Mercedes GLA

Jest zwrotny, dzielny na nieutwardzonych drogach oraz oszczędny i dynamiczny na asfalcie. Mercedes-Benz GLA, bo o tym aucie mowa, na nowo wyznacza definicję kompaktowego SUV-a. Dynamicznie opakowany i pełen energii, doskonale radzi sobie zarówno w mieście, jak i z dala od utartych szlaków.


Max Radke

GLA, jako pierwszy SUV ze Stuttgartu, będzie opcjonalnie oferowany z nową generacją napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. W tej wersji tylna oś odizolowana jest za pomocą tulei gumowych w celu poprawy komfortu jazdy. Nabywcy mają do wyboru trzy rodzaje zawieszenia: komfortowe, sportowe lub off-roadowe. Off-roadowy tryb zmiany biegów, uruchamiany za pośrednictwem przycisku  odpowiadającego za zmianę programu skrzyni, ingeruje w momenty zmiany przełożeń i charakterystykę przyspieszania, dostosowując je do wymagań, jakie stawia jazda w lekkim terenie.

Gama silników benzynowych obejmuje 1,6- i 2-litrowe jednostki o mocy 115 kW (156 KM) w GLA 200 oraz 155 kW (211 KM) w GLA 250. Topowy wariant GLA 250 z napędem 4MATIC rozpędza się od zera do "setki" w ciągu zaledwie 7,1 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, a średnie zużycie paliwa to 6,5 l/100 km.

W ofercie będą także dwa 4-cylindrowe turbodiesle o pojemności 2,2 litra. Ten pod maską GLA 200 CDI generuje moc 100 kW (136 KM) i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego i został zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności. W rezultacie GLA 200 CDI zużywa średnio zaledwie 4,3 l/100 km – to klasowy rekord. Trzy linie wyposażenia (Style, Urban, AMG Line), pakiety Night i Exclusive oraz liczne opcje zapewniają szerokie pole do indywidualizacji nadwozia i wnętrza.

Liczne systemy wspomagające wspierają kierowcę GLA i ograniczają jego obciążenie. Standardowe wyposażenie nowego SUV-a obejmuje m.in. monitor zmęczenia attention assist oraz radarowy system Collision Prevention Assist z funkcją adaptacyjnego hamowania Brake Assist, który teraz pomaga uniknąć kolizji już od prędkości 7 km/h. W połączeniu z opcjonalnym tempomatem Distronic Plus, funkcja ta – zwana Collision Prevention Assist Plus – może uruchomić hamulce nawet przy prędkościach sięgających 200 km/h, jeśli tylko wykryje zagrożenie zderzeniem, a kierowca nie podejmie samodzielnie odpowiedniej reakcji. 

Na pokładzie GLA debiutuje najnowsza generacja multimediów. Koncepcja Digital Drive Style, która w połączeniu z zestawem Drive Kit Plus dla iPhone'a, umożliwia bezprzewodową integrację smartfona z systemem multimedialnym pojazdu, obsługuje teraz sterowanie głosowe Siri i Glympse - dzielenie się swoją lokalizacją z wybranymi osobami w czasie rzeczywistym. Ponadto, lista funkcji obejmuje m.in. dostęp do Facebooka i Twittera, radio internetowe, osobiste radio AUPEO oraz zaawansowany system nawigacji firmy Garmin z internetową informacją drogową, wyszukiwaniem POI online w połączeniu ze Street View i trójwymiarowym widokiem map.

Zmysłowe kształty wyrazem nowoczesnego luksusu – oto hasło przewodnie projektantów GLA. Wyraziste kontury i płynne powierzchnie tworzą spójny efekt. Szerokie wloty powietrza oraz muskularne przetłoczenia pokrywy silnika korespondują z ostrymi konturami profilu. Emocjonujący wygląd nadwozia ma swoje odbicie w projekcie kabiny. Dobór form, okładzin i kolorystyki oraz precyzja montażu – wszystko odzwierciedla tu jakość znamienną dla Mercedes-Benz.