Czym jeżdżę? Jaguar S-type - ostatni klasyk

Andrzej Dzienisz i jego Jaguar S-type

prestiz

To ostatni z klasycznych modeli Jaguara - S-type zaprojektowany został przez polskiego stylistę i designera Tadeusza Jelca. Tego samochodu nie można pomylić z żadnym innym. Jego prestiżowy charakter, wyjątkowość i dostojność docenił Andrzej Dzienisz, właściciel firmy Alvik.

Charakterystyczna stylistyka zaczyna się już od maskownicy chłodnicy i słynnej pochylonej pokrywy komory silnika. Płynne linie i gładki kształt mają cieszyć oko, ale również czysto i wydajnie ciąć powietrze. Luksusowy samochód sportowy pełen przemyślanych technologii – to prawdziwy hołd dla tradycji Jaguarów o wysokich osiągach.

– Jaguar S-type wpadł mi w oko od razu. Pamiętam, jak z zazdrością patrzyłem na te samochody, gdy mijały mnie jak expres na obwodnicy. Postanowiłem więc, że sprawię sobie właśnie takie auto. Jest to typowy przedstawiciel luksusowej, brytyjskiej motoryzacji. Prowadzenie go to nie tylko ogromna przyjemność, ale w pewnym sensie też łechtanie własnego ego. Człowiek po prostu czuje, że prowadzi wyjątkowy samochód z duszą – mówi Andrzej Dzienisz.

Ta wyjątkowość to nie tylko stylistyka, ale także i silnik. Diesel z dwiema turbinami o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 435 Nm. przy 1900 obr/min uznawany jest za silnik idealny. O tym, że tak jest w istocie przekonujemy się podczas jazdy. Do „setki” auto przyspiesza w 8,5 s i bez problemu osiąga deklarowaną przez producenta prędkość maksymalną – 230 km/h. Kultura pracy silnika z trudem pozwala przy tym odczuć, że ma się do czynienia z dieslem. Już w czasie jazdy z niewielką prędkością przyjemny dla ucha basowy pomruk układu wydechowego i niewielki szum powietrza opływającego karoserię skutecznie zagłuszają odgłos pracy silnika, którego brzmienie charakteryzuje się wyjątkową miękkością.

Historia Jaguara S-Type sięga lat 60-tych. Pierwsze wersje w 1964 roku zostały zbudowane na bazie legendarnej sportowej, a zarazem luksusowej limuzyny Jaguar Mk II. Od tego czasu Jaguar S-Type przeszedł kolejno kilka generacji trzymając ten sam, wysoki od wielu lat poziom stylistyczny i jakościowy.

– Produkcja modelu S-type zakończyła się z końcem roku 2007. Kolejne modele Jaguara nie mają już tej unikalnej stylistyki. Bliżej im stylistycznie do Forda niż do typowego Jaguara. Pozbawione są tej skromnej elegancji, co w modelu S-type jest widoczne chociażby wewnątrz. Deska rozdzielcza nie jest może nowatorska, ale prawdziwy koneser motoryzacji doceni jej klasyczną estetykę – mówi Andrzej Dzienisz.

Pan Andrzej nie ukrywa, że za pieniądze, które wydał na swojego Jaguara mógłby kupić o wiele lepiej wyposażony samochód, ale przekonuje, że za wizerunek drapieżnego kota na masce warto zapłacić każde pieniądze.

Jakub Jakubowski

Jaguar S-type
Rok produkcji: 2007
Silnik: diesel
Pojemność: 2,7 V6 Biturbo
Moc silnika: 207 KM
Prędkość max: 229 km/h

12
02/2011

Kobieca zabawa kosmykiem włosa, hipnotyzujące spojrzenie, wystająca frywolnie koronkowa bielizna pobudzająca zmysły, a w rezultacie kusząca gra słów