Oprócz KONY Electric, która szturmem podbiła europejski rynek, Hyundai w swojej „elektrycznej” ofercie posiada jeszcze model IONIQ Electric oraz IONIQ 5, który otwiera zupełnie nową linię pod nazwą IONIQ. „Piątka” to pierwszy model z nowej rodziny. W przygotowaniu są już modele 6 oraz 7. Pierwszy z nich będzie eleganckim sedanem, a drugi dużym SUV-em. Elektryki Hyundaia dostępne są w salonach Auto Mobil w Wejherowie.

Koreańczycy nie zamierzają pozostawać w tyle, wszak to właśnie oni wprowadzili na europejski rynek pierwszego, elektrycznego, subkompaktowego SUV-a. Dziś do pionierskiej KONY Electric dołączyła jej poliftingowa wersja, model IONIQ Electric oraz zupełnie nowa linia właśnie o nazwie IONIQ, którą otworzył IONIQ 5. Dla Hyundaia samo zaproponowanie auta bez dymiącej rury to jednak za mało. Marka od lat prowadzi działania polegające na oczyszczaniu mórz, a w produkcji swojej elektrycznej nowości – wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. IONIQ 5 ma być spojrzeniem w przyszłość, a ta rysuje się niesamowicie ekologicznie. Już dziś Hyundai zakończył prace nad nowymi zespołami napędowymi do modeli spalinowych, a do pełnej elektryfikacji gamy ma dojść w 2040 roku.

BESTSELLER I KRÓTKA PRZERWA

Zaczęło się jednak od KONY, która z miejsca została jednym z ulubieńców na rynku elektryków. Niedawno przeszła lifting, jednak nie był on szczególnie rewolucyjny. Dostała nowy pas przedni, nowy ekran multimediów, nowy wyświetlacz za kierownicą, aplikację do obsługi samochodu… nie zmienił się jednak napęd. W droższej wersji wciąż figuruje akumulator o pojemności 64 kWh i 204-konny silnik elektryczny, natomiast deklarowany zasięg wynosi 484 km. Dlaczego Hyundai podszedł do tego liftingu tak zachowawczo? Być może dlatego, że KONA jest najbardziej ekonomicznym z dostępnych elektryków. Koreańczycy nie popsuli tego, co było udane, ale dorzucili kilka usprawnień, które wciąż gwarantują mu mocną pozycję na rynku.

Hyundai ma w swojej ofercie również inny, zdecydowanie mniej popularny model IONIQ Electric, który na europejskim rynku zajmuje miejsce w drugiej dziesiątce. To samochód mało krzykliwy, ale funkcjonalny. Jego największym minusem zdaje się być jednak bateria, która ma tylko 38,3 kWh, zaś silnik rozwija 136 KM – w porównaniu chociażby do KONY te parametry wypadają bardzo przeciętnie. Trzeba jednak przyznać, że Hyundai oferuje rewelacyjne warunki gwarancyjne - 5 lat  na samochód bez limitu przebiegu oraz 8 lat lub 200 tys. km ochrony akumulatora.

NOWA ERA

Wraz z modelem IONIQ 5 koreański producent postanowił stworzyć submarkę, właśnie o nazwie IONIQ. Już niedługo na rynku pojawi się cała gama numerycznie nazwanych samochodów elektrycznych. Liczby parzyste będą zastrzeżone dla sedanów, a nieparzyste oznaczą modele SUV. Jako reprezentant zupełnie nowej rodziny „piątka” proponuje także nowy język stylistyczny. Są to m.in. światła Parametric Pixel z przodu i z tyłu, zachodząca na błotniki przednia maska, czy automatycznie wysuwane klamki. Co więcej, klienci będą mogli wybierać spośród 9 kolorów nadwozia, z których 5 inspirowanych naturą zarezerwowano tylko dla tego modelu.

Samochód został zaprojektowany jako w pełni elektryczny i wykorzystuje nową platformę E-GMP. Między 20-calowymi kołami, mieszczą się akumulatory trakcyjne. Mimo, że wyglądem bardziej przypomina hatchbacka, to tak naprawdę SUV o długości 4635 mm, a rozstaw między osiami wynosi tu aż rekordowe 3000 mm. Jak przystało na samochód elektryczny, IONIQ 5 błyskawicznie przyspiesza. Najmocniejsza wersja o mocy 305 KM pozwala osiągnąć setkę w 5,2 sekundy, a rozpędzanie zakończy się na wartości 185 km/h. Taką samą prędkość maksymalną osiąga każdy z pozostałych wariantów. Klienci mają do wyboru 4 wersje silnikowe – z jednym (napęd na tył) lub dwoma silnikami elektrycznymi (napęd na cztery koła) oraz baterią o pojemności 58 kWh albo 72,6 kWh. 

Jednak priorytetem jest tu wygoda oraz technologia. Ciekawym rozwiązaniem jest opcja dzielenia się prądem. Dzięki funkcji V2L, która dostarcza 3,6 kW mocy, można ładować dowolne urządzenia elektryczne, takie jak: rowery elektryczne, skutery lub hulajnogi. Innowacją jest także możliwość przestawienia samochodu przy pomocy przycisków na kluczykach. Taką poprawkę parkingową można wykonać z zewnątrz, kierując auto do przodu lub do tyłu.

IONIQ 5 to jeden z ciekawszych samochodów elektrycznych na rynku. Dobrze się prowadzi, jest wygodny, nietuzinkowy i co ważne, szybko się ładuje. Co więcej, przystosowany jest do ładowania najszybszymi ładowarkami 350 kW, co pozwala doładować akumulator o 75% w zaledwie 18 minut. Cennik rozpoczyna się kwotą 189 900 zł za auto o mocy 170 KM i z baterią o pojemności 58 kWh. Natomiast za topową wersję trzeba zapłacić 260 900 zł. Elektryczne wersje Hyundai dostępne są u autoryzowanego dealera marki - salonie Auto Mobil w Wejherowie.

KONA ELECTRIC

Moc 204 KM

Max. moment obrotowy 395 Nm

Przyspieszenie 7,9 s

Prędkość maksymalna 180 km/h

Pojemność akumulatora 64 kWh

Maksymalny zasięg 484 km

IONIQ 5

Moc 218 KM

Max. moment obrotowy 605 Nm

Przyspieszenie 7,4 s

Prędkość maksymalna 185 km/h

Pojemność akumulatora 72,6 kWh

Maksymalny zasięg 481 km

IONIQ Electric

Moc 136 KM

Max. moment obrotowy 295 Nm

Przyspieszenie 9,9 s

Prędkość maksymalna 165 km/h

Pojemność akumulatora 38 kWh

Maksymalny zasięg 331 km