Porsche tworzyło i dalej będzie tworzyć historię aut sportowych. Choć wielu pewnie będzie tęsknić do spalinowych silników, to elektryki także w pełni udowadniają, że są rasowymi autami sportowymi, a wkrótce będą uczestnikami wyścigów – mówi Paweł Chałupka, Dyrektor Zarządzający Porsche Centrum Sopot Lellek.

Czy „elektryk” może być rasowy?

Oczywiście, a jeśli pragniemy dodatkowo uzyskać rasowy dźwięk możemy skorzystać z dodatkowej opcji w konfiguratorze pod nazwą ,,Sportowy dźwięk silnika Porsche Electric Sport Sound”. Co najlepsze Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S przyspiesza do 100 km/h w 2,9 s. Warto przetestować wszystkie możliwości jakie daje nam w pełni elektryczne Porsche Taycan.

No tak, przyśpieszenie to faktycznie wielki atut elektryków. Tym pan przekonuje swoich klientów, by wsiedli do elektrycznego Porsche? Mówimy o typowo sportowych modelach.

Nie określiłbym tego jako przekonywanie klienta, a zaproszenie do sprawdzenia możliwości samochodu elektrycznego Porsche Taycan. Wielu klientów nie miało jeszcze okazji go przetestować. I być może faktycznie zrodziło się takie przekonanie, że samochód elektryczny nie może być sportowy. Całkowicie się z tym nie zgadzam. Już niebawem samochody elektryczne będą brały udział w międzynarodowych wyścigach. Zawsze zachęcam, by usiąść za kierownicą Taycan i sprawdzić jego możliwości, a dopiero wtedy porozmawiać o odczuciach lub ewentualnie o jakichkolwiek wątpliwościach. Jeśli chodzi o potrzeby - każdy z nas ma inne. Mamy różne modele samochodów elektrycznych Porsche Taycan, więc dobieramy taki model, aby spełnił wszystkie oczekiwania klienta.

Są jeszcze inne czynniki jak np. cała otoczka kulturowa wybudowana wokół silników spalinowych. Są przecież ludzie, którzy lubią sam zapach benzyny. A Porsche jest ważną częścią legendy, wyścigowo – spalinowej historii, jak chociażby Le Mans 24. Jak reagują fani marki, klienci?

Porsche tworzyło historię i nadal to kontynuujemy, a jednocześnie tworzymy postęp, bo rozwijamy motoryzację.

To naturalne, że będą zwolennicy, jak i przeciwnicy. Takie są skutki uboczne każdych zmian, a każdy ma prawo do wyrażenia własnej opinii. Natomiast tak jak wspomniałem wcześniej, najlepiej zacząć od przetestowania samochodu elektrycznego Porsche Taycan. Wtedy możemy rozmawiać o obiektywnych opiniach. Dodam, że wielu klientów zmieniło zdanie odkąd poznali ten samochód.

To pociągnę jeszcze wątek nostalgiczny. Porsche wystąpiło w niezliczonej liczbie kultowych filmów, jeździł nim Gliniarz z Beverly Hills, czy też Hank Mood w Californication. Pojawił się w w Top Gun i co ciekawe, nie tylko pierwszej części z lat 80., ale i tej najnowszej Top Gun Maverick. Nie elektryk, ale model 911 s z 1973 roku. Tęsknota jest.

Trudno się dziwić, to legenda. I dalej trwa, a nasi klienci nadal mają możliwość skonfigurować Porsche 911. Oprócz tego również mogą skorzystać ze sprawdzonej oferty Porsche Approved i znaleźć nietuzinkowy samochód używany Porsche dostępny z gwarancją Porsche Approved.

To wciąż pionierskie czasy dla elektryków, co widać po ich zasięgu. Wciąż jest mały i niepewny, bo wystarczy włączyć klimatyzację lub będzie mróz i już się zmniejsza. Jak wypada tutaj Porsche?

Tak, to pionierskie czasy, stąd faktycznie klienci skupiają się nad zasięgiem, bo jeżeli chodzi o pozostałe kwestie to auta elektryczne mają już przewagi nad spalinowymi - niebywałe osiągi oraz zadowolenie z jazdy. Co do zasięgu - w przypadku aut typowo sportowych z silnikami spalinowymi, które mają duże pojemności i dużą moc, a przez to spore spalanie – to tutaj zasięg elektryków wcale nie jest znacznie mniejszy, a wręcz podobny.

Możemy więc już pojechać w podróż elektrykiem bez obaw? Jest jeszcze kwestia infrastruktury. Użytkownicy elektryków posiadający własne domy jakoś sobie poradzą. Mieszkańcy osiedli już gorzej, o turystach nie wspominając. W Sopocie jest tylko kilka stacji ładowania samochodów elektrycznych, a mówimy przecież o mieście gdzie w sezonie liczba turystów przewyższa liczbę mieszkańców.

Zasięgi samochodów elektrycznych są coraz wyższe, a infrastruktura powiększa się. Przy planowaniu dłuższej trasy można sprawdzić na mapie gdzie znajdują się ładowarki dla samochodów elektrycznych. Czas ładowania prądem stałym (DC) z maksymalną mocą ładowania (od 5% do 80%) wynosi 22 minuty. Stworzyliśmy również program Porsche Destination Charging i pracujemy nad tym, aby ładowarki znalazły się również w nietuzinkowym miejscach w których turyści nadal lubią spędzać czas. Porsche Charging Service jest dostępny już w Polsce i pozwala na prosty dostęp do ponad 360 tysięcy publicznych punktów ładowania w Europie – wszystko za pomocą jednej aplikacji. Od 17 kwietnia jest już oficjalnie dostępna również w Polsce. Z PCS można korzystać m.in. na stacjach ładowania Porsche Turbo Charger, w sieci Ionity, a także Greenway. Dostępne punkty ładowania widoczne są w aplikacji My Porsche.

Elektryk rozwiąże nam temat emisji CO2. Pozostaje jeszcze kwestia śladu węglowego. Jak na tym tle wypada w porównaniu z napędem spalinowym?

Tutaj nie ma wielkiego zaskoczenia. Według ogólnych raportu tylko pojazdy elektryczne i wodorowe są w stanie doprowadzić do wyraźnej redukcji emisji gazów cieplarnianych jak i śladu węglowego w najbliższych

latach.

Z pewnością wielu waszych klientów, ale mieszkańców Sopotu zauważyło zmianę lokalizacji salonu. Co się za nią kryje?

Tak, obecnie mieścimy się tymczasowo przy Al. Niepodległości 637, gdyż w miejscu wszystkim znanym czyli przy al. Niepodległości 956 rozpoczęła się budowa zupełnie nowego salonu. Więcej szczegółów ogłosimy niebawem.

Paweł Chałupka

Dyrektor zarządzający Porsche Centrum Sopot Lellek