BMW X3 POGROMCA MIEJSKIEJ DŻUNGLI

O BMW X3 można powiedzieć, że jest jak wino. Im dłużej trwa  jego historia, tym bardziej dojrzewa i szlachetnieje.  Najnowszy model to już wytrawny trunek.

Historia BMW X3 ma już 14 lat. Pierwsza seria tego modelu powstała jako mniejsza wersja X5. Nie podzieliła jednak zachwytów jakimi wtedy darzono większą siostrę – nieco mała, kanciaste kształty, trochę surowa. Niemniej, X3 znalazł swoich fanów wśród tych, dla których „piątka” była albo za wielka, albo za droga, albo to i to. 

BAWARSKA EWOLUCJA 

W 2010 roku Bawarczycy wypuścili drugą generację, by wkrótce dokonać faceliftingu. X3 zyskała na urodzie. Zresztą nie miała wyjścia. Świat miejskich SUV-ów zmieniał się błyskawicznie. Nie było koncernu, który by nie próbował go zdobyć. Koło BMW X3 nagle wyrosły znacznie tańsi, niżej pozycjonowani, ale za to udani konkurenci - VW Tiquan, czy też sportowo wyglądająca Kuga koncernu Ford – mocno promowana swego czasu na alpejskich stokach, czy kajtowych spotach. Nie wspominając o Audi Q3. 

MOCNA ODPOWIEDŹ BMW

BMW musiało więc dać mocną odpowiedź. Tegoroczna, trzecia już generacja X3 to model dojrzały i wypieszczony. A przede wszystkim większy od poprzedników. Od pierwszej generacji dzieli go 4,9 cm długości i 3,8 cm długości. Sylwetka wyszlachetniała czyniąc z X3 miejski SUV o sportowym wyglądzie. Tak jak na BMW przystało. 

Z salonu BMW Zdunek w Gdyni odebraliśmy do BMW X3 xDrive w wersji xLine, z dwulitrowym silnikiem diesla. 190-konna jednostka o momencie obrotowym 400 Nm sprawnie rozpędza samochód, pozwalając na dynamiczną jazdę. Oczywiście nie bez znaczenia jest tutaj ośmiostopniowa skrzynia biegów – jak to w BMW jest standardem – doskonale zgrana z motorem. 

Dzięki temu sprawnie poruszamy się w miejskiej dżungli. Nie jest to jednak jednostka napędowa dla szukających wrażeń typowych w BMW. Ci powinni się raczej zdecydować na trzylitrowego diesla o mocy 265 KM i momencie 630 Nm, albo pomyśleć o wersji benzynowej. O wersji M nie wspominając.

PLUSY MINUSY

Tak jak całe auto urosło także wnętrze. Pośrodku deski rozdzielczej rzuca się w oczy wielki ekran multimedialny – jakby został przyczepiony do deski. To ogólna tendencja BMW, które zmieniło położenie ekranów. W poprzednich modelach były one wbudowane w środek deski. Teraz są większe, wyżej położone, dzięki czemu lepiej widać zawartość, a przede wszystkim łatwiej przekierować wzrok odrywając oczy od trasy. Minus? Dla niektórych względy estetyczne. Stojący ekran przypomina nieco mały monitor przyczepiony do deski. Można go schować? Zamknąć? Nic z tego. To stałe rozwiązanie.

KOMFORT I WYGODA

Poza tym niuansem wnętrze zdecydowanie wypiękniało. Opisywane xLine to jasne skóry, wykończenia z aluminium, duży dach panoramiczny, stosunkowo dużo miejsca – nie tylko dla kierowcy i przedniego pasażera, ale także dla osób z tyłu. Właśnie komfort podróżowania z tyłu to najczęstszy problem małych, miejskich SUV-ów. Nowe X3 radzi sobie z tym naprawdę nieźle, mogą w nim komfortowo podróżować 4 osoby, a całkiem wygodnie 5.

Trudno jest jednoznacznie określić do kogo głównie kierowane jest nowe X3. Mimo  napędu na 4 koła i podwyższonego zawieszenia – tutaj BMW chwali się całkiem spory prześwitem 204 mm i głębokością brodzenia 500 mm – powiedzmy wprost, że nie jest to auto do szaleństw w terenie. Niemniej, jego cechy terenowe mogą być niezwykle przydatne. Gdzie? W miejskiej dżungli. 

W TRASĘ!

W BMW X3 nie trzeba obawiać się o wysokie krawężniki, dziury w jezdni, błoto albo zasypane śniegiem miejsca do parkowania. Wjedzie wszędzie, wyjedzie również i do tego jeszcze powie jak to zrobić – dzięki systemowi kamer 360 widzimy praktycznie cały obszar dookoła samochodu. A potem już tylko wystarczy spojrzeć na wyświetlacz head-up i w trasę!

Ceny nowego BMW X3 startują od 199.100 zł – tyle trzeba zapłacić za bazową wersję testowanego przez nas dwulitrowego diesla. Diesel trzylitrowy w konfiguracji M Sport to wydatek minimum 299.800 zł. Z kolei 314.900 zł trzeba zapłacić za benzynową odmianę M340i o mocy 360 KM. Powyższe kwoty oczywiście mogą być większe, wszak personalizacja kusi. 

 

BMW X3

Testowany model: 

BMW X3 xDrive 2.0 D, wersja xLine

Pojemność silnika:

1995 cm3

Moc: 

140 kW (190 KM)

Moment obrotowy: 

400 Nm

Cena opisywanego modelu: 

230 892 zł netto

Diler:  

BMW Zdunek

 

87
12/2017

Pesymista zawsze narzeka na wiatr. Optymista oczekuje, że ten szybko się zmieni, pozwalając pójść z prądem w obranym kierunku.