Czym jest świadomy luksus? Jaka jest przyszłość konsumpcjonizmu? Do refleksji zaprasza Aga Smektała, ekspertka budowania marki, której wykładu na temat trendów w zarządzaniu marką luksusową posłuchać będzie można 20 marca w Warszawie.

Globalny konsument jest coraz bardziej świadomy. Coraz bardziej interesuje się zdrowiem fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Rynkowe odzwierciedlenie tego trendu to dynamiczny rozwój rynku jogi, medytacji i mindfulness. W świecie technologii mamy 1000 aplikacji uczących medytacji. Najbardziej znana z nich to Headspace, której współzałożycielem jest buddyjski mnich. Aplikacja zdobyła serca milionów użytkowników w 190 krajach, wśród nich gwiazdy Gwyneth Paltrow, Richard Branson, Lebron James. W Polsce narzędzia samorozwoju online oferuje m.in. strefamindfulness.pl prowadzona przez doradcę biznesu Wojciecha Eichelbergera, czy strefarozwoju.pl założona przez biznesmena Michała Kicińskiego. 

Trend świadomej konsumpcji i rozwijania wyższych potrzeb z piramidy Maslowa ma swoje odzwierciedlenie na rynku dóbr luksusowych. Status był kiedyś czymś fizycznym, dotyczył posiadania. Obecnie na świecie mamy 36 milionów milionerów (dane wg. Credit Suisse). Krąg milionerów powiększa się. Zgromadzili oni wokół siebie tak wiele dóbr materialnych, że status coraz mniej polega na tym co posiadam, a coraz bardziej na tym kim jestem np. w kwestii etyki, kreatywności, stylu czy tego, co robię dla świata. 

Luksus zyskał nowy wymiar. Konsumenci chcą wzbogacać się nie tylko materialnie, ale także emocjonalnie i duchowo. Widzimy to także na rodzimym rynku. Michał Kiciński (biznesmen znajduje się na liście top 100 najbogatszych ludzi w Polsce wg. Forbes) podkreśla w wywiadach rolę rozwoju duchowego w jego życiu (np. joga vipassana, kontakty z rdzennymi nauczycielami w Peru), sam inwestuje w biznesy społecznie odpowiedzialne (np. telefon wytwarzający mniej szkodliwego promieniowania elektromagnetycznego - Mudita). 

Najmłodszy milioner na polskiej liście najbogatszych ludzi magazynu Forbes - Robert Gryn podkreślał w wywiadzie dla 20m2 wagę medytacji w dbaniu o swój prywatny wellbeing, a pracownikom swojej firmy poza siłownią zapewnia także zajęcia z jogi. Pan Sebastian Kulczyk wspiera młode start-upy już kolejną edycją programu Incredibles. Modelka Anja Rubik wspiera światową kampanię na rzecz oczyszczania światowych oceanów z plastiku, a w Polsce rozwija kampanię mającą na celu szerzenie świadomości seksualnej.

W Polsce w 2018 spotkanie Polish Luxury Market Summit poświęcone było tematowi świadomego luksusu. Rok wcześniej Condé Nast, wydawca kultowego magazynu Vogue, poświęcił temu samemu tematowi ("mindful luxury”) całą konferencję w Omanie. Kilkuset liderów światowej branży luksusu zastanawiało się, jak tworzyć luksus w erze konsumenta post-luksusowgo. Wśród odpowiedzi na pytania, czym jest dziś świadomy luksus pojawiały się takie hasła jak: nieograniczona kreatywność, indywidualność, tworzenie wolne od zanieczyszczenia jakimikolwiek stereotypami, tworzenie bez etykiet i wytłumaczeń, kreatywna wolność z głębszym przesłaniem. Mnie osobiście ujęła wypowiedź jednej z projektantek mówiąca o tym, że świadomy luksus jest formą aktywizmu - jest to sposób w jaki konsumenci wymagają pozytywnych zmian dla środowiska i transparencji od marek.

Czym jest świadomy luksus według Polek? Wioletta Podgórska, redaktor naczelna księgi hedonistów „Book of Luxury” twierdzi, że „świadomy luksus to cieszenie się dobrami luksusowymi i doświadczanie ich wartości w poczuciu wyjątkowości i odpowiedzialności za swoje wybory. To wzbogacanie się nie tylko materialnie, ale i duchowe, działając w służbie dbania o otoczenie i wybiegając w przyszłość”. 

Z  kolei Aleksandra Baaske, wiceprezes Nobilito - Stowarzyszenie Elitarnych Marek oraz Dyrektor Kreatywna De Galluchat, francuskiej marki wyspecjalizowanej w tworzeniu skórzanych akcesoriów i  biżuterii ze skóry płaszczki, świadomy luksus definiuje jako wartość „zarezerwowaną dla koneserów, czyli jest on nierozerwalnie połączony z pasją do zgłębiania wiedzy i doświadczeń. Może łączyć się z kolekcjonowaniem sztuki, antyków, biżuterii, win czy innym elementem stylu życia. Im bardziej świadomy luksus, tym potrzebuje on więcej czasu i miłości”. 

Jeszcze inną definicję wyznaje Anna Rożalska, producentka filmowa (na koncie koprodukcja z Nancy Spilberg), współzałożycielka Match & Spark - „świadomy luksus to otaczanie się ludźmi, których towarzystwo jest dla mnie cenne i  przywilej robienia tego, co kocham. W kwestii dóbr luksusowych to korzystanie z produktów i usług, które wyzwalają dobrą energię”. 

Marta Knaś, dziennikarka, wybrana przez magazyn Forbes do listy najzdolniejszych młodych Polaków, świadomy luksus kojarzy z  transparentnością. „To także inwestycja, którą warto jest poczynić, aby wykazać szacunek dla otaczającego nas środowiska, a także samego siebie - świadome kupowanie oddala nas od pustego konsumpcjonizmu”. 

Czym jest dla Ciebie świadomy luksus? Podziel się swoją opinią na Instagramie (taguj @inzpirea i dodaj hasztagi #czymjest #świadomyluksus). Interesuje Państwa edukacja związana z  rynkiem dóbr luksusowych? Zapraszamy na spotkanie z  Agą Smektałą w Warszawie: 18-19 stycznia podczas imprezy Luxury Carnival oraz 20 marca na jej wykładzie „Zarządzanie marką luksusową”. Bilety do nabycia na ebilet.pl