Ford atakuje klasę Premium. Tak można określić wprowadzenie do oferty modelu Mondeo Vignale, bardziej luksusowej wersji flagowej limuzyny Forda. A że Ford Vignale jest luksusowy mogliśmy się przekonać, testując go przez cały weekend na trójmiejskich drogach. 

W salonie FordStore Euro Car w Gdyni czekał na nas dwulitrowy turbo diesel o mocy 180 KM i z napędem na cztery koła. Różnice między nim a zwykłym Mondeo są dość wyraźnie widoczne. Vignale wyróżnia się ekskluzywną stylistyką, drobiazgowo dopracowaną konstrukcją, oraz takimi elementami jak pikowana, ręcznie obszywana skórzana tapicerka, dostępny wyłącznie dla serii Vignale, metalizowany lakier Nocciola, czy dedykowane felgi ze stopu metali lekkich.

Poczucia wyższego standardu wykończenia dodają również przeszycia kontrastującą jasna skórą oraz beżową nicią. Listwy na drzwiach i desce rozdzielczej również dobrze pasują do charakteru auta. Niepowtarzalny styl samochodu podkreślają indywidualne opcje wyposażenia wnętrza. W naszym modelu była nawet zaawansowana funkcja masażu w przednich fotelach obsługiwana z poziomu ekranu dotykowego. 

Ford Mondeo Vignale wygląda pięknie i stylowo. Tak samo też jeździ. Dynamika pierwszorzędna, a dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia PowerShift redukuje przełożenia natychmiast, bez chwilowej utraty momentu obrotowego. Z kolei inteligentny napęd na cztery koła reguluje moment obrotowy dokładnie tych kół,  które muszą mieć najlepszą przyczepność. 

Ten samochód stworzony jest też do jazdy z dużymi prędkościami. Zaskoczyła nas cisza we wnętrzu, za co odpowiedzialne są laminowane szyby oraz system aktywnego tłumienia szumów. Nasz testowy egzemplarz został też wyposażony w pakiet Ultimate zawierający adaptacyjne zawieszenie (3 tryby pracy: Komfort, Standard lub Sport), inteligentny tempomat z systemem Pre-Collision Assist, system monitorowania martwego pola oraz kolumnę kierownicy z elektryczną regulacją. 

Ford Vignale Mondeo wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, takie jak system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, który potrafi zapobiegać lub ograniczać skutki kolizji z innymi pojazdami lub pieszymi. Przydatny jest również system Lane Keeping Alert wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu i monitorujący koncentrację kierowcy oraz system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition). 

Ford Mondeo Vignale dostępny jest tylko z najmocniejszymi jednostkami napędowymi: benzynowym 2.0 EcoBoost (moc 203 KM lub 240 KM) i wysokoprężnymi 2.0 TDCI 180 KM lub Bi-Turbo 210 KM. Jest też bardziej ekologiczna odmiana hybrydowa o mocy 187 KM. Manualna skrzynia biegów pojawia się tylko w odmianie z najsłabszym dieslem. Pozostałe są połączone z przekładniami automatycznymi. Ceny rozpoczynają się od 149 tys. zł.