Porsche Panamera. Wstęp do autonomicznej jazdy

Krzysztof Nowosielski

Lżejsza, szybsza, nowocześniejsza i bardziej ekonomiczna - taka jest najnowsze Porsche Panamera. Druga generacja eleganckiego Gran Turismo jeszcze lepiej niż kiedykolwiek godzi dwie sprzeczne osobowości - osiągi samochodu sportowego i komfort luksusowej limuzyny. Mogliśmy się o tym przekonać osobiście podczas oficjalnej premiery w Katowicach. 

Design nowego Porsche Panamera nawiązuje do kultowej „911” – ma jeszcze dynamiczniej opadającą i zwężającą się ku tyłowi płaszczyznę dachu oraz elementy typowe dla ikony sportowych aut z Zuffenhausen. Standardem każdej wersji jest chowany w klapie bagażnika spojler, który unosi się przy wyższej prędkości.

Dla uzyskania jeszcze większej rozpiętości pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy nowa Panamera otrzymała elementy takie jak nowe, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś czy nowy, elektroniczny system zarządzania podwoziem – 4D Chassis Control. To swoisty mózg odpowiedzialny za pracę wszystkich systemów wpływających na dynamikę jazdy. 

O tym, że system 4D Chassis Control działa spektakularnie świadczą czasy, jakie nowa Panamera osiągnęła w świątyni prędkości jaką jest słynny tor Nürburgring. Ten 4 miejscowy, luksusowy sedan pokonał okrążenie toru w czasie7 min i 38 sek. Taki sam czas osiągnął sportowy Lexus LFA i szybciej niż Porsche 911 GT3. 

Wstępem do autonomicznej jazdy jest też system Porsche InnoDrive. Bazując na informacjach z nawigacji, sygnałów z radaru oraz sensorów wideo, InnoDrive wylicza optymalny stopień przyspieszenia lub opóźnienia, dobiera właściwe przełożenie i fazy toczenia się dla najbliższych 3 km. W ten sposób elektroniczny pilot automatycznie uwzględnia też zakręty, wzniesienia oraz obowiązujące po drodze ograniczenia prędkości.

Komfort podróżowania osiąga zupełnie nowy poziom za sprawą niedostępnych wcześniej elementów wyposażenia, takich jak panoramiczny odsuwany dach, fotele z masażem, nastrojowe oświetlenie czy trójwymiarowe, najwyższej klasy hi-endowe nagłośnienie firmy Burmester.

Druga generacja Gran Turismo trafi na rynek w listopadzie, początkowo w trzech wersjach silnikowych dostępnych wyłącznie z napędem na obie osie: Panamera Turbo (550 KM), Panamera 4S (440 KM) oraz Panamera 4S Diesel (422 KM). W przyszłości pojawią się też wersje z napędem na tył. Oczywiście, będzie również hybryda. Panamera 4 E-Hybrid to 462 KM, 700 Nm, 4,6 sek. do setki i prędkość maksymalna 278 km/h. Zasięg na silniku elektrycznym to 50 km. 

Ceny nowego Porsche Panamera będą startować od 523 620 zł (dla wersji 4S), za Turbo trzeba będzie zapłacić co najmniej 746 tys., za wersję hybrydową 490 740 zł (z VAT), a za diesla 543 540 zł.