Prestiż patronuje

Koncert symfoniczny – „Requiem” Verdiego

Miejsce: Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina
piątek, 23 luty 2024

Wystąpią:
Orkiestra PFB
George Tchitchinadze – dyrygent
Chór Filharmonii Łódzkiej
Artur Koza – przygotowanie chóru
Soojin Moon-Sebastian – sopran
Małgorzata Walewska – mezzosopran
Tomasz Kuk – tenor
Łukasz Konieczny – bas

W programie:

Giuseppe Verdi – Requiem [84’]

Małgorzata Walewska urodziła się w Warszawie. Jest wybitną polską mezzosopranistką. Została zaliczona do grona dziesięciu najsławniejszych Polaków w zestawieniu, które sporządził tygodnik Time. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie. Jeszcze w czasie studiów została laureatką Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu (II Nagroda, 1990) i Konkursu Alfreda Krausa na Wyspach Kanaryjskich (I Nagroda, 1992); była też finalistką Konkursu Belvedere (Wiedeń, 1992), Konkursu Luciano Pavarottiego (Filadelfia, 1992) i Konkursu im. Stanisława Moniuszki (Warszawa, 1992).


Scenicznym debiutem artystki była rola Azy w "Manru" Paderewskiego na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie (1991). Od tamtej pory w jej repertuarze znalazły się następujące partie: Judyta w "Zamku księcia Sinobrodego" Bartóka, rola tytułowa w "Carmen" Bizeta, Polina w "Damie pikowej" i Olga w "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego, Pierroto w "Lindzie z Chamonix" Donizettiego, Santuzza w "Rycerskości wieśniaczej" Mascagniego, Arnalta w "Koronacji Poppei" Monteverdiego, partie Verdiowskie - Fenena w "Nabuccu", Emilia w "Otellu", Amneris w "Aidzie", Ulrica w "Balu maskowym" i Miss Quickly w "Falstaffie", a także Charlotta w "Wertherze" Masseneta, Cieca w "La Giocondzie" Ponchiellego, rola tytułowa w "Samsonie i Dalili" Saint-Saënsa i Małgorzata w "Potępieniu Fausta" Berlioza.
Z powodzeniem występuje także w repertuarze koncertowym i oratoryjnym wykonując m.in Magnificat Jana Sebastiana Bacha, IX Symfonia Beethovena, II i III Symfonia Gustava Mahlera, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego, Msza C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Msza Es-dur Franza Schuberta, Gloria Antonio Vivaldiego, Requiem Giuseppe Verdiego, Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, Król Dawid Arthura Honeggera, Te Deum Antona Brucknera.


Występowała gościnnie w teatrach operowych Berlina (Deutsche Oper), Bremy, Düsseldorfu (Deutsche Oper am Rhein), Essen, Genewy, Klagenfurtu, Las Palmas, Luksemburga, Rzymu (Teatro della Opera), Santa Cruz i Florydy (Palm Beach Opera). W latach 1996-98 związana była stałym kontraktem z wiedeńską Staatsoper, a od 1999 roku współpracuje z drezdeńską Semperoper.
Wśród jej partnerów scenicznych znaleźli się m.in.: Renato Bruson, Placido Domingo, Simon Estes, Edita Gruberova, Thomas Hampson, Dmitrij Hvorostovsky, Luis Lima, Luciano Pavarotti i Bernhard Weikl. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych. Śpiewała na scenach i estradach Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch oraz Stanów Zjednoczonych.

Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina stał się zespołem zawodowym w 1969 roku dzięki staraniom Stefana Marczyka, ówczesnego szefa instytucji. Pierwszym chórmistrzem był Tomasz Szymański. Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok. Jest to literatura muzyczna przeznaczona dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz śpiewających a cappella. W roku 2014 Chór łódzkiej filharmonii obchodził jubileusz 45-lecia swojej działalności – z tej okazji otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. Dokonał szeregu nagrań, m.in. dzieł wokalno-instrumentalnych Aleksandra Tansmana.

Od sezonu 2022/2023 chórmistrzem jest Artur Koza, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mieczysława Gawrońskiego (2017) oraz gitary klasycznej prof. Piotra Zaleskiego (2016). W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Od 2018 roku współpracuje z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu jako dyrygent asystent. W latach 2018–2021 był również dyrygentem asystentem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, w którym w latach 2013–2018 był artystą śpiewakiem. Dyrygował zespołami kameralnymi, chórami oraz orkiestrami. Prowadził wykonania oper, musicali, utworów oratoryjnych, symfonicznych oraz kameralnych. Dokonał wielu prawykonań utworów wrocławskich kompozytorów.