Z wiatrem i pod wiatr Pisze dla Prestiżu Mateusz Kusznierewicz

Jachty żaglowe i motorowe są dla wielu obiektem westchnień i pożądania. Od naszego indywidualnego temperamentu zależy, czy interesujemy się szybkimi motorówkami, czy jachtami żaglowymi lub tzw. jednostkami wypornościowymi. Możliwości korzystania z uroków szeroko rozumianego jachtingu jest wiele. Na łamach magazynu Prestiż będę miał okazję opowiedzieć, wytłumaczyć, a także zaprezentować wiele rodzajów jachtów żaglowych i motorowych oraz ciekawych sposobów na uprawianie jachtingu w Polsce, w Europie i na świecie.

Żeglarstwo według definicji to niegdyś odmiana transportu, dziś dyscyplina sportów wodnych, oraz rodzaj turystyki i rekreacji, a także forma szkoleń – zarówno dla późniejszych marynarzy, oficerów i kapitanów jednostek, to także tzw. szkoła charakterów dla młodzieży. Od siebie dodam, że to nie tylko sport, to także bardzo ciekawy i atrakcyjny sposób na spędzanie wolnego czasu. Dla mnie stał się wielką pasją i sposobem na życie. Jestem z nim związany od 30 lat. 

Już jako dziewięciolatek pływałem sam na małym Optimiście. Przez minione 20 lat byłem członkiem kadry narodowej i olimpijskiej, wziąłem udział w pięciu Igrzyskach, żeglowałem na wszystkich kontynentach. Moje życie wypełniło żeglarstwo i wiem, że w tej profesji czuję się najlepiej. Zebrane doświadczenia, wiedza i umiejętności związane z jachtingiem na pewno będą moim atutem w bieżącej i przyszłej działalności. 

Postanowiłem, że część swojego wolnego czasu poświęcę na promocję sportu, a przede wszystkim żeglarstwa. Nie ograniczę się tylko do jednostek napędzanych wiatrem. Wiem dobrze jak wielu jest amatorów jachtów motorowych. Uważam, że są ciekawą formą poruszania się po wodzie, sam często z nich korzystam i na pewno opiszę obszernie ten temat na łamach magazynu Prestiż. 

Istotną sprawą są również uprawnienia żeglarskie i motorowodne. Miesiąc temu Pani Minister Joanna Mucha podpisała nowe rozporządzenie o uprawianiu turystyki wodnej. Od tego roku obowiązują trzy patenty żeglarskie: Żeglarz Jachtowy, Jachtowy Sternik Morski i Kapitan Jachtowy oraz trzy patenty motorowodne: Sternik Motorowodny, Motorowodny Sternik Morski oraz Kapitan Motorowodny. Ponieważ temat jest istotny i ciekawy do opisania, na pewno poświecę mu sporo miejsca w kolejnych miesiącach. 

Wybór akwenów do uprawiania jachtingu jest wyjątkowo duży. Dwie trzecie powierzchni naszej planety zajmują morza, rzeki, jeziora i oceany. Kiedy u nas nastaje jesień lub zima, na mapie żeglarskich destynacji pojawiają się inne ciekawe miejsca na drugiej półkuli. Turystyka żeglarska jest bardzo rozwinięta, co ku memu zadowoleniu spowodowało, że ceny są bardzo racjonalne i przystępne. Od kilku lat promuję modę na żeglowanie po Bałtyku. Czynię starania, żeby stworzyć modę na żeglowanie po Zatoce Gdańskiej, Zalewie Szczecińskim, wzdłuż polskiego wybrzeża. Namawiam do wypraw na Bornholm, do Kaliningradu, czy dalej na Gotlandię i w urokliwe Szkiery. Zadanie to trudne, bo jak tu przekonać, że na akwenach południowego Bałtyku mamy odpowiednią pogodę, mariny czy też gastronomię lepszą i bardziej atrakcyjną w porównaniu do Morza Śródziemnego, Adriatyku, czy u wybrzeży Grecji lub Turcji? 

Z mojej perspektywy i obserwacji wynika, że wśród polskich żeglarzy i miłośników rejsów morskich jest wiele osób, które nigdy nie miały okazji żeglować po Bałtyku. Z klucza wybierają południowe destynacje czarterując jachty w najbardziej popularnych marinach Chorwacji, Grecji czy Włoch. Jest w tym oczywiście wiele sensu i racji. Trudno mi byłoby polemizować w dyskusji, czy flądra jest smaczniejsza od krewetek, czy temperatura wody w Bałtyku do porannej kąpieli w morzu jest wystarczająco ciepła, czy atmosfera i serwis w polskich marinach odpowiada naszym oczekiwaniom. Porównując Bałtyk do Adriatyku znajdziemy na pewno więcej argumentów za południem Europy. Stwierdzam jednak, że to co na nas czeka na Bałtyku jest bardzo ciekawą alternatywą do przeżycia wspaniałej przygody pod żaglami. 

Mamy coraz więcej nowoczesnych marin spełniających oczekiwania najbardziej wymagających żeglarzy. Dofinansowane ze środków unijnych powstają mniejsze i większe przystanie na szlaku zachodniopomorskiego i pomorskiego wybrzeża. Ich rozmieszczenie pozwoli nam z łatwością i w komforcie przemieszczać się w rejsie, który zaplanujemy w podobny sposób jak na zachodzie czy południu Europy.

Mamy też coraz większy wybór jachtów morskich. Do czarteru oferowane są nadal stare, wysłużone jednostki z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych będące w większości przypadków w posiadaniu klubów żeglarskich, ale mamy coraz więcej ofert do wynajmu jachtów nowych, świetnie wyposażonych, niejednokrotnie lepszych i bardziej nowoczesnych niż te oferowane w Grecji czy w Chorwacji. Każdego roku pojawia się w Polsce około dwudziestu nowych jachtów morskich. Wiem to z własnego doświadczenia ponieważ od pięciu lat prowadzę działalność w tym obszarze i obserwuję sprzedaż u nas i u naszej konkurencji. 

Cieszę się, że obserwujemy wzrost sprzedaży i że wielu naszych klientów decyduje się przeznaczyć swoje jachty do czarteru. Wielu z nich podejmuje decyzję o zakupie nowego jachtu z myślą o rozpoczęciu działalności czarterowej, co w dużej mierze przełoży się na odświeżenie floty na Bałtyku. Nie pozostaje nic innego, jak tylko z tego korzystać, tym bardziej, że ceny są bardzo konkurencyjne. 

Wspomniałem o możliwości zakupu jachtu żaglowego lub motorowego. Jednostek do wyboru jest niemało, a możliwości finansowania zakupu jachtu też coraz więcej. Posiadając dużą wiedzę i doświadczenie w tym obszarze przedstawię w kolejnych miesiącach gotowe rozwiązania związane z posiadaniem jachtu, a także możliwością jego komercyjnego wykorzystywania. Przedstawię jednostki przygotowane do pracy we flotach czarterowych wraz z ofertą finansowania. Wytłumaczę jak zarejestrować jacht, nadać numery MMSI i Call Sign, dobierać najlepszą ofertę ubezpieczenia itd.

Dla miłośników dalekich egzotycznych wypraw przygotuję opisy propozycji, które są nie tylko sprawdzone, ale i atrakcyjne cenowo. Dla tych, którzy stronią od wody nie będę miał wiele do zaoferowania. Natomiast dla wszystkich, dla których spędzanie wolnego czasu nad wodą i na wodzie jest miłym skojarzeniem, będę co miesiąc miał ciekawe propozycje, opowieści i anegtoty. Zrobię to wszystko z dużą przyjemnością i satysfakcją ponieważ mam z tej pracy wiele radości. Chcę podzielić się swoją pasję z czytenikami magazynu Prestiż.