20 startupów pozytywnego wpływu powalczy o główną nagrodę w tegorocznej, jubileuszowej edycji konkursu Startup Contest. Do wygrania jest 30 tys. euro w gotówce, a przede wszystkim możliwość pozyskania kapitału od międzynarodowych inwestorów. Rozstrzygnięcie nastąpi podczas konferencji Infoshare, nad którą patronat objął Biznes Prestiż.
Choć zgłoszeń było znacznie więcej to właśnie ta dwudziestka dostała szansę na walkę o główną nagrodę. Najwięcej, bo aż 7 podmiotów jest z Polski, po 2 Holandii, Belgi i Wielkiej Brytanii, a po jednym z Hiszpanii, Estonii, Francji, Włoch, Danii, Turcji i Brazylii. Tegoroczna edycja konkursu jest dedykowana rozwiązaniom Tech4Good, stąd wpłynęły zgłoszenia od startupów pozytywnego wpływu z różnych branż: technologii, zrównoważonego rozwoju, edukacji i zdrowia, czyli tych, które działają na rzecz dobra społecznego i środowiska.
– Tegoroczne zgłoszenia to przegląd realnych rozwiązań dla wyzwań, z którymi mierzy się świat. Mamy m.in. startupy wykorzystujące AI do walki ze skutkami kataklizmów typu susza, rozwiązujące problemy z dostępnością do zasobów energetycznych i naturalnych czy ułatwiające dostęp do opieki zdrowotnej. Nowym, silnym trendem, są produkty analityczne dla biznesu, wspierające realizację celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju – podsumowuje Agnieszka Meller, Head of Startup Relations w Infoshare.
4 tysięcy startupów
Infoshare Startup Contest, bo tak się nazywa konkurs trwa już od 2014 roku. W trakcie 9 edycji udział w nim wzięło ponad 4 tys. startupów. Do pierwszego naboru zgłosiło się 100 projektów, by podczas ostatnich edycji dojść do poziomu zgłoszeń 500 rocznie. Co ważne wielu zwycięzców z poprzednich lat odniosło sukcesy.
Konkurs podzielony jest na etapy. W pierwszym zainteresowane podmioty zgłaszają swój akces i prezentację, tzw. pitch deck. Po zamknięciu zgłoszeń następuje weryfikacja pod kątem zgodności z wymaganiami konkursu, a następnie ocena potencjału biznesowego kandydatów. Dzięki temu wyłaniane jest 20 podmiotów, które otrzymują wejściówki na Infoshare, a tym samym trafiają do półfinału.
Mentorzy i inwestorzy
Kolejne etapy rozgrywają się już podczas Infoshare. Każdy startup ma 5 minut, by pokazać się na żywo przed jury konkursu i inwestorami. Do finału przechodzi 5 podmiotów. Tam czas na prezentację wynosi już tylko 3 minuty, a kolejne 2 to odpowiedzi na pytania jury.
W jury zasiadają inwestorzy, przedstawiciele Venture Capitals, a także organizatorzy konferencji. W tegorocznym składzie pojawi się m.in. Valeri Petrov z Eleven Ventures, Esat Acar z 500 Emerging Europe, czy też Monika Synoradzka z SpeedUp Venture Capital Group. Łączna pula nagród pieniężnych wynosi 30 tys. euro w gotówce, którą ufundowało miasto Gdańsk. Zwycięzca dostanie 20 tys. euro, zdobywca drugiego miejsca 7 tys., a trzeciego – 3 tys.
To jednak nie wszystko. Zwycięzcy wezmą też udział VII edycji InCredibles, programie akceleracyjnym Sebastiana Kulczyka. To program mentoringowy dla młodych przedsiębiorców. Do grona InCredibles należy już ponad 50 spółek, w tym m.in. SunRoof Technology, Infermedica, Therapify, a także FibriTech - uczestnicy Startup Contest z 2021 r. Program InCredibles to kilka miesięcy zindywidualizowanego, bezpłatnego wsparcia przez polskich i zagranicznych mentorów – uznanych founderów, inwestorów, doradców i specjalistów z zakresu m.in. zarządzania, sprzedaży i marketingu, strategii, komunikacji, finansowania oraz HR.
- Dzielimy się nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale też sprawdzonymi kontaktami – mówi Sebastian Kulczyk. - W ciągu kilku lat stworzyliśmy sieć mentorów, centrów kompetencji, organizacji branżowych i funduszy venture capital, która stała się unikatową platformą wsparcia oraz rozwoju dla młodych liderów przedsiębiorczości. W tym roku znowu stawiamy na tych, którym nie jest wszystko jedno jak, i z kim robią biznes.
Pokaż się w Startup Expo
Kolejna korzyść - wszyscy półfinaliści Startup Contets oraz wybrane startupy nie biorące udziału w konkursie będą mogły się pokazać w Startup Expo. To specjalna przestrzeń w trakcie Infoshare, gdzie młode firmy będą mogły indywidualnie pokazywać swoje produkty lub usługi zainteresowanym inwestorom. W tym roku udział w konferencji potwierdzili m.in inwestorzy, związani z Andreessen Horowitz, 10X Founders i Flashpoint VC czy 500 Emerging Europe.
Spotkania będą umawiane za pomocą dedykowanej aplikacji do matchmakingu, a ich uczestnicy spotkają się albo osobiście podczas konferencji albo on line. W trakcie poprzedniej konferencji odbyło się ponad 1500 spotkań, a ponad 80% startupów stwierdziło, że właśnie na Infoshare spotkało potencjalnego inwestora i rozpoczęło rozmowy o partnerstwie.