AUDI Q8. AUDI Q8 TWÓJ ŚWIAT JUŻ NIGDY NIE BĘDZIE TAKI SAM

Potężna moc i zwinność oraz przełomowe rozwiązania techniczne. Wyjątkowe bezpieczeństwo. Sportowe wrażenia. Pełna kontrola. Innowacyjna obsługa. Komfort podróżowania. Tak właśnie brzmi pr-owy opis zupełnie nowego Audi Q8. I wiecie co? Tak jak zazwyczaj w pr-owych tekstach jest sporo przesady i lukrowania rzeczywistości, w tym akurat przypadku wszystko sprawdza się co do joty! 

Z Audi Centrum Gdynia odebraliśmy na kilkudniowe testy wersję Q8 50 TDI w pięknym, białym kolorze z kontrastowym, czarnym grillem i czarnymi felgami. To jedna z najbardziej wyczekiwanych, motoryzacyjnych premier ostatnich lat i odpowiedź koncernu z Ingolstadt na BMW X6, Mercedesa GLE Coupe, czy Range Rovera Sport. 

POŁĄCZYĆ OGIEŃ Z WODĄ

Połączenie nadwozia w stylu coupe z luksusowym SUV-em to zazwyczaj godzenie ognia z wodą. W przypadku Audi udało się to znakomicie i bez konieczności pójścia na kompromisy. Wizualnie Q8 jest podobne do modelu Q7, ale wystarczy chwila by zauważyć, że młodszy brat jest bardziej wyrazisty i ma bardziej agresywną sylwetkę. Ma 4,99 m długości, 2 m szerokości, 1,7 m wysokości i od Q7 jest nieco niższy, krótszy i szerszy. Idealne proporcje zwiastujące sportowy charakter i wygląd, który nie pozostawia obojętnym. Z tyłu uwagę przyciągają reflektory, które zostały połączone pasem świetlnym LED biegnącym przez całą szerokość pokrywy bagażnika. 

PRZEWAGA DZIĘKI TECHNICE

Poza stylistyką Q8 może kusić także rozwiązaniami technicznymi. Drogę przed samochodem oświetlają reflektory diodowe HD Matrix LED. Precyzyjny strumień światła doświetla zakręty i automatycznie dostosowuje się do sytuacji na drodze. Dzięki temu reflektory nie oślepiają innych uczestników ruchu, a droga pozostaje dobrze widoczna. 

Ale zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy, usiądźmy na chwilę w środku. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest przestronnie, komfortowo i luksusowo. Mamy tu trzy duże ekrany, w tym dwa dotykowe i wirtualny kokpit (12,3 cala). Wyświetlacze idealnie wpisują się w stylistykę wnętrza, wyglądają jak spójna całość, a nie jak dołożony tablet. Innowacyjny system MMI touch response zastępuje większość przycisków i gwarantuje proste i intuicyjne zarządzanie systemami i funkcjami samochodu. 

WSZYSTKO CZEGO DZIŚ CHCESZ

Audi Q8 jest jednym z najbardziej skomputeryzowanych samochodów na rynku. Mamy tu około 400 różnego rodzaju ustawień oraz 39 systemów wsparcia kierowcy. Generalnie, ten samochód ma wszystko, czego możemy oczekiwać. Najciekawsze opcje? Na przykład profil użytkownika zapisywany w kluczyku. Każdy, kto jeździ tym samochodem może sobie skonfigurować ustawienia według własnych upodobań, a Q8 zidentyfikuje je po kluczyku i natychmiast przygotuje się do jazdy wg wymagań danego kierowcy. 

Co jeszcze? Innowacyjny system nawet pięciu czujników radarowych, dwunastu czujników ultradźwiękowych, sześciu kamer i skanera laserowego rozpoznaje i ocenia sytuację na drodze i reaguje w sytuacjach krytycznych. Dzięki nim liczne systemy wsparcia kierowcy dbają o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Asystent jazdy nocnej ze zintegrowaną kamerą termowizyjną poprawia bezpieczeństwo w niekorzystnych warunkach oświetleniowych, wizualizując na ekranie otoczenie jezdni. 

WSPARCIE W MIEŚCIE I NA TRASIE

Ciekawy i przydatny jest pakiet systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim. Asystent skrzyżowań śledzi ruchliwe skrzyżowania, asystent zmiany pasa ruchu monitoruje zbliżające się pojazdy na sąsiednim pasie, asystent ruchu poprzecznego z tyłu rozpoznaje pojazdy poruszające się za samochodem wyjeżdżającym z zaparkowanego miejsca. Także w trasie sprzymierzeńcem kierowcy jest pakiet systemów, takich jak adaptacyjny asystent jazdy z adaptacyjnym asystentem prędkości oraz asystentem utrzymania toru jazdy, asystent wydajności, asystent omijania przeszkód
i asystent skrętu. 

W Audi Q8 mamy też jeden z najbardziej zaawansowanych, aktywnych tempomatów. Współpracuje on z kamerą w przedniej szybie, czujnikami, pobiera też dane z nawigacji. Dzięki temu możliwa jest jazda bez dotykania pedału gazu i hamulca. System samodzielnie reaguje na ograniczenia prędkości, automatycznie też zwalnia przed poprzedzającym samochodem, także przed rondami i skrzyżowaniami. 

QUATTRO I NIC NIE TRZEBA DODAWAĆ

Skoro już jesteśmy za kierownicą to wypada napisać co drzemie pod maską. Z Audi Centrum Gdynia wyjechaliśmy modelem wyposażonym w 6-cylindrową, wysokoprężną jednostkę 3.0 TDI o mocy 286 KM i automatyczną skrzynię biegów tiptronic. To jak na razie jedyna dostępna wersja, ale lada moment pojawią się w ofercie kolejne, w tym mocno oczekiwane wersje SQ8 i Q8 RS. 

Nowe Audi Q8 sprawdza się w każdych warunkach. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wybiera nierówności z gracją Franka Sinatry, a w przypadku jazdy w trudniejszym terenie jednym przyciskiem podnosimy samochód do góry. Napęd quattro z samoblokującym centralnym mechanizmem różnicowym to czysta poezja. Jego jakość odczujemy podczas szybkiego pokonywania zakrętów, kiedy to wewnętrzne koła łagodnie hamują, a na kołach zewnętrznych moment napędowy jest zwiększany. Oznacza to lepszą trakcję i dynamikę na zakrętach oraz bardziej neutralne zachowanie się
podczas jazdy. 

TYLNA OŚ SKRĘTNA

Prawdziwą perełką jest jednak dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną zwiększający dynamikę i komfort jazdy w całym zakresie prędkości. Przy małej prędkości poprawia to zwrotność samochodu. Tylne koła skręcają się w przeciwnym kierunku niż przednie, zmniejszając promień zawracania. Przy większej prędkości skręt tylnych kół w tym samym kierunku co przednich poprawia dynamikę i stabilność jazdy. 

Audi Q8 wygląda świetnie, jeździ świetnie i z pewnością będzie rynkowym przebojem. Cena Cena Audi Q8 50 TDI z trzylitrowym dieselm o mocy 286 KM została ustalona na 369 tys. zł. To oczywiście punkt wyjścia, a personalizacja potrafi mocno wywindować cenę. Egzemplarz, który wypożyczyliśmy do testów z salonu Audi Centrum Gdynia wyceniony został
na 507 tys. zł.