Porsche 911 Carrera 4S - Żółty Pocisk

Krzysztof Nowosielski

Kult i legenda. Ikona motoryzacji. Symbol. Przedmiot pożądania. Samochód doskonały. Porsche 911 - nikomu nie trzeba mówić, czym jest ten samochód. Z tym większą radością wsiedliśmy za kierownicę modelu Carrera 4S i odbyliśmy testową podróż po krętych, kaszubskich trasach. 

Swoją wycieczkę zaczęliśmy na polu golfowym Sierra Golf Club, gdzie czekał na nas samochód w wyjątkowym kolorze Racing Yellow. Design Porsche 911 pokazuje, skąd się wywodzi i gdzie są jego korzenie. Ale wskazuje też, dokąd zmierza. Język kształtów, proporcje i kontury hołdują tradycji Porsche 911. Ostre, sportowe, ponadczasowe - takie jest Porsche 911, które w najnowszej odsłonie zaczerpnęło wiele rozwiązań z wyczynowego modelu GT3.

Tył samochodu kryje serce, które bije w tym samym miejscu nieprzerwanie od 1963 r. – silnik Porsche 911. To zupełnie nowa jednostka 3.0 biturbo. Zastosowanie turbosprężarki zwiększa nie tylko wydajność silnika, lecz także jego moc. Siadam w bardzo wygodnym, sportowym fotelu, przekręcam kluczyk i od razu uśmiech pojawia się na twarzy. Rasowe, typowe dla Porsche brzmienie pieści nasze uszy. 

Ruszamy w trybie normalnym, aczkolwiek kusi aby wcisnąć tryb Sport. Z tym jeszcze poczekamy. Na razie się bawimy i trzeba przyznać, że jest to zabawa przyjemna. Z silnikiem świetnie współpracuje udoskonalona, 8 biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia PDK. Po raz pierwszy seryjne wyposażenie wszystkich modeli obejmuje elektroniczny system kontroli tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Trakcję poprawia montowany seryjnie system PTV (Porsche Torque Vectoring). Idealnie wpływa to na komfort jazdy. 

Wjeżdżamy w odcinek pełen zakrętów, czas zatem włączyć tryb Sport. Auto od razu dostaje zastrzyku energii. Przydaje się tutaj zawieszenie z systemem aktywnej stabilizacji nadwozia PDCC, który minimalizuje boczne przechyły i zmniejsza kołysanie się pojazdu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni. Samochód mocniej przykleja się do jezdni, a pokonywanie zakrętów odbywa się szybciej i swobodniej. 

Adrenalina ogromna, radość z jazdy niepowtarzalna. Po chwili kusi, aby wcisnąć tryb Sport Plus przeznaczony przecież na tor. Zdrowy rozsądek i respekt przed samochodem, którego prowadzenia wymaga przecież wprawy sprawiają, że... wcisnąłem, ale tylko na chwilę. I przeniosłem się w zupełnie inną rzeczywistość. Kontrola trakcji ingeruje tu w minimalnym stopniu, wydech prowokująco parska, a tylna skrętna oś pozwala na bardziej prowokacyjne wchodzenie w zakręty. 

Porsche 911 Carrera 4S to samochód zapewniający optymalny rozdział mocy i doskonałą siłę napędową w każdej sytuacji na drodze i szczególnie harmonijne zachowanie w warunkach ekstremalnych. Wspomniany system Torque Vectoring w sposób natychmiastowy przekazuje moment obrotowy tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne. Wrażenie jest niesamowite, bowiem wydaje się, że obojętnie od prędkości z jaką chcemy pokonać zbliżający się zakręt, koła nie stracą przyczepności z jezdnią. To kusi do testowania, gdzie leży granica własnych możliwości. Z pomocą przychodzi zdrowy rozsądek. I respekt dla tego, co nazywamy kwintesencją samochodu sportowego.