To będzie absolutnie wyjątkowe wydarzenie! 17 stycznia na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - po raz pierwszy na Pomorzu – zaprezentuje się słynna Opera Pekińska. Artyści w magiczny sposób łączą śpiew, recital, grę aktorską i akrobatyczne sceny walki. To trzeba zobaczyć. 

Opera Pekińska jest najbardziej popularną i wpływową operą w Chinach. Jej historia sięga prawie 200 lat. Gdy postawała, przejęła najlepsze elementy wielu innych oper regionalnych, dodając lokalny pekiński dialekt i zwyczaje. Choć opera pekińska, jako gatunek, wywodzi się z Pekinu, można ją obejrzeć nie tylko w tym mieście.  Mówi się, że cały repertuar opery pekińskiej obejmuje ponad 3800 sztuk. Obecnie na deskach Opery Pekińskiej wystawia się zarówno tradycyjne opery chińskie, jak i nowe dzieła, które zdobywają uznanie również zagranicznych widzów. 

Gdy mówimy o operze, na myśli mamy specyficzną formę sceniczną, której podstawowym elementem jest śpiew. Opera pekińska, w porównaniu z operą europejską jest sztuką znacznie bardziej kompleksową. Poza śpiewem występują tu dialogi i monologi, a także różne formy ekspresji ruchowej, począwszy od specyficznego, stylizowanego sposobu poruszania się po scenie, poprzez rodzaj pantomimy, aż po karkołomne akrobacje i wyreżyserowane sceny walk. Nieodzownym elementem jest także niezwykle wyrafinowany makijaż.

Przedstawieniu towarzyszy charakterystyczny akompaniament muzyczny. Instrumentarium i repertuar muzyczny opery pekińskiej są bardzo bogate, jako że korzysta ona z dziedzictwa wielu różnych tradycyjnych form. Wykorzystuje się instrumenty dęte, takie jak: trzcinowe organki sheng, klarnet suona, flet dizi, strunowe: odpowiedniki skrzypiec - huqin, erhu, sihu, mandolina księżycowa yueqin, lutnie - pipa i xianzi, a także instrumenty perkusyjne: bębny - duże dagu (wykorzystywane niegdyś na polu bitwy) i małe xiaogu, kołatki ban, cymbały nao oraz gongi luo i niekiedy dzwon zhong.

Na program zaprezentowany w Teatrze Szekspirowskim złożą się trzy elementy – Sanchakou, pokaz opery pekińskiej, Wushu oraz Daonaotiangong – opowieść o Królu Małp. Sanchakou to historia dziejąca się w czasach panowania dynastii Song (lata 960 – 1279). Prawy i odważny generał Jiao Zan został niesprawiedliwie osądzony i skazany na zesłanie na Wyspie Szamanów. 

Jego zastępca, przekonany o niewinności generała, obawiając się, że może mu grozić niebezpieczeństwo, wysyła za nim młodego oficera o nazwisku Ren Tanghui, by go chronił. W oberży u zbiegu trzech dróg strażnicy generała zmawiają się by go zabić. I tak zaczyna się cała komedia omyłek okraszona spektakularnymi scenami walk każdego z każdym. 

Opera Pekińska przybliży nam także postać Sun Wukonga, znanego powszechnie jako Małpi Król. To fikcyjna, porywcza i humorzasta postać z mitologii chińskiej, bohater wielu różnorodnych legend oraz dzieł literackich i malarskich. Zgodnie z najpopularniejszą wersją mitu, narodził się z kamiennego jaja u początku czasu i posiadł liczne nadprzyrodzone moce, dzięki którym stał się nieśmiertelny oraz może przybierać dowolne kształty i postacie. Charakterystyczną cechą roli Małpiego Króla są wymyślne akrobacje.