Prestiż patronuje

XXVI SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL

Miejsce: Sopot
piątek, 12 Sierpień 2022
XXVI SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL odbędzie w dniach 12-13 sierpnia 2022 roku w nieco zmienionym terminie i okrojonym wymierzę. Tak jak zawsze, wszystkie niebiletowane koncerty odbędą się w muszli koncertowej na sopockim molo. Pierwszego dnia (piątek) wystąpią: JAH TRIO Jana Jareckiego; Piotr Lemańczyk Electric + Eskaubei oraz Ilona Damięcka Trio w programie „Hope”, a drugiego (sobota) zagrają: wieloosobowa Gdynia Improvisers Orchestra p/d Marcina Bożka, Maciej Grzywacz Quintet w programie będącym hołdem dla Wes Montgomery’ego oraz formacja Take It Easy Przemka Dyakowskiego, która gościć będzie znanego szwedzkiego saksofonistę, Gorana Larsena. Ponad to w sobotę, o godz. 17:00, spod kościoła św. Jerzego w Sopocie ruszy ku morzu tradycyjny pochód nowoorleański oraz parada starych samochodów. 12 sierpnia 2022 – piątek – g. 18:00 1. JAH Trio – Jan Jarecki (p); Michał Aftyka (db); Marcin Sojka (dr). Akustyczne trio jazzowe młodego pokolenia. W swojej twórczości stawiają na nowoczesne brzmienie, ale przy tym nie zapominają o jazzowej tradycji. Istotną jest dla nich śpiewność melodii, różnorodność rytmiczna oraz rozbudowana harmonika. W swej twórczości wykorzystują elementy swingu, groove oraz szeroko pojętą improwizację. Trio jest laureatem kilku ogólnopolskich i zagranicznych konkursów – m. in.: VI Blue Note Competition 2019 (Poznań), Jazz Juniors 2020 (Kraków) oraz Bucharest International Jazz Competition 2020 (Rumunia) i Nišville Jazz Festival 2021 (Serbia). Lider, Jan Jarecki otrzymał indywidualną nagrodę za kompozycje w konkursie RCK PRO JAZZ 2019 (Kołobrzegu). W 2021 roku nagrali i wydali pierwszą płytę pt. „Travelers”. 2. Piotr Lemańczyk Electric + Eskaubei – Piotr Lemańczyk (db, bg); Marcin Wądołowski (g); Tomasz Łosowski (dr) + Eskaubei (MC) Używając rockowej terminologii, można by powiedzieć, że mamy tu do czynienia z trójmiejską super-grupą lub power-trio. Powstało ono z inicjatywy Piotra Lemańczyka, który po dziesięcioletniej przerwie postanowił wrócić do elektrycznego basu. Projekt brzmieniowo odwołuje się do najwybitniejszych twórców muzyki fushion. Słychać w nim echa Allana Holdswordha, Milesa Davisa (Bitches Brew), Electric Bandu Chicka Corea’i oraz twórczości najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Szlachetna harmonia, kultura dźwięku i szeroka gama nastrojów dają muzyce bardzo indywidualny rys. Pogłębia go udział w projekcie, jednego z najbardziej zasłużonych raperów naszego kraju, Bartłomieja Skubisza (Eskaubei), który konsekwentnie łączy rap z elementami jazzu, co dodaje całości unikalnego kolorytu. 3. Ilona Damięcka Trio – Ilona Damięcka (p); Michał Jaros (db); Krzysztof Szmańda (dr). Ilona Damięcka to ceniona pianistka , kompozytorka i wokalistka, która porusza się w środkowym nurcie jazzu, ale nie stroni też od muzyki free. Współpracowała m.in. z Januszem Muniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem, Przemekiem Dyakowskim i Jerzym Małekiem. Współtworzyła: międzynarodowy Kwartet Damięcka –Bertazzo Hart oraz Damięcka & Licak Kwintet. Ma na koncie pięć, dobrze przyjętych płyt – ostatnia to „Hope” (2020). Muzyka z albumu wypełnia melancholijne brzmienie nawiązujące do natury i osobistych przeżyć artystki. Można na nim też usłyszeć jej fascynację muzyką żydowską i skandynawskimi brzmieniami oraz kompozycję dedykowaną Tomaszowi Stańce. 13 sierpnia 2022 – sobota – g. 18:00 4. Gdynia Improvisers Orchestra p/d. Marcina Bożka – (skład mniemany): Tomasz Gadecki, Jakub Klemensiewicz, Aleksander Kamiński, Tomasz Jagoda i Łukasz Żurawski (sax); Piotr Szlempo i Adam Skorczewski (tp); Dominik Kisiel (p); Piotr Drabek (g); Michał Andrys (sitar); Michał Arasimowicz (bg); Grzegorz Sycz i Maksymilian Kreft (dr); Aga Brenzak, Emilia Pollok, Irka Zapolska i Marek Lubner (głosy) Gdynia Improviser Orchestra (GIO) to zespół i zarazem projekt kroczący skupiający muzyków otwartych na swobodną improwizację i to bez ograniczeń stylistycznych. Zainicjował go i prowadzi Marcin Bożek. Grupuje on wokół siebie muzyków o bardzo różnych artystycznych upodobaniach. Formacja debiutowała w 2018 roku w Teatrze Boto w Sopocie, po czym wzięła udział m.in. w festiwalu Pomorski Jazz w Gdańsku i Swingujące 3-miasto w Sopocie. W 2021 roku miała miejsce premiera ich pierwszej płyty „Plastikowy Jednorożec”. 5. Maciej Grzywacz Quintet – Maciej Grzywacz (g); Kuba Stankiewicz (p); Tomasz Grzegorski (sax); Konrad Żołnierek(db); Kuba Grzywacz (dr). Maciej Grzywacz jest profesorem habilitowanym i jednym z najbardziej znanych polskich gitarzystów jazzowych. Ma na koncie 21 płyt w różnych składach, w tym 6 autorskich, m.in. z udziałem: Yasushi Nakamury, Clarence’a Penna Avishai Cohena i Tylera Hornby. Koncertował m.in. z Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem i Aleksandrą Tomaszewską. Projekt jaki przedstawi na festiwalu jest jego ukłonem w stronę Wesa Mongomery’ego, ale też wielkich muzyków jazzowych, którzy kiedyś stworzyli fundamenty wielkiej jazzowej tradycji. Do udziału w projekcie zaprosił znakomitych muzyków, którzy nie tylko potrafią tak zagrać, ale też robią to w sposób wybitny. 6. Take It Easy + Goran Larsen – Przemek Dyakowski i Wojciech Staroniewicz (sax); Joanna Knitter (voc); Dominik Bukowski (vib); Artur Jurek (p, org); Janusz Mackiewicz (db); Maksymilian Kreft (dr) + Goran Larsen (sax). Take It Easy był pierwotnie niezobowiązującym projektem swingowym zainicjowanym w 2005 roku, który przekształcony został w regularnie działający zespół pod kierunkiem Przemka Dyakowskiego. Mają na koncie pięć dużych płyt, na których obok standardów np. Duke’a Ellingtona, Irwinga Berlinga, Jimmy Smitha, Mela Lewisa i Astora Piazzolli znalazły się także ich kompozycje własne. W 2020 roku nagrali płytę „Ach, to był szał” będącą hołdem dla twórczości Jerzego Dudusia Matuszkiewicz, która odniosła ogromny sukces. Na tegorocznym festiwalu w realizacji tego swingowego projektu uczestniczyć będzie jeden z weteranów szwedzkiej sceny jazzowej, saksofonista, Goran Larsen, który z polskimi muzykami współpracuje od 1966 roku. Ideę projektu tak, w swoim czasie, opisał Przemek Dyakowski: – (…) tytuł Take It Easy sugeruje muzykę prostą, łatwą w odbiorze, przemawiającą do słuchacza, poruszającej jego uczucia. Taką muzyką jest stara muzyka swingowa, trochę zapomniana (…) Mówiąc żartem idziemy drogą inż. Mamonia, któremu podobają się tylko te piosenki, które już zna (…) XXVI SOPOT MOLO JAZZ FESTIVAL jest sukcesorem dwóch pierwszych festiwali jazzowych jakie zorganizowano w tej części Europy w czasach głębokiej komuny (1956 i 57). Przyświecają mu te same idee, jakie inspirowały organizatorów tamtych pionierskich imprez. Sopot Molo Jazz Festival po raz pierwszy odbył się w 1996 roku, 40. rocznicę wydarzeń, które odmieniły kulturalne oblicze tej ziemi. Dzisiaj jest on enklawą dla ludzi, którzy lubią jazz oraz tych którzy nie mieli z nim kontaktu, więc hołdując stereotypowi, że jazz jest sztuką trudną i elitarną. Sopockie festiwale jazzowe, te z lat 50. i te współczesne, miały duży wpływ na kariery jazzowych legend (Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Jerzy Milian, Krzysztof Komeda, Andrzej Trzaskowski) oraz muzyków miejscowych (m.in. Leszek Możdżer, Maciej Sikała, Sławek Jaskułke, Mikołaj Trzaska, Emil Kowalski, Dominik Bukowski, Wojtek Staroniewicz, Leszek Kułakowski, Grzegorz Nagórski, Irek Wojtczak, Wojtek Mazolewski, Emil Miszk, Tomasz Chyła i wielu, wielu innych). Gościły na nim największe gwiazdy polskiego jazzu (m.in. Ewa Bem, Hanna Banaszak, Marianna Wróblewska, Grażyna Łobaszewska, Tomasz Stańko, Włodzimierz Nahorny, Andrzej Jagodziński, Wojciech Karolak, Janusz Strobel, Henryk Miśkiewicz, Piotr Wojtasik, Krzesimir Dębski, Piotr Baron oraz Arthur Blythe, Eddie Henderson, Chico Freemanem, Reggie Moore, Stanley Breckenbridge (USA), Tyler Hornby i Kent Sangster (Kanada), Peter Beets (Holandia), Adrian Cunningham (Australia).