Nowy Citroën ë-C4 nie przypomina dawnego hatchbacka. To w pełni elektryczny crossover, który na jednym ładowaniu ma pokonać do 350 km.
Grupa PSA ma już spore doświadczenie w projektowaniu elektryków. W 2010 roku na rynek wprowadziła Citroëna C-Zero (i bliźniaczego Peugeota iOn). Ten mały samochód z silnikiem o mocy
49 kW mógł na jednym ładowaniu pokonać 130 kilometrów.
Do 2020 roku sprzedano 4 tys. pojazdów, a następnie produkcję zamknięto. Zebrane przez te lata doświadczenia z pewnością przydały się inżynierom PSA w przygotowaniu nowej ofensywy na rynku osobowych elektryków, a którą rozpoczęli w marcu 2021 właśnie od modelu ë-C4. Kojarzony wcześniej z hatchbackiem model C, tym razem przypomina bardziej rasowego crossovera w stylu coupe. Citroen ë-C4 ma 436 cm długości, 203,2 szerokości z rozłożonymi lusterkami i 152 wysokości. Rozstaw osi wynosi 267 cm, pojemność bagażnika 380 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 1250 l. Jak na Citroëna przystało możemy liczyć na wysoki komfort jazdy, zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi powoduje, że droga wydaje się lepsza niż w rzeczywistości jest.
Pod maską znajduje się 136 konny silnik elektryczny, z maksymalnym momentem obrotowym 260 Nm, który rozpędzi auto do setki w 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. I wreszcie informacja być może najważniejsza dla potencjalnych nabywców elektryków. Wg założeń producentów ë-C4 zużywa 14,7 kWh/100 km, co oznacza, że posiadając akumulator o pojemności 50 kWh powinien pokonać trasę do 350 km. Standardowa ładowarka pokładowa ma parametry 7,4 kW, ale opcjonalnie możemy dostać 11 kW. Czas ładowania skraca się wówczas z 15 godzin do 7,5. Z kolei w publicznej stacji ładowania o mocy 100 kW poziom naładowania 80% naszej baterii możemy uzyskać już w 30 minut.
Francuzi dają na swoje auto gwarancję do 2 lat, a akumulator do 8 lat z limitem 160 tys. km.
Cena samochodu zaczyna się od 137 400 zł (wersja Live Pack) i już tutaj możemy liczyć na bogate wyposażenie. W standardzie jest m.in. pakiet bezpieczeństwa: tempomat, inteligentny ogranicznik prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych, utrzymania na pasie ruchu, wykrywania zmęczenia kierowcy, a nawet pieszych i rowerzystów. Łącznie do wyboru jest pięć podstawowych wersji oraz dodatkowe opcje.
W Trójmieście nowy Citroën już od marca tego roku dostępny jest w salonach Citroën Zdunek. W każdej chwili można umówić się na jazdy testowe, a następnie złożyć zamówienie. Aktualny czas oczekiwania na dostawę samochodu to 24 tygodni.