PORSCHE 911 ÓSME WCIELENIE IKONY

Ósma generacja Porsche 911 zadebiutowała podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Od poprzednika jest jeszcze mocniejsza, jeszcze bardziej emocjonująca i jeszcze wydajniejsza, a przy tym oferuje rozbudowane funkcje cyfrowe. Ale pomimo tych wszystkich innowacji 911 wciąż pozostaje tym, czym było od zawsze: rasowym samochodem sportowym i pulsującym sercem Porsche. Ikoną.


Max Radke

Jednoznaczne przywiązanie do DNA designu Porsche, znacznie bardziej muskularny wygląd oraz 10,9-calowy ekran dotykowy w kabinie sprawiają, że nowe 911 jest ponadczasowe i nowoczesne zarazem. Inteligentne elementy sterowania oraz podwozia, a także innowacyjne systemy wspomagające łączą mistrzowską, bezkompromisową dynamikę, z której słynie ten klasyczny, tylnosilnikowy samochód sportowy, z wymogami cyfrowego świata.

GAMA NOWOŚCI

Nowa generacja sześciocylindrowych, turbodoładowanych silników typu bokser została zmodernizowana i jest teraz mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej – w modelach S osiąga moc 331 kW (450 KM). Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem nowo opracowanej ośmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej. Prędkości maksymalne nowego 911 wynoszą: 308 km/h dla wariantu Carrera S oraz 306 km/h dla czteronapędowej odmiany Carrera 4S. Gama nowości obejmuje tryb Porsche Wet – opracowany, aby jazda po mokrych drogach była jeszcze bezpieczniejsza, system Night Vision Assist z kamerą termowizyjną, a także wszechstronną łączność, która wykorzystuje inteligencję „roju”. 

Design karoserii wygląda znajomo, a jednak nie pozostawia wątpliwości, że powstał od nowa. Ósma generacja 911 jest szersza, bardziej zdecydowana i bardziej zaawansowana niż dotąd. Poszerzone nadkola skrywają duże koła z 20-calowymi obręczami z przodu i 21-calowymi z tyłu. Tylny pas wszystkich modeli jest zdominowany przez znacznie szerszy tylny spojler o zmiennym położeniu oraz elegancki, płynnie przebiegający pas świetlny. Za wyjątkiem przedniej i tylnej sekcji cała karoseria jest wykonana z aluminium.

NARODZINY LEGENDY

Legenda 911 narodziła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie. Jest 12 września 1963 r.: Porsche przedstawia gorąco oczekiwanego następcę 356 – samochodu sportowego, który 15 lat wcześniej w austriackim Gmünd rozpoczął historię tej marki. Pierwsze 911 – początkowo oferowane pod nazwą 901 – w ciągu 10 lat powstało w liczbie 111 995 egzemplarzy.

Dekadę później, w 1973 r., debiutuje mocno zmodernizowane 911 serii G. W topowym modelu producent samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen wykorzystuje silnik turbo i ocynkowane nadwozie, a po drodze, poza wprowadzoną wcześniej Targą, uzupełnia ofertę wersjami Cabriolet i Speedster. Do 1989 roku buduje 198 496 sztuk 911 serii G.

Jego następca, wewnętrznie określany jako typ 964, pojawia się na rynku w 1988 r. Już pierwsze warianty nowej generacji dowodzą, jak zaawansowana jest najnowsze 911: w wersji Carrera 4 po raz pierwszy otrzymuje napęd na obie osie, pierwotnie zaprojektowany dla sportowego samochodu o wysokich osiągach – modelu 959. W 1989 r. dołącza tylnonapędowa Carrera 2. Obok Coupé swój debiut świętują wówczas Cabriolet oraz Targa. Niezależnie od wersji, 964 miało sprawdzone nadwozie – nowe były jedynie zintegrowane zderzaki, ale kryło pod nim 85% nowo opracowanych części. Do października 1993 r. Porsche zbudowało 63 762 egzemplarze trzeciej
generacji 911.

911 NA CZAS KRYZYSU

Czwarta odsłona 911 – typ 993 – jest jedną z najbardziej pożądanych. Początkowo Porsche oferuje je tylko jako Coupé i Cabriolet. Targa debiutuje w 1995 r., i to w nowej postaci: zamiast zdejmowanego hardtopu ma niemal całkowicie przeszklony dach, sięgający aż do tylnej szyby. Rozdział silników chłodzonych powietrzem kończy się w 1998 r., po wyprodukowaniu 68 881 egzemplarzy typu 993.

Wraz z piątą generacją 911, od 1997 r., Porsche przestaje stosować jednostki chłodzone powietrzem. Firma boryka się z problemami finansowymi. Po 34 latach przestawia swoją ikonę w kompleksowo przebudowanej postaci – typ 996 stanowi największy „skręt” w drzewie genealogicznym 911. W ramach procesu, który rozpoczął się już od poprzednika, skupiono się na obniżeniu kosztów produkcji poprzez maksymalną kompatybilność części z innymi seriami modelowymi, takimi jak Boxster, a także m.in. na spełnieniu zaktualizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Produkcja 996 trwała do 2005 r. Z wynikiem 175 262 sprzedanych egzemplarzy model ten reprezentuje długo niedoceniany sukces w ponad 40-letniej historii 911.

POWIĘKSZENIE RODZINY

Od 2004 r., gdy zadebiutował typ 997, Porsche 911 ma więcej twarzy niż kiedykolwiek: klienci mogli wybierać pomiędzy Coupé, Targą, Cabrioletem a Speedsterem, napędem na tylne lub wszystkie koła, standardową albo poszerzoną karoserią, chłodzonymi cieczą silnikami z turbo lub bez, sportowymi odmianami GTS, GT2, GT2 RS i GT3 oraz dwoma modelami GT3 RS. Uwzględniając modele specjalne, gama obejmowała 24 warianty – uzupełnione szeroką paletą opcji personalizacji. Znajdując 213 004 nabywców, szósta generacja 911 po raz kolejny pobiła rekord produkcji.

Generacja 991, wprowadzona w 2011 r., reprezentuje najwyższy dotąd stopień rozwoju Porsche 911. Stanowi niezwykłe odzwierciedlenie przewodniego motywu producenta samochodów sportowych: dążenia do jak najlepszej wydajności. 991 wygląda na potężniejszą niż którakolwiek z poprzedniczek. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód sportowy Porsche, model skorzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder. 991 to także absolutny bestseller w historii ikony Porsche. Do 31 października 2018 r. powstało w liczbie 217 930 egzemplarzy. 

Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych „911”. Ósma generacja 911 z pewnością dopisze do tej historii kolejne złote głoski!

 

100
01/2019

Choć teoretycznie potrafi zbudować napęd okrętowy, to nie przepracował ani dnia w swoim zawodzie, gdyż postanowił, że jednak zostanie aktorem.