6 modeli Porsche, 12 kierowców i 120 km kaszubskich tras - tegoroczna edycja Porsche Road Tour, mimo niezbyt sprzyjającej aury, dostarczyła wielu wrażeń i emocji. Nie mogło być jednak inaczej skoro do dyspozycji były samochody absolutnie wyjątkowe. 

Do dyspozycji gości przeznaczone były zarówno modele stricte sportowe jak Cayman i Boxster GTS oraz 911 Targa 4 GTS, ale również te bardziej uniwersalne przeznaczone do codziennego użytku jak Panamera 4S, Cayenne Turbo, Macan S diesel i Cayenne S E-Hybrid (ten ostatnio służył jako pojazd techniczny). Trasa wiodła z Otomina, przez Kartuzy, Kościerzynę, aż do Gdyni. 

Każdy z samochodów prezentował inne cechy i przeznaczenie. Do gustu najbardziej przypadła mi Panamera, z którą po raz pierwszy miałem bliższy kontakt. Jak mało który samochód, łączy ona cechy auta luksusowego i sportowego, a każdy z programów jazdy diametralnie różni się od siebie. 

Cayman i Boxster w wersji GTS to samochody wybitnie sportowe. Świetnie wyważone, o doskonałej trakcji, ale i bardzo twardym zawieszeniu. To samochody stworzone z myślą o torze wyścigowym i równych, najlepiej krętych drogach. Jazda nimi po nierównościach szybko prowadzi do poczucia dyskomfortu, a w skrajnym przypadku do… dentysty lub ortopedy. Zagorzałym fanom marki jednak to nie przeszkadza. 

Terenowe odmiany Porsche, choć pierwotnie krytykowane za swoją ideę, okazują się wyjątkowo wdzięcznymi samochodami. Gigantyczna moc tkwiąca pod maską modelu Cayenne Turbo wprawia w osłupienie, gdy wciśnie się pedał gazu. Pneumatyczne zawieszenie natomiast powoduje, że po zakrętach jeździ jak rasowe Porsche, a po podniesieniu sprawdza się w, nie tylko lekkim, terenie. 

Jego mniejszy brat Macan, szczególnie z silnikiem wysokoprężnym pod maską, to doskonały SUV do miasta i codziennej eksploatacji. Zamiast porywających osiągów ma inny atut – oszczędny silnik pochodzący ze stajni Audi, który potrafi zadowolić się naprawdę małymi ilościami paliwa (średnio ok. 8.5 l/100 km).

Na koniec zostawiłem wisienkę na torcie całej imprezy – legendarna 911-tka to symbol marki Porsche. W 4-napędowej wersji GTS z możliwością częściowego zdjęcia dachu typu Targa – to samochód w pewnym sensie kompromisowy. Stanowi bowiem doskonałe połączenie osiągów, wyśmienitego prowadzenia i stosunkowo wysokiego komfortu jazdy. 

Samochody marki Porsche są wyjątkowe. Ekskluzywne, eleganckie, drapieżne, a oferta marki jest uniwersalna. Jednak, aby się o tym wszystkim przekonać trzeba doświadczyć tego samemu. I to właśnie po to organizuje się takie imprezy.