COLLIERS INTERNATIONAL BIURO MA BYĆ PRZYJAZNYM ŚRODOWISKIEM PRACY

Trójmiasto wyrasta na lidera nowoczesnych usług w otoczeniu międzynarodowym. To już jest fakt. Obecnie coraz dynamiczniejsza gospodarka globalna połączona z rozwojem technologii daje nieograniczone możliwości optymalizowania rozległych procesów w jednym miejscu. Wiele międzynarodowych firm przenosi swoje centra usługowe do Trójmiasta – mówi Błażej Kucharski, dyrektor regionalny Colliers International. 

 


Max Radke

Od kilku lat zajmuje się Pan zawodowo nieruchomościami biurowymi i doradztwem dla międzynarodowych firm, tj. Manpower, Nordea, Broadridg czy Airhelp. Na czym to wszystko polega?

Nasz trójmiejski zespół doradza klientom w wyborze optymalnego biura, lokalizacji i oczywiście optymalizacji kosztowej. Jako Colliers świadczymy szeroki zakres usług, w skład których wchodzą: doradztwo techniczne, wsparcie architektów, opracowanie strategii Workplace Solution i oczywiście całościowa odpowiedzialność nad procesem negocjowania warunków handlowych i wyborze optymalnego rozwiązania.

Z Waszej perspektywy co jest najważniejszym czynnikiem dla firmy szukających powierzchni biurowych?

Każda organizacja jest inna, prowadzi inne procesy i jest innej wielkości. Dla nas jako dla doradców, bardzo ważnym elementem jest jak najlepsze zrozumienie potrzeb naszych klientów, aby opracować  optymalną strategię. Ma to kluczowe znaczenie przy wyborze lokalizacji i oczywiście kosztach takiego najmu. Zawsze nasze działania nakierowane są na przynoszenie oszczędności, ale również na zapewnienie najwyższych standardów środowiska pracy. Nasi inżynierowie przykładają bardzo dużo uwagi do wszystkich instalacji, funkcjonalności biura i bezpieczeństwa procesów. Bardzo ważnym elementem jest wynegocjowanie warunków dających możliwość rozwoju w tym samym kompleksie.

Jest wiele nowoczesnych budynków biurowych w Trójmieście. Czym one się różnią od siebie, poza lokalizacją?

Jest kilkadziesiąt parametrów, które jako Colliers porównujemy. Jeśli chodzi o stronę kosztową to bardzo ważnym parametrem jest współczynnik powierzchni wspólnych, który jest doliczany do czynszu. Jednak największa różnica wynika ze standardów budynku i co deweloper daje w cenie, a za co trzeba dopłacić.  Jako Colliers dysponujemy metodologią, która mimo tych wielu różnic pozwala nam porównać budynki „jabłko do jabłka”

Gdybym zadał Panu pytanie, który budynek biurowy jest najlepszy, to potrafiłby Pan na nie odpowiedzieć? 

To trudne, bo oczekiwania są różne. Dla jednej organizacji najważniejsze będzie, aby budynek miał 3 niezależne źródła zasilania, inni potrzebują bardzo dużo miejsc parkingowych, a dla innych nie jest ważna lokalizacja, standard tylko cena. Nie ma jednej odpowiedzi. Zawsze takie zestawienie opieramy o zaawansowane analizy finasowe, techniczne i porównanie efektywności budynków zgodnie z indywidualnymi parametrami klienta. Dzięki szerokiej analizie weryfikacji kosztów jesteśmy w stanie wygenerować spore oszczędności i doprowadzić do stworzenia nowoczesnego przyjaznego pracownikom miejsca do pracy.

Obecnie  jest moda na strefy relaksu, piłkarzyki, konsole do gier dla pracowników. 

Wszystkie te elementy wchodzą w program funkcjonalny, który wynika ze specyfiki klienta, potrzeb jego pracowników i stylu organizacji. Nowoczesne biura to coś więcej niż tylko miejsce do postawienia biurka, krzesła i komputera. Nasi architekci projektują rozwiązania wielofunkcyjne dające dużą elastyczność powierzchni i tworzące przyjazne środowisko pracy. Już od dłuższego czasu odradzamy klientom projektowanie powierzchni typu open space. Współczesne biura to bardzo dobrze wyważone powierzchnie półotwarte z dużą ilością salek na spotkania, funkcjonalnymi kuchniami i wspomnianymi strefami relaksu, które są przestrzeniami do spotkań mniej formalnych.

Jak ocenia Pan przyszłość dla Trójmiasta? Czeka nas dalszy rozwój czy jednak stabilizacja?

Od kilku lat notujemy kolejne wzrosty jeśli chodzi o podaż. W 2016 roku zostało oddane do użytku ponad 57 tys. m2 nowoczesnych biur. Obecnie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni biurowej -151 tys. m22, z czego około 2/3 planowane jest do oddania do użytku w 2017 r. Około 90% nowej podaży będzie zlokalizowana w Gdańsku, a pozostałe 10% w Gdyni.

 

79
04/2017

Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Światła reflektorów wypaczają normalne życie.