DOKI – STOCZNIOWA TRADYCJA

Projektowanie jest procesem złożonym. Wpływa na niego wiele czynników. Kiedy twórcy, designerzy zaczynają pracę nad swoim projektem szukają inspiracji. Bardzo często znajdują ją w naturze. DOKI czerpie ze swojego otoczenia. To marka z korzeniami wrośniętymi w krajobraz Stoczni Gdańskiej, a produkty to efekt obserwacji, inspirowanych tym co strukturalnie proste, często industrialne i stoczniowe.


Matylda Promień

Pod marką DOKI powstają produkty projektowane w punkcie przecięcia myśli, sztuki i technologii. To przedmioty przydatne w życiu codziennym, proste i przemyślane - wieszaki, stoliki, świeczniki, ławki, stoły. Produkty idealne do przestrzeni prywatnych, ale i publicznych, jak np. chillout room w przestrzeni biurowej. Za tymi minimalistycznymi projektami stoją architekci z pracowni
projektowej Studio 1:1. 

Powstali z początkiem 2018 roku i jak sami przyznają, jest to wypadkowa wielu sytuacji. Na targi, w tym 100% London we wrześniu 2017 roku pojechali jako Studio 1:1. Zainteresowanie było spore. Na tyle, że był to impuls do powstania zupełnie nowej marki DOKI. Skąd nazwa? Doki to ulica w Gdańsku, przy której kilka lat temu mieściła się pracownia Studio 1:1. 

- Od początku naszą inspiracją była Stocznia Gdańska. Bliskie sąsiedztwo pozwoliło nam na obserwowanie i podziwianie pracy inżynierów i robotników. Prostota rozwiązań zaawansowanych technologicznie statków, popchnęła ich w stronę przejrzystych, zrozumiałych i uczciwych koncepcji. Tworzą je odwołując się do tożsamości miejsca, przestrzeni kulturowej, w której żyją i pracują. Z naszymi projektami jest podobne, mocno czerpią ze stoczniowej tradycji - mówi Wojciech Mierzwa,
projektant DOKI.

DOKI tworzy osiem osób. Każda z nich to ogromna indywidualność, która przy projektowaniu przedmiotów, mebli czerpie ze swoich doświadczeń. Inspiruje ich otoczenie, starają się również z nim współpracować. Wszystkie projekty – przedmioty i meble produkowane są przez lokalnych rzemieślników, czy też niewielkie manufaktury rodzinne. Starają się wykorzystywać materiały rodzime, łatwo dostępne, zwracając uwagę na ich efektywne wykorzystanie. Ich projekty są dalekie od przedmiotów pozornych i atrap życia.