Aż 93 % Polek z miast powyżej 250 tys. mieszkańców deklaruje, że używa kosmetyków naturalnych, przy czym co dziesiąta z ankietowanych używa wyłącznie takich preparatów - wynika z badania Instytutu Badawczego SW Research przeprowadzonego w 2019 roku. Co kieruje Polkami, które coraz chętniej sięgają po kosmetyki inspirowane naturą?

Kiedy bycie eko zaczęło być trendy, spekulowano, że będzie to moda, która jak wszystkie, szybko przeminie. Obserwując rozwój tego rynku na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie widać, że mówienie o modzie jest tu nie na miejscu, a wręcz można głośno stwierdzić, że to nowy styl życia, który świadomie wybiera coraz więcej Polaków.

Rośnie świadomość Polek

Kosmetyki naturalne mają coraz większe rzesze zwolenników. Konsumentki wybierają bowiem coraz bardziej świadomie – lepiej rozumieją swoje potrzeby i wymagania. Przeważająca liczba ankietowanych (70 %) utrzymuje, że w ostatnich latach gruntownie zmieniło się ich podejście do składu wybieranych produktów. Zmiany widać również w nastawieniu konsumentek do cen produktów. Aż 65 % badanych kobiet deklaruje, że jest skłonnych wydać więcej na produkty zawierające większą ilość naturalnych składników. Najczęściej pojawiające się kwoty oscylują między 50 a 99 zł.

Do stosowania kosmetyków naturalnych w głównej mierze motywuje nas chęć zadbania o zdrowie oraz coraz częstsze problemy z cerą, które są wynikiem szybkiego trybu życia, niekoniecznie zdrowego odżywiania i zanieczyszczeń powietrza. Istotną kwestią jest też troska o środowisko. Bardzo dużo mówi się ostatnio o ochronie środowiska i zgubnym wpływie działalności człowieka na klimat, dzięki czemu konsumenci chcą dokonywać wyborów bardziej przyjaznych naturze. 

Inspiracje z Internetu oraz targów

Badanie pokazuje, że głównym źródłem wiedzy o naturalnej pielęgnacji jest Internet - przede wszystkim grupy skupiające osoby zainteresowane tym tematem (wskazuje na nie 51 % ankietowanych), blogi, a coraz częściej także vlogi kosmetyczne, którymi inspiruje się 40 % badanych. Z kolei 35 % respondentek polega na opiniach i poleceniach znajomych. Ponadto co piąta z ankietowanych kobiet korzysta z aplikacji ułatwiających weryfikację składu.

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na kosmetyki naturalne, przybywa też miejsc, gdzie można je zakupić. Badania pokazały, że Polki najchętniej kupują preparaty naturalne w popularnych drogeriach (56 %) oraz w sklepach online (również 56 %). Coraz częściej (28 % ankietowanych) wybierają też sklepy specjalizujące się w sprzedaży kosmetyków naturalnych.

Ważnym miejscem popularyzacji naturalnych kosmetyków są różnego rodzaju imprezy, takie jak m.in. targi Ekocuda. Wiele kobiet biorących w nich udział robi to ze względu na możliwość przetestowania i konsultacji przed zdecydowaniem się na zakup. Chcą również poznawać nowe marki, których zazwyczaj nie spotykają w standardowych sklepach. Wydarzenia, które skierowane są do miłośników naturalnych kosmetyków, mają na celu nie tylko promocję produktów czy łączenie producentów z ich klientami. To także ważna przestrzeń dla budowania i integrowania tej społeczności.

 

Badania zostały przeprowadzone przez Instytut Badawczy SW Research dla Zuzanny Mierzejewskiej Kreatywne Cuda, organizatorki targów kosmetyków naturalnych Ekocuda, w dniach 14-25.06.2019 r. metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1014 ankiet z Polkami w wieku 25-35 lat, mieszkającymi w dużych miastach (powyżej 250 tysięcy mieszkańców).