Ćwierćwiecze „Baby Porsche”

 

W 1996 roku na rynek trafiło Porsche Boxster, 2-osobowy roadster z tylnym napędem. Złośliwi błyskawicznie zarzucili, że to wersja dla tych, których nie stać na kultowe 911. Szybko jednak zmienili zdanie, gdy wsiedli za kierownicę niepozornego „malca”. Dziś Boxster świętuje swoje 25. urodziny.

Przez 25 lat produkcji Boxster doczekał się już czterech generacji. Najnowsza z nich, aby uczcić sukcesy poprzedników, trafiła na rynek w specjalnej, jubileuszowej serii Boxster 25 Years. Produkcja ograniczona jest do 1250 egzemplarzy na cały świat, a technicznie samochód bazuje na odmianie GTS 4.0 z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 4.0 litrów i mocy 400 KM. Sopockie Centrum Porsche dostało przydział czterech sztuk tego limitowanego modelu. Chcąc zamówić ten model zachęcamy do skontaktowania się z Porsche Centrum Sopot.

Z zewnątrz Boxstera 25 years wyróżnia kolorystyka. Lakier na karoserii może mieć odcień GT Silver Metallic – taki sam, jakim pokryta była karoseria prototypu Boxstera zaprezentowanego w 1993 roku, albo czerń i biel – odpowiednio zwane Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. W każdej z wersji z wybraną barwą lakieru kontrastują dodatki w kolorze Neodyme – to połyskujący na miedziany odcień brąz. W jubileuszowej edycji wykorzystano go w przypadku przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza przedzielonych pojedynczym „skrzelem”, a także do wykończenia napisów i dwutonowych 20-calowych obręczy z lekkich stopów. Ponadto spostrzegawczy dostrzegą napis „Porsche” na korku wlewu paliwa, który pochodzi z serii Exclusive Design oraz błyszczące końcówki sportowego układu wydechowego i czarne obramowanie przedniej szyby. 

Wewnętrzne wykończenie może mieć dwa kolory – skórę w kolorze Bordeaux Red z poszyciem dachowym z czerwonej tkaniny, lub te same elementy w czarnym odcieniu. Na dachu, dla podkreślenia limitacji tej serii, wytłoczony jest napis „Boxster 25”. Kokpit posiada elementy dekoracyjne z aluminium, do tego sportowe fotele z 14-kierunkową regulacją elektryczną, listwy progowe z napisem „Boxster 25” oraz wielofunkcyjną, sportową kierownicę GT ze skórzanym wykończeniem i funkcją podgrzewania.

Napęd Boxstera 25 pochodzi z najciekawszej odmiany 718 Boxster – 4.0 GTS. Jest to 6-cylindrowy bokser o pojemności 4.0, który wykorzystywany jest także, jako wariant o wyższej mocy, w purystycznym 718 Spyder. Wysokoobrotowy, wolnossący silnik rozwija emocjonujące 400 koni. Motor współpracuje z 6 stopniową skrzynią manualną lub z automatyczną, dwusprzęgłową PDK o 7 przełożeniach. Z racji takiego „serca”, osiągi nie rozczarowują. Maksymalnie można pojechać blisko 300 km/h, a 100 km/h ze startu zatrzymanego osiągnąć w równe 4 sekundy. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną „szperą” (dyferencjałem o ograniczonym poślizgu). 

Pierwsze egzemplarze limitowanego Boxster’a 25 pojawią się w Sopocie w marcu. Bazowa cena wynosi 459 tys. zł.

 

4 generacje boxtera

Boxster to dla Porsche bardzo wyjątkowy model. To właśnie on zapoczątkował reorientację strategii modelowej producenta i wytyczył kierunek na przyszłość w trudnych ekonomicznie czasach połowy lat 90. W tym modelu po raz pierwszy zapoczątkowano  inteligentną koncepcję współdzielonych elementów. Później znalazła ona zastosowanie przy budowie kolejnej generacji 911, typ 996, z 1997 roku. Umożliwiło to powrót firmie do dochodowej produkcji.

Prototyp Boxster’a pierwszej generacji wizualnie na myśl przywodził legendarne modele 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder, co wzbudziło zachwyt u wielu potencjalnych klientów. Zarząd Porsche tak przychylnie podszedł do nowego projektu, że zainterweniował we wciąż trwające prace designerskie nad seryjnym modelem i nakazał bezzwłocznie: „Po prostu zbudujcie go na wzór prototypu”. Jak czas pokazał, była to trafna decyzja!

Pierwsza generacja Porsche Boxster zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Detroit w 1993 roku. Wersja produkcyjna, która wizualnie była bardzo zbliżona do prototypu, pojawiła się trzy lata później. Napędzał ją początkowo silnik o pojemności 2.5 litra. Miał oczywiście 6-cylindrów w układzie boxer i rozwijał moc 204 KM. Co ciekawe, przy jego projektowaniu uwzględniono raczkujące wówczas, a bardzo odczuwalne dzisiaj, rygorystyczne normy emisji spalin.  Silnik miał m.in. układ chłodzenia cieczą, cztery zawory na każdy z cylindrów oraz zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych.

Cztery generacje „małego” Porsche wyprodukowano łącznie w liczbie 357 tysięcy sztuk.