KIA INNA NIŻ ZNAMY

Trzy miejskie crossovery: E-Soul, E-Niro oraz EV6 - to aktualna oferta elektryków koreańskiej marki Kia. Ten ostatni to prawdziwy przełom, ponieważ powstał na zupełnie nowej bazie, czyli platformie E-GMP przeznaczonej wyłącznie pod modele elektryczne. Strategia zakłada, że do 2025 roku Kia będzie mieć aż 11 elektrycznych modeli w swojej ofercie, z czego aż 7 powstanie na nowym fundamencie.


prestiz

Kia idzie jak burza, koreański koncern nie dość, że ma już jedną z większych flot elektryków to jednocześnie zmienia filozofię całego działania. Już na początku roku firma skróciła nazwę z Kia Motors Corporation do Kia Corporation oraz pożegnała się ze starym logo. Nowe przypomina odręczny podpis, który według projektantów ma podkreślać zmiany podejścia do rynku motoryzacyjnego.  A ten jak wiadomo wartko zmierza w kierunku ekologii. Dlatego też kolejnym krokiem azjatyckiej grupy jest produkcja własnej, „zielonej” energii elektrycznej. Wszystko za sprawą paneli fotowoltaicznych o mocy 50 kW, które mają pojawić się na dachach każdego salonu samochodowego marki. Ponadto przy każdym salonie ma stanąć również nowoczesny Carport, czyli zadaszona wiata z panelami fotowoltaicznymi o mocy 5 kW. Kia wprowadza również dopłaty do aut elektrycznych. Kupując nowy samochód elektryczny tej marki, oprócz dopłaty z programu rządowego, która wynosi do 27 tys. zł, uzyskać można pakiet korzyści o wartości do 22 tys. zł oraz atrakcyjne finansowanie. Łącznie może być to więc nawet nieco ponad 49 tys. zł. Trzeba jednak mieć na uwadze, że oferta dotyczy wyłącznie modeli e-Niro i e-Soul z rocznika modelowego 2021.

W Trójmieście modele Kia, w tym także te elektryczne możemy kupić w jednym z autoryzowanych salonów należących do dealera K&K Wojtanowicz. Najnowszy z nich EV6 już czeka na jazdy testowe.

- Na początku października pierwsze w Europie sztuki KIA EV6 trafiły do naszych salonów. Nasi klienci mają wyjątkową okazję, by umówić się na jazdę testową i zobaczyć je jako pierwsi! Co więcej, możemy pochwalić się pierwszym sprzedanym egzemplarzem KIA EV6 GT-Line z odbiorem w 2022. Nie ma już złudzeń, w którą stronę zmierza dzisiejsza motoryzacja. Z miesiąca na miesiąc hybrydy i elektryki sprzedają się coraz lepiej — Krzysztof Wojtanowicz, właściciel salonu K&K Wojtanowicz. 

EV6 - As w rękawie

Kia EV6 to elektryczny crossover, samochód, który wyróżnia się nie tylko nowoczesną stylistyką, ale przede wszystkim przyszłościową technologią. To właśnie ten model ma na nowo zdefiniować elektromobliność. Wszystko za sprawą nowej platformy podłogowej E-GMP (Electric-Global Modular Platform), dzięki czemu samochód na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać nawet 528 km. Jeśli jednak w podróży pojawi się potrzeba naładowania auta, dzięki napięciu systemowemu 800 V (standardowe napięcie dla samochodów elektrycznych to 400 V) można je bardzo szybko naładować - po zaledwie 4,5 minutach przejedzie kolejne 100 km. Sam system ładowania również zasługuje na uwagę. Dzięki funkcji „Vehicle to Load” (V2L) - wystarczy podpiąć auto do instalacji domowej, a ono „odda” prąd zgromadzony w swoich bateriach. Oczywiście o napięciu 230V, co wystarczy do uruchomiania telewizora, włączenia oświetlenia, czy lodówki. Co więcej, system V2L może służyć także do ładowania innego auta elektrycznego. 

Nieprawdopodobne są również osiągi, ten model w wersji GT daje możliwość rozpędzenia od 0 do 100 km/h w nawet 3,5 sekundy! To czas pozwalający pokonać Porsche Taycana 4S. Prędkość maksymalna 260 km także zapowiada się nieźle. Najnowsza Kia oferuje także doskonały wygląd klasycznego crossovera w wersjach EV6 i EV6 Plus oraz bardziej drapieżny, groźny i sportowy design w wersji EV6 GT-line i GT. Wnętrze natomiast wygląda bardzo futurystycznie, jednak tu również postawiono na eko. Większość wyposażenia wykonano z ekologicznych materiałów, jak np. butelek PET z recyklingu, przędzy roślinnej i naturalnej wełny, ekoskóry czy ekolakieru z ekstraktami roślinnymi. Ceny EV6 zaczynają się od 179 900 zł za wersję 58 kWH (RDW), przez  199 900 zł za wersję 77,4 kWh (RWD) i 216 900 zł za wersję 77,4 kWh (AWD), aż po 281 900 zł na model 77,4 kWh (AWD) w wydaniu GT.    

E-Soul - „Mieszczuch” roku 2020

Kia e-Soul wymyka się słowu „przeciętny” w każdy możliwy sposób. Wygląd samochodu co prawda wzbudza mieszane uczucia, jednak spory zasięg na baterii i duża ilość przestrzeni w środku sprawia, że e-Soul jest naprawdę ciekawą propozycją. To skrzyżowanie małego vana, hatchbacka i crossovera, znalazło swoich odbiorców. Potwierdzeniem może być fakt, że model ten został uznany Światowym Samochodem Miejskim Roku 2020 w prestiżowym konkursie World Car of the Year. Co więcej, Soul jest pionierskim modelem nie tylko dla marki Kia, ale na rynku w ogóle. Ponad 10 lat temu zapoczątkował on segment miejskich crossoverów. Gdy pojawił się jego następca – Soul EV, był pierwszym elektrycznym crossoverem. Natomiast nowy e-Soul również wnosi sporo nowego, ponieważ w Europie jest dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym.

Trzecia generacja Kii e-Soul dostępna jest w dwóch odmianach, które różnią się pojemnością baterii i mocą (maksymalny moment obrotowy jest taki sam, wynosi 395 Nm). Obie wersje mają przedni napęd. Słabsza z nich to moc rzędu 136 KM z akumulatorem o pojemności 39,2 kWh,  który gwarantuje zasięg do 277 km. Od 0 do 100 km/h e-Soul z silnikiem o mocy 136 KM przyspiesza w 9,9 s. Natomiast, mocniejsza odmiana, napędzana silnikiem o mocy 204 KM jest o 2 s szybsza, a zasięg wynosi imponujące 452 km. Ceny nowego e-Soula zaczynają się od 139 990 zł, natomiast najbogatsza to koszt rzędu 181 490 zł.

E-Niro - Pewniak bez udziwnień

Kia e-Niro to drugi w pełni elektryczny samochód tej marki. Choć z pozoru wygląda grzecznie, przy bliższym poznaniu kryje wiele niespodzianek. Nie ma się więc co dziwić, że ten model zdążył już podbić Europę. Przez jego imponujące zasięgi jest rozchwytywany zwłaszcza na Zachodzie. Koreańskiemu producentowi udało się wypracować kompromis między zasięgiem, wyposażeniem i ceną. Według oficjalnych danych na jednym ładowaniu może przejechać 455 km, a do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 7,8 sekundy. Tak zdolna jest silniejsza wersja tego crossovera z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM i akumulatorem o pojemności 64 kWh. Słabsza odmiana wyposażona jest w napęd elektryczny o mocy 136 KM, a prędkość 100 km/h osiąga w 9,8 sekundy. 

Kię e-Niro prowadzi się przewidywalnie, wnętrze zaprojektowano bez udziwnień, a do tego jest znakomicie wyciszony. Dzięki czterem trybom jazdy auto daje dużą swobodę w jeździe. Eco+ ogranicza wykorzystywanie energii do minimum. Eco stawia na odległość. Comfort ułatwia codzienne podróżowanie, a Sport zwiększa dynamikę jazdy. Ceny E-Niro zaczynają się już od 152 990 złotych. Co więcej, podobnie jak wszystkie pozostałe modele marki, jest objęta 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.

Moc 204 KM

Max. moment obrotowy 395 Nm

Przyspieszenie 7,8 s

Prędkość maksymalna 167 km/h

Pojemność akumulatora 64 kWh

Maksymalny zasięg 455 km

Moc 204 KM

Max. moment obrotowy 395 Nm

Przyspieszenie 7,6 s

Prędkość maksymalna 167 km/h

Pojemność akumulatora 67 kWh

Maksymalny zasięg 452 km

Moc 325 KM

Max. moment obrotowy 605 Nm

Przyspieszenie 5,4 s

Prędkość maksymalna 185 km/h

Pojemność akumulatora 77,4 kWh

Maksymalny zasięg 490 km