Kurtyna w górę!

Komedie, musicale, sztuki obyczajowe i dramatyczne. Olbrzymie produkcje z efektami specjalnymi, jak i skromne w realizacji przedstawienia. Wszystkie wypełnione treścią i przekazem skłaniającym do  refleksji. Premiery, jak i spektakle impresaryjne - zobaczcie na co warto pójść do teatru w najbliższych miesiącach.

Przegląd zaczynamy od zajrzenia do repertuaru Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. W ramach kolejnej odsłony cyklu „Teatry Polskie” pokazane będą w lutym i marcu Spektakle Teatru Bagatela w Krakowie i Teatru Dramatycznego z Białegostoku. Oba teatry zaprezentują po trzy tytuły - krakowska Bagatela w dniach 27-29 lutego, zaś białostocki Dramatyczny w dniach 13-16 marca. 

TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM

Jako pierwsza pokazana zostanie najgłośniejsza sztuka Tennessee Williamsa – „Tramwaj zwany pożądaniem”, o której mówi się: „współczesna sztuka obyczajowa”. Blanche DuBois - w tej roli Magdalena Walach - kobieta delikatna i znerwicowana, żyjąca iluzją przepychu i elegancji, przyjeżdża do Nowego Orleanu by spotkać się ze swoją młodszą siostrą Stellą, żyjącą ze swoim mężem Stanleyem. Niepozorne odwiedziny diametralnie zmienią życie całej trójki, wyzwolą wszystkie skrywane afekty i popędy. Prawda stanie się kłamstwem, a kłamstwo codziennością. 

SEKS I PIENIĄDZE

Następnego dnia zagrany zostanie „Układ” Michała Kotańskiego na podstawie głośnej powieści amerykańskiego reżysera Elii Kazana. To opowieść o kapitalizmie i rzeczywistości zdominowanej przez pieniądz. Główny bohater, Eddie ma wszystko – jest bogatym i sławnym agentem reklamowym. Burzliwy romans z sekretarką nieoczekiwanie burzy jego dotychczasowy system wartości, i powoduje nie dającą się powstrzymać chęć wyrwania się z tzw. układu – rodzinnego, towarzyskiego, zawodowego. Czy pomogą mu w tym seanse u psychoanalityka? Czy może cena takiej zmiany będzie zbyt wysoka? 

OPOWIEŚĆ O MIŁOŚCI

Z kolei przegląd spektakli Teatru Bagatela zamknie 29 lutego najnowsza inscenizacja „Ławeczki” Aleksandra Gelmana wyreżyserowana przez Ingmara Villqista. Rolę głównych bohaterów odtworzą Magdalena Walach i Sławomir Maciejewski. Widzowie poznają rozterki dwojga osób szukających sensu życia. To wzruszająca, ale i bolesna opowieść o miłości, o tym jak bardzo jej potrzebujemy, szukamy i nie zawsze możemy odnaleźć. Jeśli ją już spotkamy, to często okazuje się, że nie potrafimy sprostać jej wymaganiom.

PROSTOWANIE GRANIC

Natomiast w marcu do Teatru Szekspirowskiego zawita Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Przegląd zainauguruje „Antyhona”, sztuka Dany Łukasińskiej pełna odniesień do tragedii Sofoklesa, która opowiada jednak o wydarzeniach sprzed zaledwie kilkudziesięciu lat, z polsko - białoruskiego pogranicza. Inscenizacja pokazuje fragment jego historii, trudny czas tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. Wyrównywanie granic i jeszcze straszliwsze podziały, które nowa rzeczywistość tworzy między ludźmi. Po raz pierwszy temat „prostowania granic” polsko - białoruskich pokazany jest w artystycznej formie.

TEATR PAMIĘCI

15 marca zostanie pokazana „Sońka”. To przypadkowe spotkanie warszawskiego reżysera Igora (Rafał Maćkowiak) i starszej kobiety Sońki (Swietłana Anikiej) zaowocuje opowieścią prezentowaną w dwóch planach – współczesnym oraz retrospekcją z przeszłości Sońki (w roli młodej Soni - Katarzyna Siergiej). Opowieść dotyka dwóch ważnych sfer: nieprzerobionej historii wschodniej Polski oraz poszukiwań nowej formy „teatru pamięci” o świecie, w którym wciąż nie zagoiły są rany i nie rozwiązały się sprawy.

Ostatnim z pokazów Tygodnia z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku będzie zanurzony w klimacie podlaskiej wsi spektakl „Guguły” na podstawie prozy Wioletty Grzegorzewskiej. Akcja spektaklu rozgrywa się w latach 80., w niewielkiej wsi Hektary. Błoto, procesje, okolicznościowe festyny, zapach ziemi, bzyczenie much, litanie odmawiane pod przydrożnymi krzyżami oraz tęsknota za tym, co trwałe, odwieczne i powtarzalne. Miejsce, gdzie czas płynie „inaczej”, a minuty zastępują koronki i zdrowaśki.

KISS ME, KATE

Do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wracają, bardzo dobrze przyjęte, „Wesołe Kumoszki z Windsoru”. Spektakl będzie wystawiany 17 - 19 lutego oraz 4 - 6 marca. Oprócz „Kumoszek” w stałym repertuarze pojawi się najnowsza produkcja GTS - spektakl „Kiss me, Kate” przygotowywany z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Będzie to pierwszy musical przygotowany specjalnie z myślą o scenie elżbietańskiej. Premiera 1 lipca.

SZCZĘŚCIE W TEATRZE WYBRZEŻE

Na deskach Teatru Wybrzeże w Gdańsku premiera spektaklu „Pełnia Szczęścia”, głośnej holenderskiej sztuki Charlesa den Texa i Petera de Baana. Opowieść o szczęśliwym, bezdzietnym małżeństwie z dwudziestoletnim stażem, które charakteryzują racjonalne wybory, błyskotliwe kariery i przekonanie o własnym szczęściu. Pewnego wieczoru ich uporządkowane życie zostaje zaburzone przez nie do końca moralną propozycję, którą składa im, pewna kobieta sukcesu. Reżyseruje Adam Orzechowski. Występują m.in.: Małgorzata Brajner, Sylwia Góra-Weber, Marek Tynda. Polska Prapremiera 26 lutego Scena Kameralna.

W OPERZE 

W Operze Bałtyckiej szykują się dwie głośne premiery. 20 marca pokazana zostanie „Czarna maska”, niezwykła opera Krzysztofa Pendereckiego w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa. Rzecz rozgrywa się w zamkniętym pomieszczeniu, w którym dialoguje ze sobą 10 osób reprezentujących różne wyznania i światopoglądy. Jest połowa XVII wieku, na zewnątrz grasuje czarna śmierć. To opowieść o rachunku sumienia, jakiego domaga się natura ludzka w obliczu zagrożenia. W Bałtyckim Teatrze Tańca w Gdańsku zobaczymy też „Tristana i Izoldę” z muzyką Franza Schuberta w inscenizacji i choreografii Izadory Weiss. Premiera 26 maja. 

W FILHARMONII

Z kolei na scenie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej największe musicale świata oraz słynni artyści Europy, czyli mieszanka równie unikatowa, co porywająca –„Broadway Exclusive”. Show według koncepcji i z wokalem Jakuba Wociala, w aranżacjach Jana Stokłosy i z choreografią Hiszpana Santiago Bello pozwoli przypomnieć sobie musicalowe evergreeny z „Upiora w Operze”, „Nędzników”, „Jesus Christ Superstar” czy „Tańca Wampirów”. Spektakl już 27 lutego. 

19 marca w Sali Koncertowej na Ołowiance pojawi się Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej z programem „Operetki czar”. Wystąpią soliści i orkiestra pod batutą Igora Jaroszenki, pary baletowe oraz chór. Publiczność usłyszy m.in. fragmenty „Barona cygańskiego” i „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa, „Wesołej wdówki” Franza Lehára, „Cyganerii” Giacomo Pucciniego, czy „Romea i Julii” Charlesa Gounoda.

PARIS! THE SHOW

6 marca w Starym Maneżu po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowane widowisko Paris! The Show z najsłynniejszymi francuskimi piosenkami lat 40. i 50., z repertuaru Charlesa Aznavoura, Jacques Brel’a, Edith Piaf, Maurice Chevalier, Lucienne Boyer, Charles Trenet, Josephine Baker, czy Yves Montand. Jedną z gwiazd spektaklu jest Anne Carrere, odtwórczyni pamiętnej roli Edith Piaf z Piaf! The Show. Królować będzie nastrojowa, francuska piosenka. 

MUZYCZNIE I Z HUMOREM

We wtorek 15 marca warszawski Teatr Kwadrat przywiezie do Gdyni swój najnowszy spektakl „Medium”. W obsadzie znaleźli się m.in. Paweł Małaszyński i Maja Hirsch. Według zapowiedzi sztuka ma stanowić brawurowe połączenie uroku klasycznej brytyjskiej komedii ze współczesnym humorem. Ta mieszanka ma być zaś doprawiona sporą dawką efektów specjalnych. 

Oprócz tego w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbędzie się premiera nowej wersji musicalu „Piotruś Pan” z librettem Jeremiego Przybory i muzyką Janusza Stokłosy w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza. Prapremiera w najn owocześniejszej technologii 3D tylko na Dużej Scenie Teatru Muzycznego już 9 kwietnia.

65
02/2016

Opera nie ma przed nim tajemnic. Najlepszym na to dowodem jest trzykrotnie wygrana przez niego Wielka Gra, właśnie z tego tematu.