„SZTUKA EKSPORTU” O SUKCESIE W HANDLU

W połowie listopada na Stadionie Energa w Gdańsku, najlepsze pomorskie firmy zaprezentowały produkty zdobywające z powodzeniem zagraniczne rynki. Nie obyło się też bez prelekcji i paneli dyskusyjnych toczących się wokół sztuki eksportu. Wszystko w ramach projektu Pomorski Broker Eksportowy.

Okazją do spotkania był półmetek realizacji projektu Pomorski Broker Eksportowy. Lider projektu, wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza Piotr Ciechowicz zaprezentował dotychczasowe osiągnięcia w realizacji programu, z którego skorzystało już ponad 1100 małych i średnich przedsiębiorstw. W późniejszym panelu dyskusyjnym wzięli udział reprezentanci czterech z nich: Halina Dziewulska (Mayones Guitars & Basses), Olga Martyniuk (ElmarCo), Stanisław Szultka (Tytax), Jakub Woźniak (Torpol). Podczas rozmowy poprowadzonej przez Iwonę Wysocką z Radia Gdańsk podzielili się doświadczeniami w rozwijaniu działalności eksportowej.

Kolejną część konferencji rozpoczął Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, który po odwiedzeniu firmowych stoisk był pod dużym wrażeniem produktów z Pomorza sprzedawanych za granicę. - Wykorzystamy wszystkie możliwe instrumenty dostępne samorządowi regionalnemu, by wspierać młode firmy, szukające swej niszy rynkowej – zapewnił marszałek. Dodał również, że w nowej strategii województwa nie zabraknie projektu służącego rozwojowi eksportu.

W kolejnych wystąpieniach pojawiło się sporo wiedzy potrzebnej firmom planującym i rozwijającym sprzedaż za granicą. Jacek Tylek mówił o bardzo istotnych aspektach prawnych prowadzenia takiej działalności. Trudno w dzisiejszej rzeczywistości wyobrazić sobie również zdobywanie zagranicznych rynków bez wykorzystywania narzędzi w sieci. Było m.in. o zainteresowaniu swoim produktem bądź usługą potencjalnego partnera za granicą online i o narzędziach do badania tego zainteresowania w sieci. W zagadnienia wprowadzali uczestników spotkania Dawid Prokopowicz z Google, Ola Szalwa z Facebook Go Global oraz Mick Griffin z Brand 24.

Gość specjalny konferencji – analityk trendów w designie, obszarze innowacji i biznesie, Zuzanna Skalska – ostrzegała podczas swojego wystąpienia przed wielkimi zmianami w dotychczasowej rzeczywistości globalnej, którym musi sprostać biznes.

- Świat zmieni się bardziej w następnych dekadach, niż zmieniał się w poprzednich kilku wiekach – mówiła przedstawiając sygnały nadchodzących przeobrażeń. - Spowolnienie gospodarcze może doprowadzić do zmniejszenia zapotrzebowania na wyroby i usługi na rynkach. Przedsiębiorcy muszą przygotować się na nadchodzące zmiany i nie wystarczy tylko przeprowadzić w tym celu restrukturyzacji firmy. Trzeba przyjąć nową filozofię działania uwzględniającą nowe trendy rynkowe i zjawiska społeczne.

Na zakończenie konferencji odbył się panel dyskusyjny pt. „Wykorzystanie oferty polskich mediów do pozyskiwania klientów z zagranicy”. Prowadziła go Aleksandra Harasiuk z Agencji Rozwoju Pomorza S.A. Wypowiadali się: Anna Dygasiewicz-Piwko (Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.), Marta Szadowiak (Projekt PR), Krzysztof Nowosielski (Magazyn Prestiż).

Wspólnym mianownikiem produktów wystawców konferencji było kreatywne rozwiązanie oraz dobry projekt. Swoje ekspozycje zaprezentowali: Wydawnictwo Bernardinum, Torpol, Tutuconcept, Browar Spółdzielczy, S&A, Perfect Coll, Nlightnin Production, Mio Lighting, Majesty, Migaloo Home, Micro Art Studio, Mana Mana, Looks by Luks, Mayones Guitars & Basses, ElmarCo, Code Zero, Busprestige, BM Horse, Balticus Watches, Barańska Design, Art Metal, Art7, AG Aleksander Gliwiński, Chilli Jewellery i Atelier Magda Beneda.