Choć to najmniejszy z całej gamy modeli BMW  -  to miłośnicy dynamicznej jazdy z pewnością odnajdą w nim ducha bawarskiego koncernu. Doskonały układ jezdny w połączeniu z ponad 300 konną jednostką napędową w pełni zasługuje na określenie ze sloganu BMW - „Radość z jazdy”.

Trzecia generacja „jedynki” oznaczona jako F40 została pokazana po raz pierwszy w maju 2019 roku, czyli 15 lat po debiucie tego modelu. Nowa jedynka jest większa. Pierwszy model miał długość 4227 mm, szerokość 1751 i wysokość 1430 mm. Rozstaw osi wynosił 2660 mm. Oferowany był zarówno w wersji coupe, jako 3 i 5 drzwiowy hatchback oraz cabrio.

Kolejna edycja BMW 1 oznaczona jako F20, wypuszczona w 2011 roku była już większa - miała długość 4324 mm, szerokość 1765 mm, a wysokość 1421 mm. Rozstaw osi wynosił 2690 mm. Ta seria oferowana była jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Cechy coupe przejęła zupełnie nowa seria - 2.

Trzecia generacja jest nieco inna od poprzednich. Zmieniły się proporcje nadwozia - auto jest szersze i wyższe, ale ma krótszy przód.

Wymiary odpowiednio: 4319 mm, 1799 mm, 1434 mm. Rozstaw osi wynosi 2670 mm. Najnowsza „jedynka” oferowana jest  wyłącznie jako 5 drzwiowy hatchback.

Samochód dostępny jest w dwóch stylizacjach, a do wyboru mamy pięć jednostek napędowych - trzy diesle - 116d o pojemności 1,5l i mocy 116 KM, 118d o pojemności 2l i mocy 150 KM oraz 120d xDrive o mocy 190 KM. Benzynowe jednostki są w modelach: 118i (silnik o pojemności 1,5 l i mocy 140 KM) oraz testowanym M135i xDrive o pojemności 2 l i mocy 306 KM. I o ile osiągi M135i (do setki 4,8) nie budzą zaskoczenia, a wręcz są czymś naturalnym dla tej marki, szczególnie sygnowanej znaczkiem M, to wyniki najsłabszego z diesli BMW (aż 10,3 s do setki) mogą budzić zdziwienie. Jeżeli jednak przyszły nabywca kieruje się przede wszystkim spalaniem i ekonomią to wybór tego silnika wydaje się być uzasadniony - wg producenta wynosi ono 4,5 do 5,3 l. 

Spalanie naszej M jest oczywiście większe (7,9 - 8,3 l), ale dynamika i wrażenia z jazdy nieporównywalne. W tym modelu w 100% czuć ducha BMW: silnik, układ jezdny, skrzynia biegów tworzą doskonałą harmonię. Do tego sztywne zawieszenie, sportowe i mocno trzymające fotele, świetnie leżąca w dłoniach kierownica i można jechać w trasę. M135i xDrive doskonale sprawdzi się nie tylko na autostradzie, ale przede wszystkim krętych, kaszubskich drogach. Niskie zawieszenie, odpowiednia szerokość w stosunku do długości i całkiem spora masa własna (1,6 tony) powoduje, że może auto nie należy do cesarzy komfortu, ale za to doskonale trzyma się drogi. O dynamikę jazdy dba przede wszystkim jednostka napędowa - to dwulitrowa, czterocylindrowa benzyna o mocy 306 KM.

Nasz model został wyposażony w cały zestaw udogodnień - pełna elektryka, dwa ekrany nawigacji - ten umieszczony na środkowej kolumnie i drugi na panelu zegarów, czy też wyświetlasz head - up. Są też wszystkie cechy wersji M: 18 aluminiowe obręcze, sportowy układ hamulcowy, układ kierowniczy M, sportowe zawieszenie, sportowa kierownica, sportowa skrzynia biegów i oczywiście tylny spojler.

BMW M135ixDrive

Moc: 225 kw (306 KM)

Pojemność silnika: 1998 ccm

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Przyśpieszenie: 4,8 s

Cena prezentowanego modelu: 231 tys. zł brutto