Mały, ale drapieżny – tak w skrócie można określić nowego Peugeota 2008. Ma atrakcyjny, dynamiczny design, dostarcza emocjonujących wrażeń zza kierownicy, a w wydaniu elektrycznym jest  ekologiczny i budżetowy. Do naszej redakcji na weekendowy test przyjechał crossover z lwimi kłami – Peugeot e2008 od dealera Peugeot Zdunek.  

2008 to przedstawiciel nowej, udanej i bardzo pozytywnie przyjętej na rynku linii stylistycznej, którą Peugeot zaprezentował już w modelach 508 i 208. Ten stosunkowo nieduży, miejski pojazd okazuje się wyjątkowo uniwersalny, a jak na swój segment – także całkiem dzielny poza asfaltowymi drogami. Mały, uterenowiony lew czaruje oryginalną stylistyką i zachwyca sposobem prowadzenia.

Uwagę przyciągają tradycyjne już dla Peugeota reflektory LED w stylu kłów lwa. Warto też zauważyć przetłoczenia na karoserii w kształcie trójkątów, które wiodą przez całą długość linii bocznej. Nadwozie liczy 4,3 metra długości, i jest to aż o 15 cm więcej niż u poprzednika.

Również wnętrze 2008 jest wyjątkowo nowoczesne i awangardowe. Za kierownicą jest wygodnie, a co więcej ma się nieoparte poczucie „otulenia” kokpitem. Podobnie było w modelu 208, jednak tam było zbyt ciasno – tutaj jest w sam raz. Daje to poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Nie jest to zresztą zaskoczeniem, bo francuskie samochody słyną z tego, że ich komfort jazdy jest o klasę wyższy niż konkurentów.

W czasie jazdy 2008 prezentuje się z najlepszej możliwej strony! Zarówno na asfalcie – pewnością i precyzją prowadzenia, jak i poza utwardzonymi szlakami, 2008 daje komfort psychiczny. Zawieszenie jest sprężyste, jego praca dobrze wytłumiona i wygłuszona, a do tego samochód bardzo dobrze trzyma się drogi. 

Do napędu wykorzystywana jest elektryczna jednostka, która służy także innym modelom z rodziny PSA. Agregat generuje ekwiwalent 136 koni mechanicznych i dostarcza 260 Nm momentu obrotowego. Wystarcza to do przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 8.1 sekundy i pozwala podróżować z prędkością 150 km/h.

Pozytywnie zaskakuje także zasięg. Nasz test udowodnił, że wprawdzie deklarowane przez producenta 320 kilometrów wymaga dużej dozy cierpliwości i samozaparcia, to jednak osiągnięcie 280-300 kilometrów jest realne, i to przy mieszanym trybie jazdy. Pełne ładowanie z wallbox’a trwa nieco ponad 5 godzin, a z szybkiej ładowarki ten czas skraca się do 30 minut. Prezentowany model wyceniony jest na 158 000 zł.

Peugeot Zdunek jest nowym dealerem Peugeot na mapie Trójmiasta. Salon i serwis Peugeota zlokalizowane są w Gdańsku w kompleksie przy al. Grunwaldzkiej 295.