BMW X4: Przyjemność z jazdy 
w każdych warunkach

Krzysztof Nowosielski

SUV w stylu coupe? BMW już raz pokazało, że jest to możliwe, a model X6 okazał się rynkowym przebojem. Bawarski producent postanowił pójść utartą już ścieżką i stworzył model podobny, tyle że o rozmiar mniejszy. BMW X4 to zgrabne, ładne i zadziorne auto. Szczególnie z dwulitrowym "benzyniakiem" o mocy 245 KM. 

Takie właśnie auto mieliśmy okazję przetestować dzięki gdańskiemu dilerowi BMW Bawaria Motors. Wystarczy nacisnąć pedał gazu, aby BMW X4 znalazło się w swoim żywiole. 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic pozwala w pełni wykorzystać potencjał silnika - BMW X4 xDrive28i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s. Przy dużych prędkościach dodatkowe ósme przełożenie obniża obroty, a tym samym także zużycie paliwa i poziom hałasu silnika. 

Silnik potrafi być spokojny i delikatny, majestatycznie i spokojnie rozpędzać samochód, ale potrafi też kręcić się do 7000 obr/min i pokazać sportowy charakter. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik doskonale pracuje w każdym zakresie obrotów, co niewątpliwie jest zasługą technologii Twin Scroll.

Inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive zapewnia doskonałą trakcję. W ułamku sekundy xDrive zmienia adekwatnie do sytuacji rozdział siły napędu na obie osie, gwarantując optymalną przyczepność kół do podłoża. Dynamiczna kontrola amortyzatorów i jej tryby Comfort, Sport i Sport+ umożliwia indywidualny wybór właściwości jezdnych. Szeroki rozstaw kół BMW X4 i jego pięciowahaczowa oś tylna umożliwiają ponadto duże prędkości na zakrętach przy niewielkich przechyłach karoserii.

Ponadto samochód wyposażony jest standardowo w adaptacyjny sportowy układ kierowniczy i układ Performance Control, który odpowiednio rozdziela na zakrętach napęd i siłę hamowania na poszczególne koła. Można powiedzieć, że samochód „wkręca się” w zakręt, co zwiększa bezpieczeństwo i dynamikę jazdy. Przełącznik właściwości jezdnych umożliwia wybór trybu Comfort ze standardowymi ustawieniami silnika i skrzyni biegów, ekonomicznego trybu ECO PRO lub trybu Sport umożliwiającego jeszcze bardziej dynamiczną jazdę. 

Jak przystało na samochód z segmentu premium BMW X4 wyposażony jest w szereg systemów asystujących kierowcy, obejmujących działające na bazie kamery funkcje ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, funkcję ostrzegania przed kolizją, ostrzeganie przed pieszymi z miejską funkcją hamowania. Wygląd każdego samochodu to rzecz gustu. Nam jednak sylwetka BMW X4 wyjątkowo się podoba. Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że jest to designerskie dzieło sztuki - piękna linia nadwozia, styl, charakter, wysublimowana estetyka wnętrza. 

Testowany egzemplarz został wyceniony przez Bawaria Motors na 212 tys. zł brutto. Na pokładzie m.in. pakiet aerodynamiczny M, skórzana, sportowa kierownica M, 19'calowe felgi, sportowe, ogrzewane fotele skórzane, zestaw HiFi Harman Kardon, kamera cofania, reflektory biksenonowe, sportowa automatyczna skrzynia biegów i funkcja auto start stop.