JEEP WRANGLER

Mistrzostwo napędu na cztery koła stało się od samego początku esencją marki Jeep, a najlepiej jest ono widoczne w modelu Wrangler. To najbardziej terenowy model w gamie marki, o największych zdolnościach off-roadowych. Przeznaczony do jazdy w bardzo ciężkim terenie.


Max Radke

Mówią ci „jedź, gdzie chcesz i rób, co chcesz” (Go Anywhere, Do Anything™) i od razu wiadomo, że stoi za tym 70 lat najlepszych doświadczeń w konstrukcji pojazdów terenowych.

Jeep Wrangler nawiązuje do powszechnie znanego auta z okresu II Wojny Światowej, czyli modelu Willys MB. Można powiedzieć, że koncepcja wyglądu nadwozia nie zmieniła się praktycznie od czasów wspomnianej II Wojny Światowej! To otwarte nadwozie, pionowa przednia szyba, charakterystyczna maska z przetłoczniami oraz okrągłe reflektory (bywały także prostokątne) oraz atrapa chłodnicy z pionowymi użebrowaniem.

Wrangler ma dwa systemy napędu 4x4: Rock Trac® i Command-Trac®. Wzmocnione rury progowe mocowane są bezpośrednio do ramy, aby uniknąć odkształcenia i uszkodzeń “przycierając” o głazy, czy skaliste podłoże. Wyjątkowy prześwit oraz pięciodrążkowe zawieszenie przednie i tylne, ewidentnie powiększają zdolności terenowe.

Jeep Wrangler wyposażony jest w sprężyny śrubowe o zmniejszonej twardości, poprawiające właściwości jezdne w terenie i na drodze oraz innowacyjny, elektronicznie rozłączany stabilizator przedni. Geometrię sztywnego zawieszenia przedniego zapewniają wzmocnione drążki ustalające. Jednorurowe amortyzatory w zastrzeżonej technologii Low Speed Tunable pozwalają zwiększyć twardość w warunkach niskich prędkości (pokonywanie przeszkód skalnych) lub zoptymalizować własności tłumienia do jazdy autostradowej.

System kontroli zjazdu (z wykrywaniem stopnia nachylenia) pozwala płynnie zjechać ze zbocza o trudnym lub śliskim podłożu – bez konieczności operowania pedałem hamulca. Siła hamowania każdego z kół Wranglera dobierana jest oddzielnie w miarę potrzeby, aby możliwie skutecznie spowolnić prędkość ruchu podczas zjazdu ze stromizny. 

Już niedługo fani Wranglera będą mogli kupić nowego wcielenie tego kultowego modelu. Na niedawnych targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano Wranglera w wersji Polar. Będzie on dostępny tylko w Europie. Nazwa wersji odnosi się do zimna panującego w klimacie polarnym, a dokładniej do najniższej w historii temperatury zanotowanej na świecie – -89,2 stopnia Celsjusza to wartość, którą wskazywały termometry w okolicach stacji Vostok na Antarktydzie (współrzędne: 78 S i 108 E). Motyw wartości geograficznych przewija się m.in. za przednim nadkolem.

Jeep Wrangler Polar wyposażony jest w mosty napędowe Dana 30 (przedni) oraz wzmocniony Dana 44 (tylny). Legendarną dzielność terenową 4x4 zapewnia dwustopniowa skrzynka rozdzielcza Command-Trac NV241. Jeep Wrangler Polar wyposażony jest także w „przeciwpoślizgowy” tylny mechanizm różnicowy Trac-Lok, zastępujący tradycyjny dyferencjał blokowany ręcznie.

Trac-Lok pozwala utrzymać maksimum trakcji na podłożach luźnych lub śliskich, jak piasek, żwir, śnieg czy lód. Jeep Wrangler Polar dostępny będzie od pierwszego kwartału 2014 w wersji dwudrzwiowej Wrangler i czterodrzwiowej Wrangler Unlimited z 2,8-litrowym turbodieslem lub 3,6-litrowym silnikiem benzynowym V-6.