Ten niewielki samochód na rynku jest już od 12 lat, dzięki czemu można uznać go za jednego z pionierów elektrycznej rewolucji. I to udanej, o czym świadczy duża liczba sprzedanych egzemplarzy.

Nissan Leaf zadebiutował jesienią 2009 roku, a w 2010 wszedł już do sprzedaży. Wyposażono go w silnik o mocy 109 KM i momencie obrotowym 280 Nm. Dzięki niemu Leaf przyśpieszał do setki w 11,9 sekund, osiągał prędkość 145 km/h i mógł pokonać na jednym ładowaniu 160 km. Zważywszy na to, że było to ponad dekadę temu, te wyniki można uznać za rewelacyjne. Na tyle, że Magazyn Time uznał go za jeden z najlepszych wynalazków świata w 2009 roku, a Leaf zdobył tytuł auta 2011 roku zarówno w Europie jak i na świecie. 

Nissan stale dopracowuje technologię napędu, by zwiększyć zasięg, m.in. przeniesiono urządzenie do ładowania akumulatorów z tylnej do przedniej części. Do sierpnia 2017, kiedy zaprezentowano nową generację, Leaf znalazł aż 283 tys. nabywców!

Nowe, aktualne wcielenie Leafa ma nową, tradycyjną sylwetkę. Samochód jest większy od poprzednika. Do wyboru są dwie jednostki napędowe. Słabsza ma moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm, który pozwala na przyśpieszenie w 7,9 sekund do 100 km/h i osiągnięcie maksymalnej prędkości 144 km/h. W samochodzie zainstalowano akumulator o pojemności 40 kWh, który pozwala na zasięg 389 km (wersja Leaf N Connecta) albo 415 km (Leaf Visia).

Ładowarka domowa o mocy 6,6 kW pozwala na ładowanie samochodu w 7 godzin i 30 minut. Użycie silnej ładowarki publicznej o mocy 50 kw umożliwia z kolei naładowanie samochodu do 80% w czasie 60 minut. 

Mocniejsza z jednostek instalowana jest w wersji Leaf e+ N-Connecta i Leaf e+ Tekna. Jej moc to 217 KM, a maksymalny moment obrotowy 340 Nm. Dzięki temu auto przyśpiesza do setki w 6,9 sekund i osiąga prędkość maksymalną 157 km/h. Zastosowany tutaj akmulator o pojemności 62 kWh pozwala na przejechanie do 528 km. Dłużej niż w słabszej jednostce trwa za to ładowanie – ładowarką domową zajmuje 11 godzin i 30 minut, a szybką ładowarką 50 kW do 80% stanu baterii 90 minut. 

Za nowego Nissana Leaf w najniższej wersji Visia trzeba zapłacić 123 900 zł. Jak na elektryka przystało Leaf ma bogate wyposażenie już w opcji standardowej, przede wszystkim rozbudowane systemy bezpieczeństwa, w tym wczesnego ostrzegania lub rozpoznawania znaków drogowych. W wyższych wersjach uwagę zwracają systemy Nissan Propilot, który powoduje, że auto samo przyśpiesza i hamuje w rytmie korka, czy też Propilot Park, który samodzielnie zaparkuje. 

Co ważne samochody, które oferuje w Trójmieście salon Nissan Zdunek są dostępne praktycznie od ręki.

Leaf

Leaf

Moc 150 KM

Max. moment obrotowy 320 Nm

Przyśpieszenie 7,9 s.

Prędkość maksymalna 157 km/h

Pojemność akumulatora 63 kWh

Spalanie 166 – 17,1 kWh/100km

Zasięg 528 km

 

Leaf e+

Moc 217 KM

Max. moment obrotowy 340 Nm

Przyśpieszenie 6,9 s.

Prędkość maksymalna 144 km/h

Pojemność akumulatora 40 kWh

Spalanie 18,5 kWh/100km

Zasięg 389 km