Ray i Charles Eames

Nie ma w świecie designu patentu na produkt, który przyniesie sukces projektantowi, a sam stanie się ikoną. Życie pokazuje jednak, że raz na wiele lat pojawiają się wyjątki od tej reguły. Tak było w tym przypadku. Spotkanie malarki Ray Keiser i architekta Charlesa Eames'a to początek pięknego romansu, którego dzieckiem stały meblarskie obiekty nieustannego pożądania.

Ten jeden z najbardziej twórczych amerykańskich duetów stawiał przede wszystkim na innowacyjność. To oni wprowadzili nowe materiały i technologie do meblarstwa, takie jak włókno szklane, aluminium, czy technologię giętej sklejki, w której powstało krzesło LCW – Lounge Chair Wood – po raz pierwszy pokazane w 1946r. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Do dziś uznawane jest za klasyka w historii mebli nowoczesnych.

ARTYZM I TECHNOLOGIA

Wszystkie odkrycia małżeństwa Eames'ów wnoszące nową jakość do wzornictwa przemysłowego były pochodną ich codziennych poszukiwań w dziedzinie multimediów, fotografii, filmu, a także ich architektonicznej pracy projektowej. Trzymali się modernistycznych ideałów, aby "ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze". Ray skupiała się na estetyczniej stronie projektów, natomiast Charles eksperymentował z technologiami. Układ idealny?

Tajemnicą sukcesu tego duetu projektowego była interdyscyplinarność, która pozwoliła zaprojektować przedmioty ponadczasowe, które tworzą synergię pomiędzy materiałem, technologią, a ich przeznaczeniem. To co charakterystyczne dla wszystkich ich projektów to funkcjonalizm. Estetyka pozostaje na drugim miejscu. Meble miały być przede wszystkim użyteczne, krzesła wygodne i dostosowane do budowy anatomicznej człowieka. 

MIEĆ SWOJEGO “EAMESA”

Meble, a zwłaszcza siedziska autorstwa Eames'ów, są cichymi bohaterami świetnie wyposażonych wnętrz, które zdobią okładki magazynów. W dobrym tonie jest posiadanie swojego “Eames'a”, który wpisuje się praktycznie do każdej stylistyki. Ostatnio szczególnie hołubionym, a także wielokrotnie podrabianym jest krzesło z kolekcji Plastic Chair, które wyróżnia niesamowita forma siedziska oraz jego subtelna i stabilna podstawa: metalowa bądź drewniana.

Pięknym i fantazyjnym projektem jest krzesło La Chaise z 1948 roku. Przedstawia bardzo innowacyjne podejście do projektowania w tamtych czasach. Inspiracją dla tej organicznej formy była rzeźba „Unosząca się figura” Gastona Lachaise. Jednym z najlepiej rozpoznawalnych mebli jest Eames Lounge Chair - klasyczny fotel klubowy zaprojektowany w 1956 roku. Pasuje do wnętrz nowoczesnych, jak i tych sprzed kilkudziesięciu lat. Jest bardzo uniwersalnym meblem, eleganckim oraz klasycznym.

[[{"type":"media","view_mode":"inline_large","fid":"29042","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"344","typeof":"foaf:Image","width":"630"}}]]

Z BAWIALNI DO BIURA

Sprawność technologiczna i szeroki zakres wiedzy pozwalał parze designerów projektować zarówno dla szerokiego grona odbiorców, jak i te bardziej specjalistyczne, jak choćby meble biurowe czy dla dzieci. Przykładem jest siedzisko Eames Elephant zrobione ze sklejki lub tworzywa. Nienarzucająca się forma pozwala mu również pełnić w domu rolę dekoracyjną.

Z kolei najbardziej znanym reprezentantem kolekcji biurowej jest kolekcja Eames Aluminium Group, uznawana za jedną z najwspanialszych serii meblowych XXI wieku. Aluminiowy profil stanowiący prostą konstrukcję nadaje siedzisku eleganckiego charakteru. Materiał stanowiący amortyzację dla spoczywającego na nim ciała jest dosłownie “naciągnięty” na wspomnianą konstrukcję.

ZNAK JAKOŚCI

Meble Eames'ów produkował do lat 80. Hermann Miller. Wtedy też ich cena była dużo niższa dzięki ujednolicaniu konstrukcji i łączeniu gotowych elementów. Dzisiaj meble amerykańskiego małżeństwa produkowane są przez Vitrę, która mocno pielęgnuje kult tych klasyków designu organicznego i zmieniła konotacje marki w społecznej świadomości z typowego, demokratycznego designu modernistycznego na również demokratyczny, ale luksus. Zaowocowało to również podwyższeniem ceny, która w obecnych czasach opanowanych przez rzeczy jednorazowego użytku, podkreśla ponadczasową jakość i trwałość „Eames'ów”. W Trójmieście meble zaprojektowane przez słynne małżeństwo można kupić w gdańskim salonie Jaga Trendy oraz w gdyńskim Mesmetric.

41
02/2014

Mogłam zapytać o dzieląca ich różnicę wieku (bo to chyba najpopularniejszy temat wywiadów z tą niezwykłą parą) i tego konsekwencje.