Trójmiejski Rynek magazynowy. Dynamiczny rozwój, ale wciąż na pozycji średniaka
W latach 2019 - 2021 trójmiejski rynek magazynowy podwoił swoją powierzchnię i przekroczył symboliczną barierę okrągłego miliona metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Mimo to daleko mu do krajowej czołówki.
Rynek magazynowy to jedna z tych gałęzi gospodarki, którym nie straszna była pandemia COVID-19. Wprost przeciwnie, jak podkreślają eksperci, przyspieszony w wyniku lockdownów rozwój e-commerce dodatkowo zwiększył zapotrzebowanie na powierzchnię. Znalezienie wolnych metrów kwadratowych staje się dla logistyków coraz trudniejszych zadaniem - zarówno w Polsce, jak i całej
Europie.
Efekt? Absolutnie rekordowy rok w branży. Jak czytamy w raporcie Jones Lang LaSalle, firmy doradczej specjalizującej się w nieruchomościach komercyjnych, "całkowity popyt na powierzchnię logistyczną na europejskich rynkach w 2021 r. wzrósł o 35 proc. rok do roku i był aż o około 50 proc. wyższy od średniej z pięciu ostatnich lat".
- Z 23,8 mln mkw. całkowitych zasobów na koniec 2021 r. Polska jest szóstym największym rynkiem w UE. W 2021 r. obserwowaliśmy nienotowany dotąd w kraju popyt na poziomie 5,4 mln mkw. - wylicza Maciej Kotowski, Starszy Analityk Rynku JLL. - Pod względem powierzchni w budowie Polska pozostaje drugim najbardziej aktywnym rynkiem w Europie, gdzie na koniec 2021 r. w budowie było rekordowe 4,3 mln mkw. Natomiast nowa podaż stanowiła ponad 15 proc. całkowitej powierzchni dostarczonej w Europie w 2021 r. - do użytku oddano 2,9 mln mkw. nowej powierzchni magazynowej.
Trójmiasto za gigantami
Jak w tym kontekście plasuje się Trójmiasto i rynek magazynowy? W skali kraju wciąż jest solidnym średniakiem, nawet mimo bardzo szybkiego rozwoju i systematycznego przyrostu nowych powierzchni. Z końcem 2021 roku zasoby magazynowe w Trójmieście przekroczyły barierę 1 miliona mkw., co oznacza, że jest to dziś szósty największy rynek magazynowy w Polsce, zaraz za tzw. Wielką Piątką (Warszawy, Górnego Śląska, Polski Centralnej, Wrocławia i Poznania). Tym mianem określa się rynki regionalne Warszawy, Górnego Śląska, Polski Centralnej (głównie województwo łódzkie), Wrocławia oraz Poznania. To one odpowiadają obecnie za blisko 80 proc. podażu w skali kraju - a w ubiegłych latach ten odsetek był jeszcze większy.
- W okresie 2019-2021 zaplecze magazynowe zlokalizowane w Trójmieście i okolicy podwoiło swoją powierzchnię - stwierdza Maciej Kotowski. - W tym czasie oddano do użytku aż 590 tys. m kw. osiągając 120-procentowy wzrost zasobów. W rezultacie jest to drugi po Lubuskiem region pod względem tempa rozwoju.
Region ma jeszcze spory potencjał dalszego rozwoju, wynikający przede wszystkim z możliwości komunikacyjnych.
- Trójmiasto to największy ośrodek portowy w Polsce i jeden z ważniejszych ośrodków gospodarczych w rejonie Morza Bałtyckiego. Bliskość portu, trasy ekspresowej S7 i autostrady A1 gwarantują sprawną dystrybucję towarów nie tylko w regionie, lecz także na rynku międzynarodowym - ocenia Paulina Machałowska z Cushman & Wakefield. - Rosnąca aktywność firm operujących na wybrzeżu w połączeniu z dalszymi inwestycjami w infrastrukturę transportową stwarzają sprzyjające warunki dla rozwoju trójmiejskiego hubu logistycznego.
Maciej Kotowski dorzuca do tego jeszcze jeden element. - Kolejnym wyróżnikiem Trójmiasta jest silny lokalny rynek i lokalna ekonomia. W aglomeracji mieszka ponad milion osób o sile nabywczej aż 17 proc. większej od średniej krajowej. Warto dodać, że rynek trójmiejski jest również doceniany przez firmy skandynawskie.
Przy szlakach komunikacyjnych
Najbardziej popularne pomorskie lokalizacje logistyczne to okolice Kowali i portu w Gdańsku.
- Pożądana destynacja dla firm związanych z rynkiem trójmiejskim to od niedawna również okolice rafinerii przy ul. Elbląskiej. Nie bez znaczenia dla rozwoju było otwarcie nowych terenów pod inwestycje logistyczne w jej bezpośrednim sąsiedztwie, gdzie powstał m.in. kompleks Panattoni Park East - wymienia Maciej Kotowski. I dodaje: - Największe inwestycje realizowane w Trójmieście i okolicach dobrze ilustrują podział popytu, w przeważającej części generowany przez firmy logistyczne, sieci handlowe, nierzadko również przemysł. Specyfika lokalizacji przekłada się na inwestycje, tj. chłodnie czy różnego rodzaju specjalistyczne składy. W ostatnich latach obserwowaliśmy szeroki przekrój branż, w tym: sieci logistyczne (np. DSV, Kuehne + Nagel, Maersk, Yusen), firmy kurierskie obsługujące aglomeracje (np. InPost), a także sieci handlowe, które mogą transportować towary drogą morską (np. LPP, Home and You). Jako przykład transakcji związanej z rynkiem e-commerce należy wymienić m.in. GlobalWay (Costway), wiodącego importera z Chin.
Obecnie trwa rozbudowa największego kompleksu w Gdańsku - Pomorskiego Centrum Logistycznego ulokowanego na obszarze 109 ha. Na terenie PCL działalność prowadzi GLP Poland Management (dawniej Goodman Poland), która rozwija tutaj swoje centrum logistyczne. Docelowo mają powstać magazyny o łącznej powierzchni około 500 tys. m kw.
W okolicy rafinerii rozwój powierzchni magazynowej postępuje też za sprawą Panattoni Park Gdańsk East III i IV, gdzie w 2021 r. w ramach obu parków logistycznych dostarczono już na rynek 85 tys. m kw.
Tego trendu nie zatrzyma nikt
Dalszy dynamiczny rozwój pomorskiego i polskiego rynku magazynowego to według ekspertów logiczne następstwo tendencji obserwowanych w ostatnich latach.
"Wysoki wolumen nowej podaży oraz popytu wskazuje, iż w roku 2022 rynek magazynowy będzie się wciąż dynamicznie rozwijał, a zainteresowanie najemców nieruchomościami przemysłowo-logistycznymi nie będzie słabnąć. Przewiduje się, że w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku 2022 całkowite zasoby powierzchni przekroczą granicę 25 mln mkw." - czytamy w raporcie firmy Colliers.
- Doświadczenia ostatnich dwóch lat pandemii pokazały, że sektor magazynowo-logistyczny nie tylko zachował relatywnie największą odporność (np. w porównaniu z branżą hotelową czy retail), ale jego rozwój dynamicznie przyspieszył zyskując na znaczeniu - dodaje Maciej Kotowski. - Polska, m.in. ze względu na swoje położenie, to ważne ogniwo w europejskich i światowych łańcuchach dostaw, co odzwierciedlone zostało w aktywności najemców i deweloperów. Pandemia unaoczniła, jak ważna dla funkcjonowania całej światowej gospodarki jest skuteczna i odporna logistyka, zwłaszcza w obliczu możliwych zakłóceń i zmian w łańcuchach dostaw. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja Gdańska, gdzie działa jeden z największych portów w Europie. Rozwój napędzają wzrosty e-commerce i związana z nimi zmiana preferencji zakupowych konsumentów, które skutkują większym zapotrzebowaniem na usługi logistyczne i transportowe.