Jednymi z pionierów seryjnej produkcji byli niewątpliwie Francuzi. Citroen i Renault Zoe na rynku pojawiły się ponad dekadę temu. Małe, miejskie samochody przecierały pierwsze szlaki. Zoe do dzisiaj zajmuje czołowe lokaty w europejskiej sprzedaży. Aktualnie można kupić model już drugiej generacji. Citroën doświadczenia zbierał na C-Zero, by dzisiaj sprzedawać w pełni elektrycznego crossovera ë-C4.
Furorę zrobił również weteran Nissan Leaf, który sprzedał 283 tys. tych modeli i dzisiaj oferuje auto drugiej generacji. Peugeot w 2012 i 2013 postawił na 208 i 2008. Te dwa modele mają już nowe odsłony, a 208 zajął pierwsze miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2020.
W tyle nie zostają Koreańczycy. KIA ma 3 miejskie crossovery, wśród których jest E-Soul, uznany Światowym Samochodem Miejskim 2020 w prestiżowym konkursie World Car of The Year. Hyundai w 2018 ruszyło ze sprzedażą elektrycznego crossovera Kona, a niedawno wprowadziło zupełnie nową linię o nazwie IONIQ.
Tradycyjny wyścig toczy się pomiędzy niemieckimi gigantami – BMW i Mercedesem. Marki słynące głównie z aut od klasy średniej w górę skupiły się właśnie na tych segmentach wystawiając coraz większe pojazdy. BMW po małym I3s oraz iX3 wprowadza do sprzedaży i4 oraz dużego i zaawansowanego technologicznie SUVA iX. Mercedes również systematycznie zwiększa swoją flotę, a ostatnią wielką gwiazdą jest EQS, który jest odpowiednikiem klasy S.
Jeszcze inną kategorią jest Porsche, który mocno stawia na sportowe osiągi. Tak jest właśnie z Taycanem, który startuje do setki niczym samolot. W ile? W 2,8 sekund.
Wszystkie wymienione modele w zdecydowanej większości są już dostępne w Trójmieście i można odbywać jazdy próbne. Niektóre dopiero się pojawią, ale są już w sprzedaży. Zapraszamy na przegląd wybranych marek elektryków