JAK ZMIENIAJĄ SIĘ CENTRA HANDLOWE I W JAKIE NIERUCHOMOŚCI WARTO INWESTOWAĆ?

Styl życia nowoczesnych konsumentów w znacznym stopniu wpływa na rynek nieruchomości handlowych. Rozwijający się sektor sprzedaży internetowej oraz zmiany w sposobie spędzania wolnego czasu, to główne czynniki, które powodują przeobrażenia w sposobie postrzegania obiektów handlowych. W jaki sposób rynek nieruchomości dostosowuje się do tych wymogów oraz czy w takich warunkach warto jeszcze inwestować w nieruchomości handlowe? 

Polska jest jednym z szybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Choć liczba kupujących w internecie wzrasta, tradycyjne sklepy nadal pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży. 

INTEGRACJA RÓŻNYCH FUNKCJI 

To dlatego rynek nieruchomości handlowych w Polsce nie jest zagrożony ze strony popularnych zakupów w sieci i może być atrakcyjny dla inwestorów. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że deweloperzy stale uważnie obserwują rynek i przyglądają się zmianom zachodzącym w preferencjach zakupowych nowoczesnych konsumentów. W ten sposób są w stanie dynamicznie reagować na aktualne trendy, dostosowując swoje projekty do potrzeb i oczekiwań klientów. 

Wzrost znaczenia miejskiego stylu życia powoduje, że w ostatnim czasie szczególnie popularne stają się te przestrzenie, które mogą stanowić atrakcyjne i ogólnodostępne miejsce integrujące rozmaite funkcje. Takie podejście sprzyja powstawaniu nowoczesnych obiektów handlowych łączących aktywności w obszarze rozrywki, kultury lub edukacji. Współczesne centrum handlowe musi zaspokajać potrzeby nowoczesnego konsumenta i wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom. 

INWESTOWANIE W ZGODZIE Z TRENDAMI  

Obecnie rynek nieruchomości komercyjnych znajduje się w hossie, jest bardzo dużo realizowanych projektów i dostępnego kapitału. W przypadku nieruchomości handlowych, niezależnie od sytuacji na rynku, dużo łatwiej jest zareagować na zmiany rynkowe. Podobnie jak dzieje się to w USA -  wraz z popularnością usług e-commerce w Stanach Zjednoczonych, zmienia się charakter obiektów handlowych, znaczenie traci tenant mix oparty na modzie, a zyskują strefy rozrywki, sportu i gastronomiczne, w których pokolenie, spędzające obecnie wiele czasu w sieci, może spotkać się na nowo. 

W Europie również rośnie znaczenie jakości powierzchni handlowych i placemakingu – czyli strategii, która zakłada wieloaspektowe podejście do planowania przestrzeni. Nowe centra handlowe opierają się głównie na łączeniu funkcji handlowej obiektu
z rekreacyjną i rozrywkową. 

- W Polsce rynek handlowy jest jeszcze nienasycony – mówi Robert Jaś, Wiceprezes Metropolitan Investment S.A. - W mniejszych miastach nadal brakuje np. konceptów modowych, które zawsze cieszą się sporą popularnością. Co więcej, w Polsce jesteśmy w stanie wyprzedzać trendy i wprowadzać zmiany postępujące obecnie na rynku USA i Europy Zachodniej. Widać to już w nowych projektach obiektów handlowych, także tych planowanych przez Metropolitan Investment. Projektujemy nasze duże koncepty handlowe w taki sposób, aby udział rozrywki, strefa spotkań i sportu stanowił w nich ok. 20% powierzchni. To klucz do sukcesu inwestycji, dzięki któremu współczesny konsument przychodzi do galerii już nie tylko po zakupy, a każda wizyta staje się dla niego nowym doświadczeniem – dodaje Robert Jaś. 

TRENDY NA RYNKU NIERUCHOMOŚCI HANDLOWYCH 

Oprócz tendencji do przeobrażania funkcji centrów handlowych w kierunku tworzenia tzw. trzeciego miejsca, czyli przyjaznej przestrzeni do spędzania czasu miedzy pracą a domem, widocznych jest jeszcze kilka trendów związanych z funkcjonowaniem nowoczesnych obiektów handlowych. Deweloperzy i inwestorzy zwracają uwagę na rosnące znaczenie procesów związanych z modernizowaniem i reorganizacją istniejących powierzchni handlowych lub rozbudowy dostępnych już obiektów. 

Dzięki nowym rozwiązaniom możliwe jest przeobrażenie przestrzeni i wprowadzenie dodatkowych udogodnień. Poza tym coraz więcej powierzchni handlowej dostarczana jest w ramach projektów wielofunkcyjnych np. w połączeniu z mieszkaniowymi. Kolejnym coraz częstszym zabiegiem jest uzupełniane powierzchni biurowych o koncepty handlowo-usługowe, w tym np. typu convenience. Duży potencjał wykazują także inwestycje w sektorze parków handlowych oraz centrów wyprzedażowych, np. typu outlet.

 

94
07/2018

Uparty w pracy artystycznej, trudno godzi się na kompromisy, za to w życiu prywatnym ugodowy, bezkonfliktowy.