KRÓLEWSKIE KLASYKI W GDAŃSKU

Jest ich ponad 20 i należą do elity motoryzacji uznawanej za najbardziej luksusową na świecie. Wszystkie z nich wyprodukowano przed 1940 rokiem, są w nienagannym stanie i odwiedziły Gdańsk. Zabytkowe Rolls-Royce’y członków zrzeszenia 20-Ghost Club z Wielkiej Brytanii przemierzały Polskę oraz Niemcy w ramach wyprawy “Tour of Poland & Germany 2018″. 

Firma Rolls-Royce została założona przez Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a w 1905 roku w Manchesterze. W 1908 przedsiębiorstwo przeniesiono do Derby, a w 1946 do Crewe, gdzie do dzisiaj powstają te elitarne samochody. Od 2003 roku marka jest własnością BMW. Firma nigdy w swojej historii nie oferowała samochodów popularnych i dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Zawsze były to duże, luksusowe samochody z charakterystyczną statuetką Spirit of Ecstasy (Duch ekstazy) na masce, będące synonimem bogactwa i najwyższej klasy.

Bazą dla uczestników i wszystkich samochodów w Gdańsku był hotel Dwór Oliwski. W zacisznym, pięknie zlokalizowanym obiekcie zaparkowały klasyczne, nawet ponad 100-letnie Rolls-Royce’y. Wśród samochodów, które można było podziwiać na trasie przejazdu, każdy jest wyjątkowy. 

Licznie reprezentowana była grupa najstarszych modeli Silver Ghost. Te produkowane od 1906 roku samochody posiadają 7 i 7.5 litrowe silniki. Dzisiejsza wartość tych modeli to od około 800 000 zł wzwyż. Najdroższe egzemplarze sprzedawane są nawet za kwotę przekraczającą 1 milion funtów brytyjskich (ponad 6 mln. zł).

W Gdańsku nie zabrakło też „Upiorów”, czyli modeli Phantom. To bardzo duże i niezwykle luksusowe samochody. Ich waga często oscyluje wokół 3 ton, a w przypadku Phantoma I, nawet 4000 kg. Samochody te oferują ponadprzeciętny komfort jazdy jak na tamte lata i są przystosowane do długotrwałej jazdy z prędkościami rzędu 55-65 mil na godzinę. Egzemplarze w idealnym lub bliskim ideałowi stanie warte są dzisiaj od 100 000 do 180 000 funtów (500 000 – 900 000 zł).

Bardzo rzadkim modelem jest 25/30 HP. Ta seria modelowa trafiła na rynek w 1936 r., Samochody korzystały z silnika 4.25 litra o mocy 115 KM. Powstało tych samochodów zaledwie 1201 sztuk, a rozbieżność ich cen jest bardzo duża – od 30 000 funtów do ponad 200 000 (150 000 – 1 000 000 zł).

Najniższym modelem w hierarchii tej królewskiej marki jest z kolei 20 HP. Ten produkowany od 1922 do 1929 roku samochód był zauważalnie mniejszy niż Silver Ghost. Samochód odniósł natychmiastowy sukces i przyciągnął innego typu kierowcę. Stał się szczególnie popularny wśród lekarzy i prawników, dając im niezawodny i wyróżniający się samochód, ale bez przepychu i ostentacji Silver Ghosta lub Phantoma. Zbudowano łącznie 2940 egzemplarzy 20 HP, a ich dzisiejsze ceny zwykle nie przekraczają wartości 500 000 zł.