25 lat temu na rynku pojawił się niepozorny, trochę zabawny i  nieduży pojazd o  terenowym charakterze i  nienajgorszych parametrach jezdnych poza utartymi szlakami. Nazywał się RAV4 i  dzisiaj uznaje się go za prekursora jednego z  najchętniej wybieranych segmentów na rynku samochodów – SUV’ów. Teraz do oferty trafia 5 generacja tego przeboju od Toyoty. 

Świat poznał najnowszą RAV4 niespełna rok temu. Jest nowocześniejsza, wygląda bardziej agresywnie i  przede wszystkim jest kompletnie nowa! Jak deklaruje producent, niemal wszystko jest inne niż w  poprzedniku. 

Samochód zaprojektowano na płycie podłogowej TNGA, która bazuje na najlepszych rozwiązaniach stosowanych obecnie w  Toyocie. Jest to ta sama platforma, która posłużyła takim modelom jak Camry czy nowy Lexus ES – a  już to jest świetną rekomendacją. Również design czymś, czego do tej pory w  RAV4 nie było. Niektórzy zarzucili Toyocie nadmierne wzorowanie się na konkurencji i  utratę własnego DNA, ale RAV4 na żywo robi dobre wrażenie. Dwukolorowe nadwozie, wyraźne przetłoczenia na masce, nowy obrys świateł w  technologii LED - auto wygląda bardzo nowocześnie i  zadziornie. Czyli tak, jak oczekują tego nabywcy tego typu samochodów. RAV4 mierzy 460 cm długości, czyli mniej więcej tyle samo co poprzednik, ale rozstaw osi powiększono o  3 cm, a  szerokość o  1 cm. Sprawiło to, że w  kabinie mamy większą ilość miejsca, a  bagażnik ma 580 litrów pojemności. Dodatkowo pod podłogą wygospodarowano obszerny schowek. Miejsce pracy kierowcy jest bardzo obszerne i  typowe dla Toyoty, czyli dobrze rozplanowane. Producent nie przesadził z  nowoczesną technologią w  wyposażeniu, nie ma więc np. wyświetlacza przeziernego typu Head-Up, a  jakość obrazu z  kamery cofania jest przeciętna. Nie powinno to jednak zrazić klientów Toyoty, którzy bardziej od tego typu „bajerów” cenią prostotę obsługi i  niezawodność. 

Nowa Toyota RAV4 oferowana jest w  dwóch wersjach napędowych. Tradycyjny napęd stanowi benzynowy silnik 2.0 o  mocy 173 KM, który może być sparowany ze skrzynią manualną, 6-biegową lub bezstopniowym automatem CVT oraz napędem przednim lub na wszystkie 4 koła. Drugim, bardziej zaawansowanym napędem, jest jednostka hybrydowa – 2.5 litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o  mocy 176 KM sparowany jest z  silnikiem elektrycznym o  mocy 88 kW. Ta wersja występuje tylko w  połączeniu z  bezstopniową skrzynią CVT. Całościowa moc takiego układu to 218 KM. W  ofercie wkrótce pojawi się także 4-napędowa odmiana tego układu, gdzie moc wzrośnie o  4 KM, do 222 koni. 

I  w  tym miejscu warto zauważyć, jak zmienił się charakter RAV4. Kiedyś samochód mocno aspirujący do grona aut uterenowionych, dzisiaj dysponuje napędem na 4 koła tylko w  bardziej rozbudowanych wersjach. Jak pokazują statystyki, ma to swoje uzasadnienie, bowiem rzadko kiedy „SUV’y” zjeżdżają z  utartych szlaków. Takie rozwiązanie w  RAV4 objawia się jednak ekonomią spalania oraz trochę lżejszą konstrukcją. Prędkość maksymalna samochodu w  wersji hybrydowej ograniczona jest do 180 km/h, a  czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h to 8.4 sekundy.

Toyota RAV4 jest wyposażona zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2 z  funkcją połączenia alarmowego eCall. Składają się na niego m.in. układ wczesnego reagowania w  razie ryzyka zderzenia (PCS) z  funkcją wykrywania pieszych i  rowerzystów, automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) oraz inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC). Do standardowych systemów bezpieczeństwa należą także układ wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSC).

Hybrydowa Toyota RAV4 w  najwyższej wersji wyposażenia Executive otrzymuje ponadto zupełnie nowy układ detekcji przeszkód (ICS), zapobiegający kolizjom podczas manewrów, oraz dodatkową funkcję automatycznego hamowania systemu ostrzegania o  ruchu poprzecznym z  tyłu pojazdu (RCTA). 

RAV4 przypadnie do gustu tym, którzy cenią komfort, przestrzeń i  hybrydowy napęd. Można jednak zapomnieć o  terenowych aspiracjach i  należy ją traktować jako podwyższone kombi. Samochód jest bardzo dopracowany i  idealnie spełnia pokładane w  nim nadzieje. Ceny nowej Toyoty RAV4 rozpoczynają się od 109 900 zł. Testowany egzemplarz w  hybrydowej odmianie i  wersji Selection to wydatek 159 900 zł. Zapraszamy na jazdę testową do salonów Toyota Walder w  Rumi i  w  Chwaszczynie.