Vico Magistretti

Bohater tego tekstu to wielki projektant i architekt, ale przede wszystkim człowiek, słynący ze swojej skromności, elegancji i wdzięku - takim go zapamiętali jego studenci z London College of Art w Londynie. Vico Magistretti, bo o nim mowa, to jedno z najgorętszych nazwisk w historii włoskiego designu.

Urodzony w Mediolanie projektant (1920- 2006), absolwent architektury na tamtejszej Politechnice, początkowo zajmował się wyuczonym zawodem. 

MODERNIZM… Z CHARAKTEREM

Zgodnie z ideałami modernizmu tworzył budynki proste, które miały przede wszystkim służyć ludziom, a nie schlebiać próżności twórcy. Te idee przeniósł później na swoje wzornicze realizacje. Projekty, które wyszły spod ręki Włocha cechuje prostota i utylitarność. Mimo tych dosyć twardych założeń designer nigdy nie uzależnił się od jednej estetyki. 

Proste w swojej formie realizacje, takie jak krzesło “Carimate” z wyplatanym siedziskiem zaprojektowane dla firmy Cassina nie przypomina zupełnie realizacji “Bistro Chair” Da Padovy, które cechują bardzo infantylne kształty. Oprócz wspomnianego siedziska Cassiny w latach 60-tych projektant rozpoczął eksperymenty z różnymi materiałami. 

PREKURSOR TWORZYWA SZTUCZNEGO

Efektem tych eksperymentów było pierwsze na świecie krzesło z tworzywa sztucznego. Technologia opracowana przez Magistrettiego miała na długo zrewolucjonizować rynek meblarski. W tym materiale powstało dla Artemide krzesło “Selene”, a także fotele “Vicario” i ”Gaudi”. 

Przy firmie Artemide warto również wspomnieć o lampie “Eclisse”, która dzięki swojej formie zachowanej w duchu pop jest zaliczana do kanonów wzornictwa. Wiele z projektów designera dla tej marki dostaniemy w gdyńskim studio Forma Collection, a realizacje oświetleniowe posiada również w swojej ofercie gdański salon NAP Concept.

PRODUKTY KULTOWE

Dla wspomnianej marki Cassina projektant stworzył wiele modeli, które do dzisiaj pozostają znakami rozpoznawczymi designera. Do takich obiektów należy sofa “Maralunga” – połączenie wyrafinowanego stylu i wygody.

– Ten kultowy model w dalszym ciągu stoi na czele statystyk sprzedaży na całym świecie, gdzie tylko marka ta jest dostępna. Trzeba zaliczyć ten mebel do ponadczasowych ikon designu, tych prawdziwych, nie kreowanych na szybko z potrzeby trendów, które kończą swój żywot po jednym sezonie – mówi Artur Biegalski z sopockiego salonu InterStyle HOME. 

Drugą, ostatnio spopularyzowaną realizacją dla Cassiny jest regał “Nuvola Rossa”, którego eksperymentalny niegdyś kształt idealnie wpasowuje się w obecnie trendu i przeżywa aktualnie swój renesans.

NIEWIDZIALNY DESIGN

Vico Magistretti swój design określał mianem anonimowego i tradycyjnego. Trudno się nie zgodzić z tą tezą, ale nie można im też odmówić wdzięku. Zaletą zaprojektowanych przez designera mebli jest fakt, że są one ponadczasowe. Za przykład można podać siedziska i stół “Maui” zrealizowane dla marki Kartell w 1996 roku. Ich sukces sprzedażowy spowodował wypuszczenie w 2008 roku serii siedziska “Nihau”, mocno nawiązującego do hitowego poprzednika. Meble zaprojektowanie dla tej firmy posiada w swojej ofercie gdyńskie studio Forma Collection, gdański salon mebli włoskich Mebella Design, a także salon Koma Lux.

NUTA ROMANTYZMU

Designer porzucał niekiedy swoje praktyczne podejście na rzecz estetyki. Wynikiem takiego odstępstwa od reguły okazały się bardzo romantyczne projekty ze szkła, jak np. stolik kawowy “Gemini” dla marki Fiam. Nie należy również pominąć lampy “Mezza Chimera” wykonanej z formowanego szkła dla firmy Artemide w 1969 roku. Lampa do dzisiaj jest obiektem kultowym. Obie realizacje nie posiadają jednak zbędnych dekoracji i uwodzą formą, a to jest cecha niezmienna dorobku tego znakomitego designera. 

40
01/2014

Parafrazując słowa króla Francji, Ludwika XIV „państwo to ja”, Zbigniew Gutkowski mógłby z czystym sumieniem powiedzieć o sobie „polskie żeglarstwo oceaniczne to ja”.