LESZEK MIAZGA ZROZUMIEĆ BIZNES KLIENTA

Ekspert w dziedzinie marketingu, aktywny działacz na rzecz samorządu gospodarczego na Pomorzu. Leszek Miazga ma powody do świętowania, ale też i do refleksji. Marka, którą stworzył, 2Pi Group, skończyła 10 lat, a Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, której jest wiceprezesem, również obchodzi swoje 10-lecie. 


Matylda Promień

Przełom roku to zawsze czas podsumowań, refleksji, ale też kreślenia planów na przyszłość. Ty tych powodów do podsumowań masz całe mnóstwo...

Jubileusze były dwa: marki 2Pi Group jako agencji reklamowej oraz Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza. 2Pi Group pojawia się pierwszy raz pod koniec 2003 roku. Wtedy wspólnie z kolegami założyliśmy spółkę i po pierwszych trzech miesiącach wdrożyliśmy innowacyjne oprogramowanie, które usprawniło pracę Sądu Okręgowego w Gdańsku. Pięć lat później marka 2Pi Group pojawiła się ponownie. Do nazwy byłem przywiązany tak, że rozwiązując i dzieląc firmę ze wspólnikami, zabrałem 2Pi Group ze sobą. Od tego czasu 2Pi funkcjonuje już jako agencja marketingowa. 2Pi Group to 10 lat pracy z różnorodnymi klientami na różnych polach marketingu i doradztwa biznesowego. Nasze usługi często wykraczają poza standardowe działania komunikacyjne, ale zawsze mają na celu napędzać biznes klienta! Z kolei jubileusz Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza to również 10 lat samorządu gospodarczego. Do zarządu Izby dołączyłem w 2010 roku. To ważny obszar mojego życia zawodowego. Izba to idealna platforma dla wielu inicjatyw gospodarczych, która pomaga napędzać pomorski biznes i służy całemu regionowi. 

Projektowanie i wdrażanie projektów informatycznych a prowadzenie agencji reklamowej to dość różnorodne doświadczenia.

Zdecydowanie mniej różnorodne, niż by się to na pozór wydawało. Dobra komunikacja to projekt, który angażuje różne środowiska interesariuszy, różnych członków naszego procesu komunikacyjnego na różnym etapie tworzenia i dyfuzji komunikatów. Dziś już nie ma prostych i uniwersalnych rozwiązań. Zmiany technologiczne i społeczne wymuszają na nas wszystkich znacznie więcej zaangażowania. Tylko sprawne, przekrojowe rozwiązania mają szanse odnieść sukces. Dlatego skuteczne i sprytne zarządzanie projektami będzie coraz bardziej w cenie. Doświadczenie z zarządzania szerokim portfelem projektów zdecydowanie procentuje.

Jak wygląda praca w agencji marketingowej?

Praca ta wymaga wszechstronnego doświadczenia nie tylko w branży kreatywnej. Doświadczenie biznesowe pomaga zrozumieć biznes klienta. Działania na rzecz naszych marek to stały proces doskonalenia. Swoim współpracownikom powtarzam, że połączenie pasji i pracy to jeden z sukcesów, które mogą osiągnąć w swoim życiu. Moja pasja zaczęła się gdy miałem 17 lat, od sportu i turystyki. Przekształciliśmy klub NEPTUN przy PTTK w niezależne stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą. To były początki z przedsiębiorczością, mój pierwszy zarząd. Połączenie pasji i pracy przenosi góry: stworzyliśmy naszą własną bazę noclegową i miejsce na imprezy integracyjne, obozy dla dzieci i dla firm. Miejsce wzorowaliśmy na nowoczesnych górskich schroniskach. Organizowaliśmy wtedy tak dziś popularne rajdy ekstremalne, m.in. znany ERnO HARPAGAN. Później przyszedł czas studiów i największy festiwal artystyczny młodzieży akademickiej FAMA. Produkcja koncertu finałowego była transmitowana live w TVP2! Zahaczyłem także o media: pracowałem w Dzienniku Akademickim i Dzienniku Bałtyckim. Zajmowałem się fotografią, organizowałem własne wystawy, opracowywałem projekty graficzne i marketingowe. Zawsze doskonale czułem się w przemyśle kreatywnym i zostało mi to do dzisiaj. 

Wspomniałeś o zarządzaniu projektami, swego czasu promowałeś project management na uczelniach i w przemyśle.

Przez 4 lata miałem przyjemność i zaszczyt reprezentować międzynarodową rodzinę International Project Management Association w ramach zarządu polskiej organizacji Project Management. Dało to 2Pi nowe możliwości, w tym wejście na ogólnopolski rynek reklamowy. Pojawiały się coraz bardziej różnorodne zadania, międzynarodowe projekty. Zaowocowało to nowymi kontaktami i cennymi doświadczeniami. 

Jak zmieniła się praca agencji w ostatnich 10 latach? Czym spowodowane są różnice?

Zmiany wynikają przede wszystkim ze zmian społecznych, gospodarczych i technologicznych. Te procesy zawsze mnie intrygowały i z przyjemnością je badałem. W marcu 2014 roku, wspólnie ze środowiskiem akademickim Trójmiasta, pod wodzą Rektora UG, profesora Jerzego Gwizdały, założyliśmy Pomorski Instytut Naukowy im. Prof. Brunona Synaka. Wspólnie z Prezesem Instytutu, profesorem Robertem Bębnem, współtworzyliśmy zarząd organizacji, której celem stały się badania marketingowe, ze szczególnym uwzględnieniem badań ruchu turystycznego oraz oddziaływania projektów infrastrukturalnych na interesariuszy. Jako 2Pi pracowaliśmy przy ciekawych projektach infrastrukturalnych, między innymi z: Kulczyk Investments, Energa, Lotos, Orlen, Pern, Ministerstwo Środowiska – gaz łupkowy, Ministerstwo Gospodarki, WFOŚiGW, NFOŚiGW i inne. 

Te projekty i marki robią ogromne wrażenie. Ale to też bardzo odpowiedzialne zadania...

Podczas pracy musimy zdawać sobie sprawę, że nasze działania, na przykład opracowana strategia marketingowa, wpływają na notowania spółki klienta na giełdzie. Z jednej strony jest to dla nas bardzo mobilizujące. Sprawia, że każdy ruch jest rozpatrywany w ramach wielu scenariuszy. Z drugiej strony, zdajemy sobie sprawę, że miliony euro dla jednych, to jak dziesiątki tysięcy dla drugich. Dlatego zawsze poważnie traktujemy projekty naszych klientów, bez względu na skalę. Analiza projektów z kilku perspektyw jest kluczowa. Nasi specjaliści wchodzą w rolę klienta i mają za zadanie wyprzedzać ruchy konsumentów czy interesariuszy. To sprawia, że marka 2Pi Group jest unikalna, właśnie poprzez więź pomiędzy zespołem a klientem. 

Wymieniasz wiele ciekawych, znanych i odpowiedzialnych marek. Z kim jeszcze współpracujecie? 

Współpracujemy z markami samochodów premium, pracujemy dla prestiżowych marek segmentu FMCG. Naszym Klientem jest między innymi gdańska marka BATYCKI, producent wykonywanej ręcznie ekskluzywnej galanterii skórzanej. Rozpoczęliśmy również przygodę z marką NATA. To historycznie ważna dla regionu marka, której prestiż czuć w wyjątkowej jakości wody źródlanej.  

Czym się różni praca w 2Pi od pracy w innych agencjach marketingowych?

Nasze biuro to przede wszystkim zespół ludzi, którzy są specjalistami w swoim zakresie. Nasi klienci chwalą sobie współpracę z nami. Uważam, że atmosfera pracy jest niezwykle ważna, a ja jestem szczęściarzem, że w swoim życiu prywatnym i zawodowym spotykam tak pozytywnych ludzi. Nasza działalność podzielona jest na 5 obszarów: MEDIA, ACTION, ONLINE, OOH, CSR.

Media to...

To projekty kreatywne, koncepcje marketingowe, branding, design, kompletne kampanie reklamowe. Wygraliśmy kilka konkursów, otrzymaliśmy szereg nagród za działania w tym obszarze w kraju i za granicą. Zrealizowaliśmy również z sukcesem wiele projektów PR-owych. ACTION to zespół zajmujący się eventami, akcjami ambientowymi, działaniami prosprzedażowymi. Bardzo kreatywny i spektakularny dział. Tutaj każde spotkanie staje się wydarzeniem. Dużo swojej energii wnieśliśmy do Lechii Gdańsk. Pracujemy również z Treflem Gdańsk i Treflem Sopot. ONLINE to kampanie internetowe, sieć reklamowa AdWords, media społecznościowe. Jesteśmy bardzo mocni w tym obszarze. Wyniki w Internecie mierzy się bardzo dokładnie, dzięki czemu klient doskonale potrafi sprawdzić naszą skuteczność.

A co kryje się pod OOH?

Out of Home to bardzo ciekawy obszar reklamy zewnętrznej, mamy własne lokalizacje i nośniki reklamowe. Od 2006 roku, dzięki naszej działalności kilkadziesiąt budynków i zabytków zyskało zupełnie nowy blask. Współpracujemy w tym obszarze z konserwatorem zabytków oraz samorządami. 

W każdym biznesie niezwykle ważnym aspektem jest jego społeczna odpowiedzialność.

Zdecydowanie tak. W zakresie CSR wspieramy wiele organizacji pozarządowych, prowadzimy własny inkubator przedsiębiorczości w Kościerzynie, szkolimy i upowszechniamy wiedzę na temat podmiotów ekonomii społecznej. Aktualnie jestem członkiem 2 komisji, które przyznają granty w ramach Funduszu Inicjowania Rozwoju UP Foundation oraz funduszu INNaczej Innowacje Społeczne. Pracowaliśmy również w obszarze CSR dla największych firm w kraju. Za innowacyjną, partycypacyjną kampanię na temat Gazu Łupkowego, po audycie Deloitte, otrzymaliśmy pierwszą  nagrodę od Wicepremiera i Ministra Gospodarki RP.

Jak widzisz 2Pi Group w przyszłości?

To my tworzymy przyszłość i jesteśmy odpowiedzialni za to, co nas spotyka. Na rzeczywistość nie należy się obrażać, należy ją zmieniać. Podobnie nasza marka, cały czas ewoluuje i doskonali się. Świat wirtualny na dobre wkroczył do naszego życia. Będziemy nieprzerwanie inwestować w obszar online. Kluczem jest zrozumienie sytuacji i biznesu klienta. Pomaga w tym działalność w funduszu pożyczkowym Pomorze Przyszłości, są to środki UE na prace B+R. Od tego roku dołączył również inwestycyjny fundusz kapitałowy, którym również mam przyjemność zarządzać. To wszystko pozwala mi spojrzeć na nasze środowisko gospodarcze szerzej, ale i dokładniej. Chętnie dzielę się tymi kompetencjami na rzecz naszych klientów. Powiązane i wspierające się działania na różnych polach komunikacji i biznesu to przyszłość i gwarancja sukcesu!

2Pi Group 

Gdańsk, ul. Jaśkowa Dolina 9/6.  |  tel: 58 741 86 89

www.2pi.media

 

100
01/2019

Choć teoretycznie potrafi zbudować napęd okrętowy, to nie przepracował ani dnia w swoim zawodzie, gdyż postanowił, że jednak zostanie aktorem.