o sponsoring i rozpoznawalność jest oczywiście piłka nożna. Niezależnie od tego, jaki poziom reprezentuje polska liga, czy też kadra.
PZPN ogłosił, że chce zarobić na sponsoringu tylko w tym roku ponad 91 mln zł (w ubiegłym miał 81,18 mln). I choć wyniki i wizerunek kadry są wręcz fatalne, a z całym futbolem wiążą się głośne afery i skandale, to mimo tego w ostatnich siedmiu latach wpływy z działalności komercyjnej związku np. sprzedaży biletów i produktów licencyjnych oraz praw transmisji wzrosły o 250 proc. Co więcej, do 2026 roku PZPN chce zwiększyć przychody ze sprzedaży praw telewizyjnych o 30 proc. §