Fruwający
katamaran

Podczas Cannes Yachting Festival 2014 Sunreef Yachts przedstawiło niezwykły projekt pierwszych na świecie płatów nośnych zamontowanych w 40 stopowym luksusowym, otwartym katamaranie motorowym. To kolejna innowacja ze stoczni Sunreef, która ma zrewolucjonizować rynek luksusowych jachtów. O tym wyjątkowym systemie rozmawiamy z autorem projektu, inżynierem Grzegorz Władzińskim z biura konstrukcyjnego Sunreef Yachts. 


Matylda Promień

Jednostki posiadające płaty nośne zamontowane pod kadłubem poruszają się znacznie szybciej ponieważ kadłuby nie muszą pokonywać oporu wody, a poruszają się ponad nią. Jak dokładnie funkcjonuje ten system?

Na początku łódź wyposażona w system porusza się standardowo, lecz wraz ze zwiększeniem prędkości wzrasta siła nośna działająca na płaty, co powoduje wyniesienie kadłuba ponad linię wody. Ponadto przy dużej prędkości cały kadłub znajduje się ponad powierzchnią, natrafiając na znacznie mniejszy opór ze strony rzadszego niż woda powietrza. Statek porusza się więc szybciej wykorzystując do tego mniejszą moc napędu. Charakterystyka geometryczna dwukadłubowców zapewnia dużo lepszą stabilność poprzeczną niż u jednokadłubowców, więc zastosowanie płatów nośnych na katamaranach daje szeroki wachlarz korzyści, a pasażerowie znacznie bardziej komfortowo czują się na pokładzie podczas podróży. Zaznaczyć jednak trzeba, że prowadzenie takiej jednostki wymaga od skippera większego doświadczenia i, aby mógł on bezpiecznie prowadzić jednostkę, musi nabyć odpowiednie umiejętności.

Podczas Cannes Yachting Festival 2014 stocznia Sunreef Yachts zaprezentowała koncept pierwszego na świecie systemu płatów nośnych (system hydrofoil) dla luksusowych katamaranów. Pracował pan nad tym projektem długi czas. Czy sądzi pan, że to rozwiązanie zrewolucjonizuje rynek jednostek motorowych? I jaka przyszłość czeka wodoloty?

Wodoloty odrodziły się w pewnym sensie na nowo. Dowodem na to jest choćby wielka fascynacja nimi podczas America’s Cup. Widok jednostek lecących nad wodą jest na tyle efektowny, że zdecydowano, że warto kolejny raz obejrzeć tak widowiskową rywalizację. Jestem więc przekonany, że i nasz koncept jest dużym wydarzeniem w branży. To pionierski projekt bardzo luksusowego katamaranu wzbogaconego o wspomniany system. Obecnie pracujemy nad jego realizacją. Oprócz rekreacyjnych łodzi luksusowych widzę także przyszłość wodolotów jako szybkie i komfortowe promy pasażerskie, łodzie patrolowe i ratunkowe oraz jednostki  specjalnego przeznaczenia.

Czym różni się kadłub w jednostce, w której będzie zamontowany system? Z czego skonstruowane są płaty?

Nasz kadłub jest dostosowany do zamontowania systemu chowanych płatów nośnych. Posiada odpowiednie parametry geometryczne, czyli m.in. specjalnie zaprojektowaną linię dna i kształt wrężnic oraz parametry hydrodynamiczne, które mają bardzo duży wpływ na ogólną sprawność wodolotu. W celu zmniejszenia stopnia skomplikowania układu i poprawienia stabilności jednostki zastosowaliśmy płaty nośne w układzie „V” (free surface-piercing foil system). Dodam, że w naszym projekcie płaty są chowane w specjalnie wyprofilowane „kieszenie” w kadłubie, co jest bardziej korzystne dla walorów estetycznych luksusowego produktu oraz właściwości hydrodynamicznych, kiedy jacht porusza się w trybie wypornościowym, a nie jako wodolot. Co do samych płatów to myślimy o zastosowaniu zarówno stali nierdzewnej o podwyższonej wytrzymałości oraz kompozytów. 

Na razie stworzyliście projekt zamontowania płatów nośnych na katamaranie motorowym Sunreef 40H. Czy jest w planie użycie systemu również na innych/większych jednostkach ?

Rozpoczęliśmy pracę nad 40-stopowym luksusowym katamaranem. Jest to nasz pierwszy model tego typu, więc koncentrujemy się głównie nad jego udoskonalaniem, ale mogę powiedzieć, że już powoli myślimy o jachcie 60- i 80-stopowym.

Jaką prędkość będzie uzyskiwać jednostka 40-stopowa z takim systemem?

Na etapie konstrukcyjnym zakładamy, że jednostka osiągnie prędkość  nawet 70 węzłów. Przy takiej prędkości jednostka dosłownie będzie się unosić nad wodą. To będzie pierwszy krok ku rewolucji w świecie luksusowego jachtingu. Jeszcze w tym roku pokażemy prototyp.

 

Polecane artykuły

nic
53
02/2015

Charakterystyczna burza blond loków okala dziewczęcą buzię. Drobną sylwetkę rozsadza wulkan energii. Trudno na Karolinę Trębacz nie zwrócić uwagi.