26 fotografii przedstawiających murale patriotyczne w Polsce - to cykl Wojciecha Wilczyka, autora, wybitnego fotografa i poety, twórcy wielu ważnych książek, takich jak m.in. „Niewinne oko nie istnieje” oraz „Święta Wojna”. Wystawa „Słownik polski-polski” zostanie zaprezentowana po raz pierwszy w sopockiej Państwowej Galerii Sztuki.

Historia tego projektu zaczęła się w pewnym sensie od osoby świętego oraz muralu, który powstał na ogrodzeniu szkoły podstawowej nr 12 im. Janusza Korczaka w Krakowie, zlokalizowanej przy Alei Kijowskiej. Właśnie tam podczas pracy nad projektem „Święta Wojna”, którego tematem były murale malowane przez zwaśnione ze sobą grupom kibiców futbolu, dokładnie 19 marca 2013 roku artysta sfotografował sąsiadujące ze sobą grafy, pierwszy z wizerunkiem Karola Wojtyły, drugi poświęcony „gen. brygady Nilowi”, sygnowany przez „wiślackich patriotów”. Półtora roku później, przejeżdżając obok zauważył, że drugie graffiti namalowano na nowo.

O ile dedykacja nie uległa zmianie, to pojawił się tam wizerunek Emila Fieldorfa przedstawionego z imienia i nazwiska, który namalowano na podstawie zdjęcia z lat trzydziestych, kiedy nosił jeszcze stopień podpułkownika. Po lewej stronie muralu z Janem Pawłem II domalowano przekreśloną pasiastą flagę Cracovii z akronimem CTSK (Cracovia to stara k...) i drugim składającym się z liter AJ (Anty Jude). Było to już po premierze wystawy i książki „Święta Wojna”, kiedy niejako z kronikarskiego obowiązku, sfotografował także te grafy. Oglądając na ekranie komputera wywołanego RAW-a, nie zastanawiając się specjalnie wpisał do wyszukiwarki słowa „mural patriotyczny” i po kliknięciu na zakładkę grafika jego oczom ukazało się kilkadziesiąt miniatur przedstawiających malowidła w barwach narodowych.

Klikając na zdjęcia, otwierały  się strony kibicowskich fanpejdży, fundacji, lokalnych gazet czy samorządowych portali, gdzie opisywano okoliczności powstawania murali. Oglądając wyświetlone przez wyszukiwarkę grafy, artysta zorientował się, że pochodzą one z terenu całego kraju, że upamiętniania żołnierzy antykomunistycznej oddziałów partyzanckich aktywnych po zakończeniu wojny światowej, pojawiają się na terenach niekoniecznie związanych z ich działalnością, że kult powstania warszawskiego odbywa się także w takich miastach jak: Kętrzyn, Międzyrzecz, Strzegom lub Świdnica. Widząc skalę tego fenomenu Wojciech Wilczyk postanowił go systematycznie uwieczniać na fotografiach. W prezentowanej wystawie artysta stara się ocenić na ile ich twórcy są świadomi prawdziwej historii malowanych przez siebie żołnierzy oraz na ile rozumieją symbolikę, jaką się posługują.