ASP

Najlepsze dyplomy 

W Zbrojowni Sztuki w Gdańsku odbyła się XII edycja Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych. Wyłoniono sześciu zwycięzców z ośmiu polskich uczelni o profilu artystycznym, którzy oprócz promocji swojej twórczości, otrzymają nagrodę główną oraz możliwość zorganizowania własnej wystawy. Organizowana przez gdańską ASP wystawa promuje młode talenty z całego kraju oraz wspiera początkujących twórców w samodzielnym zaistnieniu na rynku sztuki. Na łamach Prestiżu prezentujemy zwycięskie prace młodych artystów.

ŁĄTKA

Autor: Bartosz Ługowski

Technika: rzeźba / drewno - tworzywo sztuczne, VR, smartfon

Promotor: prof. dr hab. Wiesław Koronowski

Praca składa się z dwóch części: rzeźb, które stanowią część wystawy oraz rzeczywistości wirtualnej. To właśnie za pomocą tej technologii widz wchodzi w prawdziwą interakcje – poprzez okulary VR może obejrzeć rzeźby, stworzone w programie graficznym lub za pomocą smartfonu, wyświetlać go na ekranie urządzenia i obserwować z każdej strony.

 

TYMCZASOWA MAPA 
TYMCZASOWYCH MIEJSC 

Autor: Hanna Shumska

Technika: malarstwo, wideo, VR

Promotor: dr hab. Dominik Lejman, prof. UAP

Praca dotyczy konfliktów zbrojnych i ich przedstawień w Internecie, a co za tym idzie – nadmiarem informacji i jego wpływu na rzeczywistość wirtualną. Wyświetlana przez nowe media mapa spersonifikowana łączy w sobie rzeczywiste i wirtualne miejsca, które dotyczą wojny na Ukrainie. Jest połączeniem tradycyjnego malarstwa i wyświetlanego cyfrowego obrazu. Dodatkowo każdy uczestnik może wchodzić w interakcje z pracą za pomocą specjalnej aplikacji na smartfona. 

PURE POLISH

Autor: Julia Dorobińska

Technika: instalacja wideo

Promotor: prof. Mirosław Bałka

Artystka zestawia ze sobą dwie perspektywy – człowieka i zwierzęcia, a wideo podzielone jest na trzy części. Pierwsza z nich pokazuje konia arabskiego w naturalnym środowisku, druga ma miejsce w hali treningowej, a trzecia przedstawia pejoratywne określenia używane przez Polaków wobec ludzi z Bliskiego Wschodu. Praca ma wyrażać pewnego rodzaju dysonans między antropomorfizacją koni, a odczłowieczaniem obcokrajowców przez Polaków.

NIE MOŻNA ŻYĆ SZCZĘŚLIWIE, NIE ŻYJĄC GODNIE, MORALNIE I UCZCIWIE

Autor: Wiktoria Walendzik

Technika: technika rzeźbiarska

Promotor: dr hab. Kamil Kuskowski, dr Artur Malewski

„Wanna”, „Łabędź”, „Fotel z panem”, „Piesek” oraz „Sexy Mysz z elementami stroju Crystal Maiden” to pięć osobnych rzeźb. Inspiracją stały się takie wątki jak: autoportret, mebelkarstwo, przenoszenie elementów płaskiego obrazu na przedmioty trójwymiarowe, instagramowość rzeźby, a przede wszystkim rzeźbienie samo w sobie.

 

JESTEM Z MAŁEJ WSI

Autor: Zuzanna Śmigielska

Technika: malarstwo, wideo, dźwięk

Promotor: prof. dr hab. Henryk Cześnik

To interakcja pomiędzy tradycyjnymi aspektami sztuki a nowymi technologiami, która ukazuje cykl sześciu „żywych obrazów”. Ich bohaterami są mieszkańcy rodzinnej miejscowości autorki. W pierwszym etapie artystka nagrała filmiki, które stały się podstawą kompozycji malarskiej. Wszystkie postacie spotykają się w jednym czasie, ale jest to proces – malarstwo i wideo nachodzą na siebie, ożywiając statyczny obraz.

SEKCJA

Autor: Klaudia Nachumeniuk

Technika: rzeźba / drewno - metal

Promotor: prof. Mariusz Białecki

Praca wchodzi w dialog z tematami ekologii i ekoestetyki. Autorka próbuje zwrócić uwagę na duchowe życie roślin, w tym przypadku drzew oraz zaprotestować wobec masowego wycinania lasów. Artystka wykorzystała pień, jako „zwłoki drzewa” oraz stół do sekcji, a także pełną dokumentacją medyczną z sekcji zwłok. Odwraca to myślenie o roślinach, jako o materiale produkcyjnym, pokazując że też są pełnoprawną formą życia.