Jaki może być design: estetyczny, funkcjonalny czy odpowiedzialny? Na to pytanie odpowiedzieli prelegenci podczas kolejnego Wieczoru DeLuxe organizowanego przez firmę MS Group, wydawcę magazynu Prestiż. Podczas wieczoru odbyła się też prezentacja nowego czasopisma Linia dotykającego sztuki, architektury i designu!

Świadomość roli designu stale rośnie, a zmiany we współczesnym świecie powodują, że design sam w sobie staje się znaczącym czynnikiem. Steve Jobs, podkreślał, że „nie chodzi o to jak przedmiot wygląda, ale jak działa”. Coraz więcej uwagi poświęca się na to, by kreowane przestrzenie czy przedmioty były nie tylko funkcjonalne, ale także ciekawe, intrygujące, piękne i inspirujące do zmian. Ma to znaczenie zarówno w przestrzeniach naszych domów, jak i w każdej sferze życia, która nas otacza. Podczas październikowego Wieczoru DeLuxe, doświadczeni prelegenci w pełni uświadomili gościom, jak ważną rolę w naszym życiu pełni właśnie design.

MOC DODATKÓW

Tym razem podczas kolejnego spotkania DeLuxe, uczestnicy poszerzyli wiedzę na temat designu w życiu codziennym, zarówno w przestrzeni prywatnej, jak i publicznej. O tej pierwszej opowiadała blogerka Paulina Jamborowicz (deer.home), reprezentująca kameralną Galerię Klif z Gdyni, która przedstawiła jak w prosty sposób stworzyć ciepło i bezpieczeństwo w domu, a jednocześnie wykreować w nim piękno i funkcjonalność. W zestawieniu nie zabrakło nowoczesnych i stylowych mebli, unikatowych ozdób i rozmaitych dodatków, które tak naprawdę małym kosztem mogą wprowadzić prawdziwą sztukę w domowe przestrzenie. Inspiracją tej podróży były wyjątkowe salony wyposażenia i dekoracji wnętrz z Galerii Klif, jak chociażby: Miloo Home, Spensen, Home&You, BBhome, Duka, Premium Home, JMB Design Home czy wkrótce otwierający się salon Tempur.

Kolejnym prelegentem była Katarzyna Dobek Leszczuk, prezes firmy Eurodom, która przedstawiła trendy na rok 2020 i wskazała na jeden, który rozwija się w bardzo dużym tempie, mianowicie - nurt naturalistyczny, czyli powrót do natury. W swojej prezentacji opowiedziała o tym w kontekście dodatku w postaci dywanu!

- Dziś dywan jest ważnym dodatkiem we wnętrzu i pełni w pomieszczeniach przeróżne role - mówi Katarzyna Dobek Leszczuk. - Z jednej strony podnosi komfort funkcjonowania poprzez izolację termiczną i akustyczną, a z drugiej przede wszystkim jest dekoracją i dopełnieniem wnętrza. 

Jeżeli mowa o trendach, to w projektach dywanów przeważają łagodne kolory oraz spokojne, botaniczne wzory, które mają wyciszać wnętrza. W 2020 roku będą dominowały trzy style: always chic, czyli tradycyjne wzory w nowoczesnym wydaniu, urban design, gdzie geometria dywanów idealnie komponuje się z loftowymi przestrzeniami oraz new art, czyli styl wzorów
tapetowych.

OKIEM PORSCHE 

W szybkim tempie codziennego życia, design w przestrzeniach domowych ukierunkowany jest głównie na wyciszenie i powrót do natury. Jak natomiast widziany jest on przez producentów samochodów? Wbrew pozorom to właśnie samochody tworzą nam na co dzień równie ważną przestrzeń prywatną. O tym jak postrzegany jest design w jednej z najbardziej prestiżowych marek branży samochodowej, opowiedział Adam Wąsik, przedstawiciel Porsche. Ta marka od ponad 70 lat uzależnia swoje produkty od nowych technologii, a z drugiej strony zawsze zachowuje przy tym własną indywidualność. 

- Chcemy pokazać, że te dwie rzeczy da się połączyć - mówi Adam Wąsik. - Jeden z członków z rodziny Porsche, Ferdinand  Alexander projektant m.in. Porsche 911 i Porsche 904, mawiał, że dobry design musi być funkcjonalny, a funkcjonalność powinna być przełożona na formę estetyczną pozbawioną zbędnych dekoracji. Tego się trzymamy – dodaje.

Niedawno Porsche zaprezentowało elektrycznego Taycana, który jest doskonałym przykładem połączenia sztuki, technologii i ekologii. Patrząc na to auto w każdym calu widać ducha Porsche, a jednocześnie połączenie dziedzictwa z przyszłością.

DESIGN W PRZESTRZENIACH PUBLICZNYCH

Nie zabrakło również prelekcji dotykającej rynku nieruchomości. Często nie zdajemy sobie sprawy, że prywatny kapitał firm jest inwestowany w przestrzeń publiczną i ma na celu upiększenie terenu oraz stworzenie lepszych warunków dla ludzi. Takim przykładem jest oliwska iluminacja świetlna stworzona przez firmę Doraco Nieruchomości wraz z miastem Gdańsk. O tym jak prywatny kapitał ingeruje w przestrzeń publiczną opowiadała kolejna prelegentka Wieczoru de Luxe - Andżelika Cieślowska, prezes Doraco Nieruchomości.

- Realizacja miała na celu ożywienie części przy parku w Oliwie oraz stworzenie przestrzeni, która mobilizuje do wyjścia na zimowy spacer z rodziną, wyciszenia się i obejrzenia czegoś przyjemnego - podkreśla Andżelika Cieślowska. - Już 6 grudnia wystartuje 4. edycja tego wydarzenia, które na stałe wpisało się w trójmiejski kalendarz. Dodatkowo wspomnę, że w zeszłym roku padł rekord, gdyż w ciągu dnia miejsce odwiedziło około 30 000 osób.

Prezes Doraco Nieruchomości podczas wieczoru, zachęcała do tego, by przestrzenie biznesowe realizować w inny sposób niż tradycyjne biura, co jest ogromną korzyścią dla wszystkich. Podkreślała, że nie zawsze funkcjonalność jest najważniejsza, lecz tworzenie przestrzeni w taki sposób, by była zwyczajnie piękna - wszystko z poszanowaniem natury, która w tych czasach odgrywa niebagatelną rolę.

Zwieńczeniem części wykładowej była prelekcja Ewy Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor Pomorskiego Parku Naukowo Technologicznego, która poruszyła m.in. ciekawy temat architektury recyklingowej oraz adaptacji designu do zmian klimatu. 

- Świat jest w takim momencie, że zastanawiając się nad funkcjonalnością i estetycznością w designie, trzeba pamiętać o odpowiedzialności - spuentowała. 

NOWA „LINIA” 

Kulminacyjnym punktem wydarzenia była prezentacja nowego czasopisma Linia - o sztuce, architekturze i designie. Nową pozycję w szeregach wydawnictwa MS Group, zaprezentował prezes MS Group Michał Stankiewicz oraz kreatorka projektu Marta Blendowska.

- Oddajemy w państwa ręce bardzo ważny dla nas projekt. Zupełnie nowe, świeże spojrzenie na design, sztukę i architekturę przez pryzmat magazynu Linia - mówi Michał Stankiewicz. - Do tej pory wydawaliśmy dodatek wnętrzarski do naszego głównego magazynu, czyli Prestiżu pod tytułem „Mieszkaj i urządzaj”.  To był magazyn, który był bardzo funkcjonalny i poradnikowy. Z biegiem czasu postanowiliśmy ten projekt zmodyfikować i dodaliśmy do niego element sztuki, tak właśnie powstała Linia, prezentowana dzisiaj po raz pierwszy - podsumowuje prezes MS Group.

Wieczór de Luxe po raz kolejny poprowadził znakomity Marcin Żebrowski, wieloletni dziennikarz TVN 24. Partnerem wydarzenia była Restauracja L’entre Villes w Sopocie oraz Prosecco Freixenet. Fundatorami nagród byli: Galeria Klif, Duka, BioDermic Dermocosmetics, Experci Medycyny Estetycznej, Eurodom. Organizatorem wydarzenia była firma MS Group, wydawca czasopisma Prestiż, magazynów branżowych - Linia i Lustro oraz organizator eventów, m.in. 3CityTennisCup, SopotWave czy spotkań DeLuxe.