Mazda MX-30 

Tournee japońskiego elektryka

To była pierwsza i jak na razie jedyna okazja, aby w Trójmieście zobaczyć, a także przejechać się, pierwszą w historii elektryczną Mazdą. Model MX – 30 pojawił się z jednodniową wizytą w Gdyni.

Jazdy testowe w ramach projektu Mazda Experience Days odbywały się ogółem w 16 różnych miastach Polski. Wszystko to, na kilka tygodni przed oficjalnym wprowadzeniem Mazdy MX-30 do salonów sprzedaży. Na Pomorzu, miejscem jedynej prezentacji MX-30 była Gdynia i tutejszy salon firmy BMG Goworowski. 

Jest to pierwszy w historii, w pełnie elektryczny i seryjny model Mazdy. MX-30 mierzy 4395 mm długości, 1795 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2655 mm. 

Napęd przekazywany jest na przednią oś, a napędza ją elektryczny silnik synchroniczny na prąd zmienny, o mocy 143 koni mechanicznych. Jednostka jest chłodzona cieczą i charakteryzuje się momentem obrotowym wynoszącym 264 Nm. Źródłem zasilania jest bateria litowo– jonowa o pojemności 35,5 kWh, wykorzystująca ogniwa pryzmatyczne i zapewniająca prąd o napięciu maksymalnym 355V. 

Baterię można ładować prądem stałym na stacjach szybkiego ładowania. Wówczas napełnienie akumulatorów do poziomu 80% trwa 40 minut. W przypadku prąd zmiennego – np. podczas ładowania z domowego gniazdka 230V czas ten wydłuży się do 6 godzin. Deklarowany przez producenta zasięg na pełnym naładowaniu to 200 kilometrów w ruchu miejskim. 

Producent promuje nową Mazdą hasłami i opisami, które działają na wyobraźnię. Na przykład takimi, że samochód ten nigdy nie ma problemów z porannym rozruchem i nie trzeba wymieniać w nim oleju silnikowego, ani uzupełniać jego poziomu. Czynności serwisowe wykonywane są w trakcie jednego, krótkiego, corocznego przeglądu, a pojazd pozbawiony jest problematycznych i drogich podzespołów, takich jak wtryskiwacze, koło dwumasowe, turbosprężarka i filtr cząstek stałych.

Stylistycznym wyróżnikiem Mazdy MX-30 są drzwi typu „Freestyle”, które otwierają się przeciwstawnie – tak jak w sportowym, nieprodukowanym już modelu RX-8.

Nowa elektryczna Mazda kosztuje w Polsce od 142 900 zł.

 

117
09/2020

Ponad 300 pracowników i kontrakty zrealizowane dla Boeinga, Rolls Royce’a, skandynawskich firm z sektora finansów czy greckiego armatora, aż wreszcie dla gdańskiego LPP.