Nagrody w ramach Festiwalu Szekspirowskiego przyznane!

Joanna Bieńkowska
poniedziałek, Sierpień 7, 2023 - 12:49
Dawid Linkowski

27. Festiwal Szekspirowski w gdańskim GTS dobiegł końca. Złoty Yorick dla "Romea i Julii" Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Dominiki Feiglewicz i Zdenki Pszczołkowskiej.

27. Festiwal Szekspirowski w gdańskim GTS dobiegł końca. Prezentujemy listę tegorocznych laureatów:

 

Złoty Yorick

Jury w składzie: Eleanor Skimin, Jacek Kopciński, Aneta Mancewicz zdecydowało, że zwycięzcą Konkursu jest „Romeo i Julia”, Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, reż. Dominika Feiglewicz, Zdenka Pszczołowska. Zwycięski teatr otrzymał statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną o wysokości 40 000 zł.

Nagroda za oryginalne spojrzenie na tragedię Szekspira przez pryzmat młodych kochanków oraz problemy języka i komunikacji.

Za wykorzystanie polskiego języka migowego, mowy i ciała jako skutecznych środków ekspresji scenicznej.

Za dynamiczną choreografię, która pobudza młodzieńczą energię artystów poprzez podwojenie Szekspirowskich bohaterów.

Za piękną, metaforyczną scenografię, zmieniającą postrzeganie znanej historii przez widzów. 

Nowy Yorick

Konkurs adresowany do młodych twórców debiutujących w polskim teatrze. Ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.

Jury w składzie: Eleanor Skimin, Jacek Kopciński, Aneta Mancewicz zdecydowało, że zwycięzcą Konkursu jest „Zimowa opowieść” w reż. Pameli Leończyk, adaptacji Darii Sobik (wybór Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie).

Nagroda za pracę, która może przekształcić się w ciekawy spektakl interpretujący „Opowieść Zimową” w ramach współczesnej kultury terapii.

Za metateatralne, krytyczne i satyryczne podejście do terapii jako narzędzia zrozumienia i uzdrawiania relacji.

Za żartobliwe i ironiczne przepisanie tekstu Szekspira.

SzekspirOFF

Celem nurtu SzekspirOFF jest zaproszenie do współpracy artystów i zespoły pozainstytucjonalne, dla których punktem wyjścia w projektach jest twórczość Szekspira. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są nowe produkcje niezależne, które przygotowywane są specjalnie na festiwal.

Jury w składzie: Eleanor Skimin, Jacek Kopciński, Aneta Mancewicz zdecydowało o przyznaniu nagrody SzekspirOFF w wysokości 15 000 zł twórczyniom spektaklu “Very Funny” Dominice Knapik i Patrycji Kowańskiej (Gruba i Głupia).

Nagroda za błyskotliwe ukazanie postaci Falstaffa i figury błazna w żywym i spontanicznym przedstawieniu.

Za udane wpisanie formy dialogu dwóch postaci w skomplikowaną, intermedialną dramaturgię wielu gatunków, konwencji i stylów teatralnych.

Za szczere, komiczne i ironiczne obnażenie warunków pracy współczesnych artystów.

Nagroda Dziennikarzy
“Very Funny” w reż. Dominiki Knapik i Patrycji Kowańskiej (Gruba i Głupia)

Za szczerość, odwagę, grube żarty, odświeżające spojrzenie na figurę błazna, za uczciwość, która wymusza autokompromitację, za ukrytą w tej rysowanej grubą kreską karykaturze czułą opowieść o siostrzeństwie i przyjaźni, która oprócz wzajemnego wsparcia daje prawo do walenia niewygodnej prawdy między oczy, za możliwość podglądania procesu twórczego, a także chaosu, który jest jego początkiem. Jury Dziennikarzy przyznało swoją nagrodę duetowi Gruba i Głupia, czyli Patrycji Kowańskiej i Dominice Knapik za spektakl „VERY FUNNY”.

Członkowie jury zobowiązali się do przygotowania krótkich rekomendacji dla wygranego spektaklu, które zostaną zamieszczone na stronie Festiwalu Szekspirowskiego. 

Księga Prospera
Nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira.

„Sen Nocy Letniej”, Kijowski Narodowy Teatr Akademicki Mołodyj / Ukraina

Nagrodę przyznano za wielość a zarazem spójność środków wyrazu teatralnego, której towarzyszy pogłębione odczytanie dramatu i precyzja w każdym detalu.

Za bezpretensjonalną i entuzjastyczną interpretację szekspirowskiego tekstu oraz umiejętne wpisanie go we własną tradycję, które sprawiło, że błądząc po lesie ateńskim przeżyliśmy jednocześnie Noc Kupały.